On-line poradna

Na vaše dotazy odpovídá:


Mgr. et Mgr. Vilma Mikešová
klinická logopedka
Ambulance klinické logopedie
U Bečvy 2, Přerov 
 

Nejčastější dotazy a odpovědi

Logopedie u dětí

  • Kdy se má zahajovat logopedická péče u dětí?
  • Jak často se chodí na logopedii?
  • Synovi jsou 3 roky a mluví podle lékařky průměrně. Co mám dělat, aby se řeč dobře rozvíjela?
  • Pětiletý syn začal zadrhávat, co mám dělat?

Logopedie u dospělých

  • Jaké jsou možnosti logopedické péče o dospělé?
  • Manžel prodělal mrtvici a mluví jen s obtížemi. Můžu mu nějak pomoci?

Zajímáte se o práci logopeda?

  • Jaká je nutná kvalifikace, kdybych chtěla pracovat jako klinický logoped?
  • Kde se logopedie studuje?
  • Jaké jsou kompetence logopedické asistentky?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete na stránce Často kladené dotazy.


Poradna se specializuje výhradně na logopedickou tématiku. Na nesouvisející dotazy bohužel nemůžeme odpovídat !!!


O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem


Zodpovězené dotazy

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25


Dotaz č. 2033 (13. 3. 2024)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na tipy. Syn 2,5r. Komunikuje gesty- o vše si řekne, ukáže, napodobí, vydá citoslovce (např.. chce něco zvednout a je to těžké), ukáže v knize/v tv a spojí s další “indicií”. Vypráví i příběhy, co se stalo, co je v knize. Dělá mnoho zvuků zvířat, dopr. prostř., citosl. vyjadřuje běžné věci- voda, spánek, …Z
Slova jen máma, ňam ňam a pá. Dle neurologie, kde byl ve 2 letech byl jinde hodně napřed a vlastně ještě mluvit “nemohl”, ze sledování vyřazen (byl sledován z jiného důvodu). Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den, děkuji vám za důvěru, pokud jste si ale nevybrali nějaké rady a tipy k rozvoji řeči u "málo mluvících dvouleťáků", které byly již mnohokrát uveřejněny v mnoha dotazech níže, doporučím vám objednat se ke klinickému logopedovi. Univerzální tipy nemusí fungovat vždy na všechny stejně. Vývoj jazyka je vhodné podporovat též individuálním způsobem a to dle potřeb konkrétního dítěte. To s vámi může probrat odborník až po skutečném zhodnocení vývojových potřeb vašeho dítěte. Logopedické působení v tomto věku vypadá zvenčí jako hra a zábava, přeji vám, ať si to spolu užijete!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2032 (7. 3. 2024)
Dobry den,mam 4leteho syna s centralni hypotonii. Jeste nemluvi. Tez ma kratsi spojnici mezi hemisferami v mozku. Chtela jsem se zeptat,zda byste mne nedoporucila zde z asociace nejakeho dobreho klnickeho logopeda,ktery se zabyva detmi s hypotonii. Jsme ze Skvorce Praha vychod. Moc dekuji Andraskova
Odpověď: Dobrý den, velmi lituji, ale v online poradně nedoporučujeme konkrétní odborníky, protože neznám kritérium, na základě kterého vybrat, kdo je dobrý a kdo je špatný. Doporučím vám poptat se na osobní zkušenost ostatních rodičů, s kterými se jistě setkáváte v léčebných zařízeních a nebo si vyhledat na našem webu v Adresáři pracovišť Vaši oblast a dle webových stránek si zjistit podrobnosti o pracovišti - třeba na co se specializují. Zřejmě budete potřebovat odborníka, který pracuje s prvky orofaciální stimulace či terapie orální pozice či Bobath terapie a zabývá se dětmi s dětskou mozkovou obrnou. Takových kolegů je v AKL mnoho - kurzy a školení na tato témata každoročně absolvují desítky zájemců.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2031 (6. 3. 2024)
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat,jak je to s péčí o dítě, které pochází z bilingvilniho prostředí (matka mluví vietnamsky,otec je čech). Dítě mluví velmi dobre vietnamsky, česky rozumí, mluví ve velmi jednoduchých větách s disgramatismy (špatně skloňuje, časuje, stavba věty není správná). Dítě je předškolák.Je vhodný odklad? Jaký vliv může mít tento stav na úspěšnost ve škole a školní práci?Jak byste doporučila postupovat? Moc děkuji Charfreitag
Odpověď: Dobrý den, doporučila bych vyšetření v Pedagogicko psychologické poradně či v SPC, protože na úspěšné zaškolení má vliv jednak celkové nadání - kromě jazykových schopností i opticko-prostorové schopnosti, jednak dílčí deficity (např. oslabená akustická analýza slov nebo optické vnímání písmen), a též sociální a emoční zralost, či ztotožnění dítěte s rolí žáka. Vše je nutno posoudit komplexně. Pokud je problém opravdu jen v neovládnutí českého jazyka, doporučila bych zintenzivnit kontakt s českým jazykem, ať už s česky mluvící rodinou nebo s "hlídací babičkou". Pokud však mělo dítě dostatečnou možnost k ovládnutí jazyka (otec na něj běžně hovoří česky, dítě dochází do mateřské školy), doporučila bych obrátit se na klinického logopeda k posouzení vývoje jazykových schopností. Ovšem je nutno s sebou donést výsledky z vyšetření v PPP či SPC. Logopedi se nezabývají výukou českého jazyka u dvojjazyčných dětí, ale pokud má dítě dílčí deficity a v důsledku toho má obtíže při osvojování gramatiky a jazyka, potom je na místě i terapie u logopeda.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2030 (5. 3. 2024)
Dobrý den,
chtěla bych vás požádat o radu.Pokud cizinec hovořící česky, má samozřejmě přízvuk, je bráno jako logopedická vada?
Jelikož vstupní předpoklad pro přijetí do kurzu, který chce vykonat , je bez logopedických vad.
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pro přijetí ke vzdělávání k určitým povoláním je obecně nutno splnit požadavek, aby řečové a jazykové funkce jednak v rovině obsahové (např. slovní zásoba, užití gramatických pravidel, tvorba textu, mluvní pohotovost aj.), jednak v rovině formální (tempo, plynulost, dynamika, prozodie, artikulace, tvorba hlasu aj.) vyhovovaly normě českého jazyka. Formulace “bez logopedických vad” tento požadavek vyjadřuje velmi zjednodušeně, ale předpokládám, že byla myšlena právě tak, jak je uvedeno výše - je nutno vyhovět normě českého jazyka, tedy mít i adekvátní přízvuk a melodii řeči.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2029 (2. 3. 2024)
Dobrý den, mám dotaz ohledně kvalifikace klinického logopeda. Studuji pětiletý magisterský obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Státnicovat budu z logopedie a surdopedie. Na počátku studia byla garantována možnost stát se klinickými logopedy. Nyní bylo sděleno, že SZZ z logopedie a surdopedie nestačí, jelikož je obor pětiletý bez bakalářského titulu. Je/bude
prosím v našem případě nějaká možnost, jak pokračovat ve vzdělání na klinického logopeda? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pokud Vám někdo něco garantoval, měl by Vás i nadále vést na cestě k vysněnému povolání a poradit, jak dále. Já Vám mohu pouze doporučit, abyste se obrátila s dotazem ohledně možnosti zařazení do postgraduálního specializačního studia přímo na kompetentní orgán - Institut postgraduálního vzdělávaní ve zdravotnictví v Praze (viz též www.ipvz.cz). V současné době zatím ještě běží tzv. přechodné období, kdy jsou uznávány výjimky z nastavených podmínek. Přeji Vám, ať se se všemi nástrahami úspěšně popasujete!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2028 (1. 3. 2024)
Dobrý den, dceři teď jsou dva roky, ale skoro nic nemluví. Umí jen máma, babi, děda, jen když chce jinak to nezopakuje a zvířátka říká jen pes, čiči, bu, pipi, knížky ji nebaví a nechce ukazovat na zvířátka. Mám už to nějak řešit teď? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, pokud dítě ve dvou letech užívá méně než 50 pojmů, může se jednat o vývojovou poruchu jazyka. U malého procenta dětí se stav kolem třetího roku ještě podstatně upraví a dítě překvapí překotným rozvojem. Dlouholeté výzkumy ale ukazují spíše na to, že se s velkou pravděpodobností jedná o raný projev neurovývojové poruchy. Pro ni je příznačné, že vývoj jazyka probíhá pomaleji a s určitými odchylkami - např. s obtížemi při osvojování slovní zásoby a gramatiky. Pokud pociťujete bezradnost a nejistotu, obraťte se prosím na klinického logopeda, abyste s ním probrali, jak dítě rozvíjet a jak postupovat dále. U některých dětí v tomto věku doporučujeme odborná vyšetření, u jiných provádíme zatím jen občasné kontroly a monitorujeme jejich vývoj.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2027 (1. 3. 2024)
Dobrý den, mám jedenáctiletého syna, který má velké problémy s mluvením. Občas mluví naprosto v pořádku, ale obvykle má s mluvením potíže, konkrétně má problém vyslovit některé písmena ve slovech většinou začáteční. Například když chce říct slovo roztomilý tak řekne RRRRRRRRRostomilý. Jsou to i jiné písmena které mu dělají potíže jako H nebo ch. Prosím můžete mi pomoct o jakou vadu se jedná? Prosím také o doporučení kliniky kde bychom mohli synovi pomoct. Děkuji. Natalia Doucha
Odpověď: Dobrý den, může se jednat o zadrhávání v řeči (balbuties). Poruchy plynulosti mohou mít různou podobu, protahování první hlásky k nim často patří. Přesnější informace vám dá každý klinický logoped, ale až po osobním posouzení stavu dítěte. Při osobní konzultaci jistě obdržíte i konkrétní tipy, jak dále nebo na koho se obrátit. U tak velkého dítěte je nutno zvážit mnoho aspektů, potíže už mohou být hodně fixované a významně ovlivnit i psychický rozvoj dítěte. Je nutno pracovat komplexně.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2026 (27. 2. 2024)
Dobrý den, chtěla bych se poradit. Synovi budou na konci července 3 roky. Teď poslední měsíc začal zadrhávat. Vždy to převažuje na začátku slova a dlouho mu trvá než dokáže slovo vyslovit. Před tím mluvil úplně normálně.
Moc děkuji za radu jak k tomu přistupovat
Stránská
Odpověď: Dobrý den, možná se jedná o vývojovou neplynulost, kdy mozek ještě není dostatečně zralý programovat, řadit slova či slabiky za sebe. V této vývojové fázi, kdy formální dovednosti pokulhávají za obsahovou stránkou řeči, se snažíme jednak rozvíjet mluvní dovednosti - například tvořit slovesa a skládat celé věty, rytmizovat a rozvíjet jednoduché melodicko-intonační schopnosti, jednak citlivě podporovat mluvní sebevědomí a psychickou pohodu. Všímáme si spíše toho, co chce dítě sdělit, než toho, jak se mu to podaří. Na formální stránku nijak neupozorňujeme, ponecháváme dítěti dostatek času na jeho vyjádření, často se musíme obrnit velkou trpělivostí. Pokud se mluva během pár týdnů nezklidní, je vhodná konzultace s klinickým logopedem. Vzhledem k tomu, že objednací termíny mohou být delší, doporučuji objednat se již nyní. V případě úpravy se jistě ze sezení odpovědně a včas odhlásíte.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2025 (22. 2. 2024)
Dobrý den, zajímá mě, zda je možné pokračovat ve specializační přípravě klinické logopedie po absolvování jedné z těchto univerzit:
1) Ostravská univerzita
2) Slezská univerzita
3) Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Všechny výše uvedené vysoké školy nabízí možnost SZZ z předmětů logopedie i surdopedie.
Navazující magisterské studium bych ráda absolvovala na Muni či UK. Případně i na Slezské univerzitě. (Opět SZZ z logopedie i surdopedie).
Je možné následně pokračovat ve specializační přípravě klinické logopedie?
Mockrát děkuji
Odpověď: Dobrý den, obecnou podmínku - speciálně pedagogické či logopedické studijní programy (Bc. i Mgr.) zakončené SZZ z logopedie a surdopedie zřejmě splňujete, ale doporučím Vám obracet se s dotazy ohledně uznávání kvalifikace a zařazení do specializačního studia přímo na kompetentní orgán - Institut postgraduálního vzdělávaní ve zdravotnictví v Praze (viz též www.ipvz.cz).
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2024 (22. 2. 2024)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak se dá řešit u syna (v dubnu mu budou 3 roky) vyslovování J. Místo J používá ve slovech L. Pokuj je J na konci slova, vyslovuje ho správně (např. hádej). Mám se obrátit na klinického logopeda nebo to zvládneme sami? Děkuji za radu.
Odpověď: Dobrý den, pokud je obsahová stránka řeči rozvinuta přiměřeně věku, tzn. dítě tvoří konkrétní pojmy i jednoduché věty, ještě bych s odbornou pomocí vyčkala. V příjemné a klidné atmosféře je vhodné dítěti tu správnou variantu nenásilně předvést a vlastně nenápadně opravit jeho produkci (“ano, jíme”, “ano, jede, jede, až tam dojede”), ale k opakování ho nenutit. Věřím, že může jít jen o běžné vývojové stádium a dítku je třeba ponechat čas a prostor na chyby a zkoušení správných variant.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2023 (20. 2. 2024)
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jestli nemáte nějakou radu jak dítě naučit K místo toho říká T. Jsou ji 4roky a jelikož u nás jsou logipedicke ordinace úplně naplněné a čekací doba je delší jak rok, prosím o radu. Děkuji
Odpověď: Dobrý den, internet je plný návodů, jak lehce stlačit hrot jazyka dolů a snažit se vyslovovat třeba slabiky ta te to nebo dokonce ka ke ko. Já se zdráhám něco takového radit na dálku, když netuším příčinu, proč dítko hlásku k netvoří. Má slabší sluchové rozlišování nebo slabší cit v jazyku či v ústech? Nebo je přecitlivělé na dotyky v oblasti měkkého patra? Toto i mnohé jiné aspekty si u dítěte vždy otipuju, než zvolím adekvátní metodu. Někdy stačí jen 2 návštěvy, jindy je to zapeklité a nepomáhají ani pozice vleže atp. a hlásky k/g se vyvodí až jako poslední ze všech.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2022 (16. 2. 2024)
Logopedie u dospělých - 75 let parkinsonik. Jaké jsou možnosti přes pojišťovny?
Odpověď: V podstatě dvě - jednak ambulantní forma péče, kdy pacient dochází v předem sjednaných termínech a doma mezitím pracuje dle návodu, jednak hospitalizační forma, kdy pacient absolvuje rehabilitační či rekondiční pobyty např. v lázních či rehabilitačních zařízeních, kde terapie klinického logopeda je jednou ze součástí komplexního rehabilitačního programu. Obě možnosti lze kombinovat.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2021 (15. 2. 2024)
Dobrý deň, sestra je po mozgovej príhode a má postihnutú pravú časť tela a centrum reči. Existuje v ostrave logoped, ktorý chodí cvičiť s pacientom reč aj k nemu domov ? Keď nieje možnosť presunu pacienta do logop.ambulancie ? Vopred ďakujem za odpoveď.
Odpověď: Dobrý den, prosím vyhledejte si na našem webu v části Pro veřejnost v Adresáři pracovišť ostravská pracoviště a obvolejte je přímo. Nemohu mluvit za ně, nevím jaké mají konkrétní možnosti. Obecně pokud je pacient ležící, poskytují někteří logopedi návštěvní službu - zvláště ti, kteří nemají bezbariérový vchod. Pokud má pracoviště bezbariérový přístup a pacient je schopen převozu, není nutno to vzdávat, je vhodné zvážit možnost dopravy sanitkou (buď na žádanku či jako samoplátce) nebo využít taxi pro handicapované apod. služby.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2020 (14. 2. 2024)
Dobrý den,
pokud má dítě problémy s řečí, mám mít doporučení ze školky? Mám nejprve navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu nebo se můžu zrovna objednat k logopedovi? Děkuji za Vaši odpověď

Zuzana Šoustková
Odpověď: Dobrý den, k čerpání péče u klinického logopeda potřebujete žádanku od lékaře. Potom může být péče hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Podmínkou též je, aby Vámi vybraný klinický logoped měl se zdravotními pojišťovnami uzavřené smlouvy o poskytování zdravotní péče. Kliničtí logopedi (to jsou ti, co mají postgraduální vzdělání ve zdravotnictví zakončeno atestační zkouškou na IPVZ pod MZČR), kteří nemají uzavřeny smlouvy se zdravotními pojišťovnami, mohou pracovat na přímou platbu a k zahájení péče není třeba mít ani žádanku od lékaře. Pokud dodáte zprávy ze školských zařízení, může to přispět ke komplexnímu pohledu na dítě, ale k zahájení péče nic takového není povinné. Zprávy ze školských zařízení nenahradí žádanku.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2019 (13. 2. 2024)
Dobrý den,studuji NMgr. Spec. pedagogiku-Logopedie, surdopedie na Ostravské univerzitě se SZZ z logopedie,surdopedie.Zde jsem také absolvovala Bc. program Speciální pedagogika zakončený SZZ z logopedie. Je s tímto vzděláním možné přihlásit se do kurzu Logoped ve zdravotnictví? Vyučující nás informovala, že nyní by to mělo být možné díky zákonu 96/2004 Sb.–§58. Mohu se po dokončení Mgr. studia přihlásit do kurzu, nebo je nutné opětovné studium Bc. programu (nyní na OU již v Bc. programu je SZZ ze surdopedie)?
Předem děkuji, Markéta Silná.
Odpověď: Dobrý den, obecně platí, že do navazujícího magisterského studia logopedie jsou t.č. přijímáni studenti bakalářského studia se SZZ z logopedie i surdopedie. Doporučím Vám obrátit se s Vaším dotazem na Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, kde jsou kompetentní rozhodovat v záležitostech postgraduálního vzdělávání v oboru klinické logopedie.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2018 (13. 2. 2024)
Dobrý den, doučuji romského chlapce ve 2.třídě ( čtení na úrovni cca 2.pololetí 1.třídy) a všimla jsem si mimo jiné, že neumí vyslovit hlásky j a m za sebou, tedy neumí přečíst slova jako jméno, jmelí...jakým způsobem mu mohu pomoci?
Děkuji.
Eva Husová
Odpověď: Dobrý den, hoch může mít potíže s řazením elementů za sebe, s programováním slov. Zkusila bych slovo nejdříve rozdělit na elementy (j-me-lí) a ve velmi klidném tempu pak nacvičovat hlasitou produkci s dostatečnou časovou rezervou, aby měl čas přepojit se z jednoho elementu na druhý. Též bych zkusila skládat potřebná slova z kartiček (j, mé, no) a každý element vyslovovat zvlášť. Je třeba hodně trpělivosti a pár dnů vyčlenit jen na osvojování krátké kombinace j+mé. Tak dlouho vyslovovat odděleně, až bude hoch schopen za pár dnů sám vše propojit. Též bude vhodné trénovat analýzu a syntézu jakýchkoli slov - vyjmenovávat hlásky ve slově, skládat slova ze slabik či z hlásek.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2017 (12. 2. 2024)
Dobrý den
Hledám logopeda pro svého 12letého syna ( (VZP). Nemohla byste pořadit, jestli může se zapsat k Vam nebo ne. Má problem s [ š/ž , r/ř)
Děkuju a preju hezkého dne
O.V.
Odpověď: Dobrý den, hledejte prosím logopeda ve své spádové oblasti. Já přes online poradnu nové klienty nenabírám, vyhodnocuji to jako neetické.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2016 (4. 2. 2024)
Dobrý den,
Můj syn (2 roky) zatím ještě nemluví. Žijeme v Německu. Říká: máma, Mama, Opa, ja, ně. Jogurtu: ťaťa. Kdy začínají tyto děti mluvit? Jak vývoj řeči podporovat? Mluvím na syna česky, když jsme spolu sami. V přítomnosti Němce mluvím německy. Bylo to z nátlaku manžela, cítí se vyčleněný, když se synem hovořím česky a on ničemu nerozumí. Mohu tento přístup ještě změnit, pokud by bylo potřeba, když už jsou synovi 2 roky. Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, bilingvismus zpravidla nebývá fatální brzdou rozvoje mluvy. Ze zkušenosti víme, že sourozenci z jedné bilingvní rodiny si mohou osvojovat jazyky zcela rozdílným tempem a způsobem. U vašeho syna se může jednat o opoždění vývoje řeči (nejpozději kolem třetího roku spontánně odeznívá), které by se objevilo i kdyby hoch vyrůstal s rodiči se stejným jazykem. A naopak opožděný nástup řeči může být jen jedním příznakem něčeho komplexnějšího, proto je vždy nutno posoudit vývoj celkově. Čili možností a kombinací, o čem uvažovat u Vašeho syna, a jak k němu přistupovat, je mnoho. Pro konkrétní odpověď bych musela Vašeho synka vidět osobně. Zkuste prosím kouknout do starších odpovědí k načerpání inspirace jak vývoj řeči stimulovat, případně se obraťte na logopeda v Německu či v ČR. Pokud dítě ve 2 letech užívá méně než 50 pojmů, každý logoped velmi zpozorní. Samotný princip, že Vy budete mluvit na syna jen v ČJ a otec jen v NJ či oba v NJ asi nic zásadního nevyřeší.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2015 (1. 2. 2024)
Dobrý den, syn 3 roky a 2 měsíce. Nemluví souvislé věty, jen jednotlivá slova typu máma, taťka, mnam, papá, citoslovce zvládá všechny atd. Opakovat po mě nechce, čteme si a poslouchá, ukazuje obrázky. Snažíme se s ním mluvit hodně. Jsme objednání k logopedce na duben (objednavali jsme se na podzim). Je nějaká možnost jak s ním do první návštěvy doma rozvíjet řeč? Mockrát děkuju za vaši odpověď.
Odpověď: Dobrý den, je vhodné se spíše zaměřit na rozvoj neverbálních dovedností - stále rozvíjet zrakové, sluchové, prostorové vnímání (vše u hry, třeba se stavebnicí), rytmické cítění (využíváme třeba xylofon, ozvučné tyčinky nebo prostě ruce), rozvoj komunikace různými způsoby (gesty, mimikou), je nutno opravdu hodně rozvíjet motoriku (skákat panáka, lozit po žebřících), ve verbální rovině je možno rozvíjet hravou formou opakování slabik se spontánně vyvozenými souhláskami (balón skáče: “baba, bebe, bibi”). Je ale ošemetné takto radit, protože o úspěchu mnohdy rozhodují nepatrné detaily, které není možno cestou online poradny předat. Ze své zkušenosti vím, že různí lidé užívají různou dynamiku, melodii a tempo řeči, poskytují různou zpětnou vazbu, projevují různou míru povzbuzení a spontaneity. Někteří třeba zbytečně dbají na přiliš vědomé výkony a přitom při odvedení pozornosti se u některých jedinců výkon zlepšuje. Je skvělé, že termín Vaší návštěvy u logopeda se blíží, takže budete moci brzy vše probrat osobně, opravdu je to důležité. Univerzální rady mnoha dnešních proroků, kteří působí např. na sociálních sítích, v sobě skrývají mnoho záludností.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2014 (1. 2. 2024)
Dobrý den,
Chtěla bych se zeptat, kde bych dohledala nějaký seznam logopedů pro autisty. Čekali jsme téměř půl roku na objednání k paní logopedičce ve Zlíně a než nás vůbec vzala, tak přišla zpráva, že končí a já nevím, kde teď hledat jinou a opravdu nám to hoří. Syn bude mít v dubnu sedum, téměř nemluví a stále se mu nikdo nevěnuje. Hledáme v okolí Zlína a Vsetína, pokuď by jste mi mohla poradit, tak budu velmi ráda, děkuji.
Odpověď: Dobrý den, zatím jsme netvořili seznamy logopedů, kteří se více věnují určité diagnóze, protože každý klinický logoped by měl být schopen poskytovat intervence v celém spektru diagnóz. Pravdou je, že výrazně narůstá množství, pestrost i závažnost jednotlivých diagnóz a určitá specializace do budoucna není vyloučena. Co ale nyní ve vašem případě? Je nutno se ptát, zda jste v raném věku přesně informovali pediatra, vyplnili u něj v 1,5 roce dotazník k záchytu autistických potíží, protože péči je nutno zahájit hned v raném věku! Teď můžete, protože situace je naléhavá, zkusit kontaktovat C.T.A. (Centrum Terapie Autismu v Praze, jejich terapie je do 3 let hrazena ze zdrav. pojištění a později samoplátci), kontaktovat SPC pro vadně mluvící ve vašem regionu či si vyhledat v Adresáři pracovišť na našem webu (v sekci Pro veřejnost) klinické logopedy v regionu nebo najít spolky, které se věnují autistům a využít i zkušenosti ostatních rodičů.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2013 (31. 1. 2024)
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat - Syn, téměř čtyři roky má potíže s výslovností hlásky CH. Místo ní říká něco podobného hlásce S nebo Š. Přitom vývoj jeho řeči byl odpovídající věku. Naučil se brzy mluvit, ma docela velikou slovní zásobu apod. Máme ještě počkat nebo vyhledat odborníka? Popřípadě jak mohu k lepší výslovnosti hlásky pomoci? Děkujeme za radu.
Odpověď: Dobrý den, určitě bude záležet i na tom, jak se synovi daří i ostatní hlásky, vývoj artikulace je nutno posoudit celkově. Pokud je artikulace zasažena mnohočetně, tak kolem 4. roku už bude určitě vhodná osobní konzultace, abyste probrali metody podporujíci celkový vývoj artikulace správným směrem. Možná bude vhodné posilovat kořen jazyka, např. provádět různá oromotorická cvičení s protitlaky, možná bude vhodné cvičit sluchové vnímání a diferenciaci různých hlásek nebo naučit se výdechy přes kořen jazyka. Možností je více. Cvičení pak bude vhodné průběžně zkoušet i doma, určitě to nebude o tom, pojmenovávat obrázky s CH či omílat říkadla s CH.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2012 (31. 1. 2024)
Dobrý den,
syn(34) má od střední školy obtíže s vyjadřováním (nemůže se vymáčknout). Jeho potíže se s věkem zhoršují, kvůli tomu má i potíže s hledáním vhodného zaměstnání. I když má vysokoškolské vzdělání , pracuje v současné době manuálně .
Můžu mu nějak pomoci?
Děkuji xyxyxy
Odpověď: Dobrý den, musí mít zájem především váš syn. Pokud bude odhodlán na sobě pracovat, mohla by mu pomoci psychoterapie a zřejmě i logopedická intervence. Nevím, jak mám přesně chápat synovy obtíže s vyjadřováním, zda se jedná o nízkou mluvní pohotovost, příp. potíže s plynulostí projevu, či zda se jedná o neurogenní poruchu nebo reziduální stádia neurovývojové poruchy - třeba vývojové dysfázie. Možností a kombinací je mnoho, podle nich by se odvíjela terapie, kompenzační mechanismy a strategie. Ale to vše až po zhodnocení stavu některým zdravotníkem - logopedem, psychologem, možná i neurologem atp. Vy jako matka můžete pomoci psychickou podporou, motivací nic nevzdávat a zároveň bezvýhradným přijetím svého syna takového, jaký je a respektováním jeho rozhodnutí jít svou životní cestou.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2011 (29. 1. 2024)
Dobrý den, dceři jsou 3 roky a 4 měsíce. Už delší dobu sledujeme, že má problém s vyjádřením. Začala se zadrhávat. Při hraní mluví plynule, ale jakmile nám chce něco sdělit trvá jí to déle, než vysloví vůbec první slovo. Konzultovali jsme to s dětskou doktorkou, která nevidí nějaký velký problém. Prý má bohatou slovní zásobu, a trvá ji déle než to centrum řeči zpracuje. Prý na logopedii má ještě čas, přesto nás to znepokojuje a neradi bychom něco zanedbali. Předem děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, dle posouzení Vaší lékařky může jít o vývojovou neplynulost, kdy léčbou je jednak rozvoj jazykových schopností a řečových dovedností, jednak adekvátní působení (i v nevědomé rovině) na psychiku dítěte. Jsem toho názoru, že pár osobních konzultací s odborníkem přispěje k pozitivním nevědomým i vědomým změnám u rodičů i dítěte a k posunutí vývoje správným směrem. V odborné literatuře opakovaně zaznívá poučka, že pokud potíže s plynulostí přetrvávají u dítěte více než 2-3 měsíce, je vhodné obrátit se na logopeda. Vlastně i vy sami jste se přesvědčili, že bohatá slovní zásoba není zárukou plynulé mluvy a že je nutno komunikační dovednosti dítěte rozvíjet i jinými způsoby. (Doporučuji si přečíst i starší odpovědi v online poradně na toto téma, třeba tam najdete další inspiraci.)
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2009 (25. 1. 2024)
Dobrý den, syn 2,5 let nemluví, řekne, baba, tata, zvuky zvířat neřekne většinu dne hlavně křičí. Chodit začal v 17 ti měsících, jí velmi málo jídel, celkově nemá rád změny, test na autismus v roce a pul nám vyšel negativní. Máme se nejdříve objednat k nějakému jinému odborníkovi a pak jít až na klinickou logopedii nebo jake jsou prosim v tomhle postupy? Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den, bylo by dobré situaci probrat s pediatrem, ten vás asi nasměruje nejdříve ke klinickému psychologovi či k dětskému psychiatrovi, klin. logopedovi, dětskému neurologovi, foniatrovi. Z mého pohledu bude vhodné absolvovat vyšetření prostě v tom sledu, jak se vám podaří získat termíny. Pro úplnost ještě uvedu, že při léčení poruch příjmu a zpracování potravy u dětí je často nutná týmová koordinovaná spolupráce více odborníků, např. lékařů, klin. logopedů, ergoterapeutů, nutričních specialistů atp. Problematika tzv. nejedlíků je v posledních letech velmi aktuální. Často bývá koordinátorem této péče klinický logoped, ale bude lépe, když dostanete přesnější informace přímo na pracovištích, které osobně navštívíte. V některých regionech jsou zřízeny - zpravidla při nemocnicích - i dětské poradny pro poruchy příjmu potravy a dětské gastroporadny, (pokud by to pro vás bylo aktuální).
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2008 (21. 1. 2024)
Dobrý den,
dceři jsou 4 roky. Má bohatou slovní zásobu. Dobře rozumí, je hodně komunikativní a skládá sama souvětí. Má ale problém se záměnou hlásek ČŽŠ X CZS a R,Ř. Někdy jí nerozumím, co říká.
Je vhodné vyhledat logopeda, nebo se jedná pouze o vývojové stádium?

Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, zda se jedná o vývojové stádium, které se ještě bude spontánně proměňovat dále či se jedná o následek nějaké lehounké dysfunkce (neurovývojový problém) na dálku nemohu rozeznat. Ale mohu poradit, že nejpozději kolem 4,5 roku bude vhodné zahájit logopedickou péči. Třeba budete potřebovat jen občasnou konzultaci jak nenásilně dítě rozvíjet, nebo budete zařazení do intenzivnějši systematické terapie. To rozhodne odborník na základě vyšetření a svých zkušeností. Přeji hodně zdaru!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2007 (20. 1. 2024)
Dobrý den,

dcera (2,5let) vyslovuje hlásky SZ a někdy i ŠŽ mezizubně. (C vyslovuje jako T a Č jako Ť). Mám se už objednat k logopedovi nebo je šance, že se výslovnost ještě sama upraví? Co mohu udělat pro správný vývoj? Děkuji!
Odpověď: Dobrý den, obecně předpokládáme, že mezizubní sykavky se již většinou neupraví samy. Někdy ještě může dojít v souvislosti se zráním nervové soustavy a zvýšením napětí v artikulačním svalstvu k vývoji žádoucím směrem, ale nelze na to spoléhat. Spíše vám doporučím začít hledat klinického logopeda, který vám ukáže cvičení a konkrétní postupy vhodné k posílení orofaciálního svalstva a poradí další nutná opatření. Možná bude vhodné posilovat kořen jazyka atp., nelze to na dálku odpovědně posoudit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2006 (19. 1. 2024)
Dobrý den, pokud se u 4 letého chlapce neustále zhoršuje schopnost mluvit a rozumět, což doprovází ubližování dětem ve školce a odmítání se cokoliv učit jakoukoliv formou - je toto spíše na psychologa nebo ještě pomůže logoped? Děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý večer, pokud se u dítěte zhoršují nějaké dovednosti a schopnosti, může se jednat o regres ve vývoji a v tom případě je nutné komplexní zhodnocení stavu u pediatra, ten navrhne případná další vyšetření, například na neurologii, genetice, foniatrii atp., dle konkrétních potíží dítěte. Teprve až je ujasněna příčina zhoršování, je možno vybrat a plánovat další vhodné terapie. Pokud už je ujasněna příčina, je vhodné obrátit se na klinického logopeda a ten navrhne další postup. Pokud by zavedená opatření a snaha rozvíjet dítě metodami augmentativní a alternativní komunikace nepřinesla uklidnění situace, jistě bude vhodná i porada s psychologem, jak dítěti pomoci překonávat frustraci, usnadnit mu prožívání či fungování ve školce.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2003 (16. 1. 2024)
Dobrý den, syn (3r) nemluví. Má velmi malou slovní zásobu, skládá velmi jednoduché věty a jde mu špatně rozumět. Mluví si svou řečí a nechce po nás opakovat. Jinak je, ale inteligentní, všímavý, bystrý a společenský. Dnes zubař konstatoval, že má tzv "podkus", spodní zuby mu překrývají ty přední a dolní čelist má viditelně vepředu. Myslíte si, že by na jeho mluvení mohlo mít tohle vliv? S pediatričkou jsme domluveny, že nám na tříleté prohlídce dá žádanku k logopedovi. Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, na vývoj obsahové stránky (tzn. pojmy, věty) nemusí mít samotný podkus nějaký zásadní vliv, ale na formální stránku řeči ano. Je určitě vhodné zahájit péči u klin. logopeda, věnovat se například úpravě svalového napětí a postavení čelisti - může to spolu souviset. Nemohu to ale posoudit z dálky, je nutno vše prozkoumat při osobní konzultaci. Klinický logoped se jistě zaměří i na možnou souvislost mezi svalovou hypotonií a vývojovou poruchou jazykového systému. Obojí totiž patří k neurovývojovým poruchám. Slovo "vývoj" v sobě nese vždy naději, že se časem "něco" vyvine a posune na vyšší úroveň. Takže se ničeho předem nelekejte a s chutí do toho!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2002 (8. 1. 2024)
Dobrý den,
měla bych dotaz, zda existuje publikace volně dostupná na internetu, popř. zda lze jednoduše popsat - jaké jsou logopedické pomůcky určené pro dopsělou populaci, zda v případě špatného vyvozování hlásek u dospělého postupujeme u přeučování narušené komunikační schopnosti stejně jako u dětí a zda jsou nějaká specifika celkově pro dospělého jedince a jedince v seniorském věku v souvislosti s narušenou komunikační schopností. Předem děkuji za reakci a přeji hezký den! Anna Hanáková
Odpověď: Dobrý den, ano je to velmi odlišné, obnovování narušené komunikační schopnosti (mimochodem, je to diagnóza nikoli lidový popis stavu) u dospělého je velmi komplexní záležitost a v žádném případě ji nelze nijak srovnávat s péčí o děti. Jsou tam využívány úplně jiné principy a neuropsychologické příp. neurofyziologické znalosti fungování mozku. Jedná se o obnovování toho, co již dříve dospělý uměl, využívá se již vytvořených mozkových funkčních okruhů a jejich kompenzačního potenciálu. U dětí se jedná o situaci opačnou, o výstavbu mozkových funkcí. Kdo nezná a nevidí rozdíl, není kompetentní pracovat s dospělými. Obor logopedie obecně láká mnoho amatérů, kteří si myslí, že stačí zřetelně mluvit, snažit se, ukazovat obrázky, cvičit orofaciální či jinou motoriku, blbinkovat a hrát si, ale těžiště péče je úplně někde jinde a je očím neviditelné, zato závislé na systematickém zdravotnickém vzdělání. Pokud chcete pomoci dospělému s obnovením komunikace, VŽDY se obracejte na KLINICKÉHO logopeda, ideálně toho, který se specializuje na afaziologii a pracujte dle jeho pokynů. Ten vám dá i tipy na pomůcky a návod, jak systematicky pracovat s klientem doma do příštího sezení.
Ještě zdůrazním - dospělí lidé trpící narušenou komunikační schopností mají nárok na zdravotnickou péči a tu nesmí poskytovat “nezdravotník” - stejně jako se nemůže kdokoli nabídnout, že bude vrtat zuby jen proto, že má vrtačku).
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2001 (7. 1. 2024)
Rada bych se poradila, zda muzeme prispet k optimalnejsimu vyvoji reci dcery. Jsou ji tri roky, az na cca 10-15 slov sklada vety temer vyhradne jen z citoslovci. Napriklad, "Mamo, vem na prochazku svacinu a piti." je v reci dcery "Mámo, ty a mňamí aa ťapa tam." V teto vete je aa = piti, nebot jeji prvni lahev mela na sobe obrazky dinosauru, kteri delaji zvuk aaa. Zviratka oznacuje podle zvuku, jaka vydavaji. Mam pocit, ze mluvi hodne, nicmene nereprodukuje slova v tom zneni, jak je slysi. Pasivne mam pocit, ze rozumi v podstate vsemu, dle jejich reakci a "odpovedi".
Odpověď: Dobrý den,
jde o určité vývojové stádium. Je skvělé, že došlo k vývoji větných schémat, nyní se zřejmě můžete více zaměřit na rozvoj přesnějšího opakování slabik, zdvojování slabik a na rozvoj podstatných jmen. Přesnější návod a konkrétní postup jak na výstavbu pojmů, můžete získat při osobní spolupráci s kvalifikovaným logopedem. Při rozvoji pojmů nejde jen o spojování zvuku a obrazu, ale o celou výstavbu sémantické sítě. Což souvisí s rozvojem kognitivních funkcí, myšlením, logiky atp. Ale nebojte se teoretického popisu, vámi popisované stádium vývoje řeči se často velmi dobře posunuje dále.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2000 (6. 1. 2024)
Dobrý den,
Syn má aktuálně 22 měsíců. Snaží se mluvit, ale často to zní jako šlapání na jazyk, protože se hodně pokouší o slova s R a Ř. Jinak umí kolem 50 slov. Je vhodné poradit se s logopedem, nebo vyčkat? Děkujeme za radu
Odpověď: Dobrý den, jako první pomoc bych poradila, nabízet synkovi předměty, obrázky či situace, které lze vyjádřit slovy bez r a ř (ham, papá, jí, sedí, hajá, domy… podle toho, co se mu daří), zaměřovat se spíše na rozvoj jednoduchých pojmů než na výslovnost. Kromě toho se postupně snažit zapojovat spontánně vyvozené souhlásky do slabik a hravě je procvičovat. Ale konkrétnější radu bez podrobného osobního vyšetření vám nemohu dát, snad jen odhadem - pokud se během půl roku nezačne řeč více vyvíjet, bude asi užitečné vyžádat si konzultaci u klinického logopeda a probrat s ním možnosti další stimulace.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1999 (5. 1. 2024)
Dobrý den,

prosím vás, mám syna Tobíka, kterému je 2,5 roku a ještě se mi pořádně nerozmluvil. Já si myslím, že se vyvíjí normálně a vše má čas. Čteme pohádky, zpíváme, popisujeme apod. Zatím zvládne nějaké zvuky, nějaká oslovení, slova a jednu/dvě věty o třech slovech. A některá slova kterým rozumím jen já.
Tchýně mi neustále říká, aby jsem s tím začala něco dělat, abych syna nezanedbala, že ostatní děti v jeho věku už mluví plynule. Jsem z toho vystresovaná a nevím, co dělat víc.
Děkuji a přeji krásný den,
Nováková
Odpověď: Dobrý den, pokud jste nejistá, můžete si vyžádat konzultaci u klinického logopeda a vývojovou úroveň Vašeho dítěte s ním osobně probrat. Podle Vašeho popisu se opravdu nemusí jednat o nic závažného a syn prostě potřebuje jen více času. Vy se můžete t.č. věnovat např. rozvoji zrakového vnímání (hledat stejné předměty, vkládat předměty do obkreslených obrysů), motoriky (recipročním pohybům - lozit po žebřících, po kolenou atp., rozvoji celkové obratnosti), rytmiky (vytleskávat říkadla) a pod. činnostem vhodným pro tuto věkovou skupinu. Můžete si v knihovně půjčit knížky týkající se této problematiky (Jak mluvit s dítětem do 3 let aj.). Pokud dítě vyrůstá v podnětné harmonické rodině a má dostatek emočních, smyslových a v neposlední řadě i pohybových podnětů, nemusíte si vyčítat pomalejší rozvoj řeči. Určitě nejste Vy ten viník pomalého rozvoje, už jen proto, že dítě má obvykle dva rodiče a podílet se na vývoji mohou oba. Navíc, vše nelze ovlivnit pedagogickými postupy zvnějšku.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1997 (1. 1. 2024)
Chci se zeptat, naše školka nemá k dispozici logopedickou asistentku. MŠ Vysoké nad Jizerou, je možné požádat o tuto asistenci, že paní logopedka bude docházet bezplatně na školky. Jaké jsou podmínky? Některé školky to mají a některé ne.
Děkuji
Rytinová
Odpověď: Dobrý den,
klinický logoped je zdravotník. Dle stávající legislativy může poskytovat péči pouze na půdě zdravotnických zařízení nebo výjimečně, v odůvodněných případech, u lůžka těžce imobilního klienta v sociálním zařízení či v domácím prostředí. Pokud v MŠ působí (nebo tam dochází) klinický logoped, je to legální pouze v případě, že prostory, kde je péče poskytována, byly rekolaudovány na zdravotnické. Podmínky vám může sdělit příslušný KÚ, odbor zdravotnictvi.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1996 (28. 12. 2023)
Dobrý den.
Syn má začátkem ledna 6let.
Je šikovný, ale logopedie nám dělá pořád problémy, ačkoliv chodí na logo od 2,5roku s trénujeme, prostě to nejde tak, jak bychom chtěli.
Tím, že má celkovou hypotonii, je to znát i na mluvidlech.
Zkouším doma orofacialku, dbáme na rozcvičování.Nejvic mu dělají problém sykavky.
Když cvičíme, snaží se, jde to hezky.Ale v běžné hovorové řeči je občas porozumět mu.
Poradíte nám ještě něco dalšího?
Nechci aby měl odklad školní docházky ...Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, v tomto případě se může negativně projevovat deficit ve sluchové oblasti - např může váznout sluchové vnímaní, diferenciace blízkých zvuků, analýza a syntéza struktury slova a/nebo akustická paměť. Může být např. nižší vštípivost či objem akustické paměti. Ve všech vyjmenovaných oblastech lze provádět účinná cvičení. Pokud terapeut umí určit zdroj potíží, umí i naplánovat efektivní cvičení, zaměřená přímo na konkrétní deficit. Cvičení vypadají často velmi jednoduše, ale při trpělivosti přinášejí výsledky.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1994 (20. 12. 2023)
Dobrý den,chtěl bych se zeptat je mi 31 let a do dnes neumím vyslovit písmeno R, je možnost se ho v tomhle věku naučit? A kde bych měl začít ? Celý život mě to obtěžuje ale jak se mi narodil syn tak se ho chci naučit abych mu v budoucnu nedělal ostudu přeci jsem se ještě nikdy nesetkal kdo by to neuměl vyslovit
Odpověď: Dobrý den, může Vám pomoci spolupráce s klinickým logopedem, který posoudí příčiny vadné výslovnosti a nasměruje Vás, jak dále postupovat v terapii, např. jak rozcvičovat motoriku jazyka aj., co bude třeba. Pokud získáte žádanku na logopedickou péči od lékaře, může být péče hrazena i z prostředků veřejného zdrav. pojištění. Záleží ovšem na lékaři, jak Vaši situaci vyhodnotí, zda Vám například překáží vada výslovnosti v prac. uplatnění, či je důsledkem nějakého zdravotního problému apod. Pacienti, kteří žádanku nemají, si musí logopedickou péči hradit sami - ale i tak se domnívám, že jde o velice dobrou investici!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1993 (18. 12. 2023)
Dobrý den,
dcera (čtyři a čtvrt roku) začala mluvit poměrně pozdě, nyní mluví hodně a výslovnost se ji hodně zlepšuje. Zároveň ale si nejsem jistá, jestli nezačít řešit zejména to, že vůbec neříká hlásku L. Z manželovy strany se dědí problém s ráčkováním, tak nevím, jestli to s tím může souviset a jestli už to řešit nebo ještě počkat. Díky za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, obtíže s vyslovováním hlásky l a ráčkování spolu velmi souvisí. V obou případech může jít o nedostatečnou motoriku jazyka, zvláště jeho hrotu. Dokonce i když se daří vyslovit l, ale nedaří se tuto hlásku užívat, přispívá to k problematickému vývoji hlásek r a ř už jen proto, že se při řeči netrénuje hrot jazyka, nevyvíjejí se svaly pro r a ř. Nemohu konkrétně posoudit stav Vaší dcerky, protože jsem ji neviděla osobně, ale na základě dlouholeté zkušenosti předpokládám, že nejpozději kolem 4,5 roku by bylo vhodné se ve spolupráci s klin. logopedem na artikulaci či na průpravu skupiny l r ř zaměřit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1992 (17. 12. 2023)
Dobrý den,
synovi budou v únoru 2024 3 roky. Před měsícem si začal šlapat na jazyk a vyslovovat hůře než dřív. Je to tím, že je ještě malý nebo bychom už raději měli řešit? Zároveň v září začal chodit na dopoledne do školky a dostal slovensky hovořící učitelku. Muže to mít vliv? Není pro dite, které začíná mluvit ovlivňující faktor, když každé dopoledne na nej mluví někdo slovensky? Proti slovenštině nic nemám, ale jde mi čiste o vliv na mluvení.
Předem moc dekuji za jakoukoliv radu!
Monika K.
Odpověď: Dobrý den, řečový vzor je velice důležitý, ale zřejmě nelze vše přičítat jen kontaktu se slovensky mluvící učitelkou. Velký podíl může mít i vzor ostatních dětí a možná i další aspekty, např. motorický vývoj - kdy se vztahy mezi svaly (celého těla, nejen obličeje a úst) teprve vyvíjejí. Pokud se objevuje sklon k mezizubní výslovnosti, je užitečné navštívit klin. logopeda a seznámit se s vhodnými terapeutickými přístupy, podporujícími např. správný tonus jazyka aj. Důležité je pak i následné hravé domací procvičování.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1991 (12. 12. 2023)
Dobrý den. Prosím Vás, může klinický psycholog diagnostikovat vývojovou dysfázii nebo výhradně diagnostikuje v. dysfázii klinický logoped? Děkuji
Odpověď: Dobrý den,
vývojová dysfázie je logopedická diagnóza, proto ji stanoví na základě své diagnostiky klinický logoped. Vyšetření u ostatních odborníků jsou samozřejmě také přínosná, ale jejich hlavním cílem je především vyloučit ostatní diagnózy, které by mohly být zaměněny za vývojovou dysfázii, vyloučit nebo najít přidružená onemocnění.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1990 (4. 12. 2023)
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat můj otec před měsícem prodělal mozkovou mrtvici a bylo silně zasaženo centrum porozumění a řeči. Nyní je v ÚVN v Praze a zjišťuji další možnosti jak mu zajistit tu nejlepší péči a pomoc mu s řečí.
Jsou nějaké možnosti v okolí Kutné hory abych ho mohl vozit. Popřípadě rehabilitační centrum ve kterém se tímto zabývají.
Předem děkuji za pomoc a radu.

Přeji krásný zbytek dne
xyxyxy
Odpověď: Dobrý den,
vždy je nejlépe zjistit si přímo v zařízení, kde je pacient léčen, možnosti následné logopedické péče, protože tamní odborníci nejlépe znají situaci v blízkém okolí. Můžete též nahlédnout do Adresáře logopedických pracovišť na našem webu a vytipovat si pracoviště v konkrétním regionu. Váš otec může využívat ambulantní logopedickou péči a doplňovat ji několikatýdenními rehabilitačními pobyty spojenými s logopedickou terapií (Sanatoria Klimkovice, Janské Lázně, RÚ Hrabyně, Lázně Košumberk)
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1988 (23. 11. 2023)
Pěkný den, dcera skoro 5 let zazala cca pred 1mesicem mluvit , smat se i brecet pouz jednou polovinou ust. Jednu polovinu rtu nepouziva, po upozorneni to naporavi, ale je videt ze s tim ma problem. Nikde jsem se o tomto problemu nedocetla a nevim zda kontaktovat logopeda. Dekuji za odpoved.
Odpověď: Dobrý den, poraďte se o situaci s dětským lékařem či neurologem, aby zhodnotili celkový stav dítěte. Může jít jen o banalitu, ale může jít třeba o lehce narušenou funkci lícního nervu např. v důsledku infekce atp. Následně může být užitečná i konzultace u logopeda, který vám poradí, jak možno postupovat při obnovování hybnosti.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1986 (13. 11. 2023)
Dobrý den,

píši Vám ohledně dotazu kvalifikace školských logopedů. Nyní budu na jaře 2024 dokončovat navazující magisterské studium speciální pedagogiky ukončené státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie. V rámci bakalářského studia mám SZZ pouze z logopedie, bez surdopedie. Pokud bych v budoucnu chtěla pracovat jako školský logoped, je zde problém, pokud nemám zkoušku ze surdopedie z bakalářského studia? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, ptáte se v poradně klinických logopedů na školské logopedy. Lituji, ale nemáme dostatečné informace o požadavcích na vzdělávání a kvalifikaci školských logopedů. To není v naší kompetenci. Z našeho pohledu předpokládáme, že školský logoped, (tedy speciální pedagog se specializačním vzděláním v oblasti logopedie) by se měl zabývat otázkami, jak přizpůsobit vzdělávací proces žákům s narušenou komunikační schopností. Jaké přesně bude mít kompetence a jaké budou kvalifikační nároky se ještě bude upřesňovat. Doporučím vám sledovat spíše informace z resortu školství.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1984 (7. 11. 2023)
Dobrý den, jmenuji se xyxyxy (promazáno) a je mi 22let. Chtěl bych poradit. Už pár let mám určitý problém s mluvou, ale je to hrozně individuální.. Někdy je to špatné, někdy o dost lepší. Jde o to že mi dělají problém určité souhlásky (K,T,D,P) občas i jiné, ale tyhle nejvíce. Znělo by to asi jednoduše na vyřešení ale problém příchází ted. Když jsem sám je to uplné v pohodě, vyslovím všechno. U něčeho se třeba zadrhnu ale řeknu to jednou správně a pak už to jde.
Odpověď: Dobrý den, milý xyxyxy, děkujeme Vám za důvěru. Vaše obtíže s mluvou se netýkají výslovnosti hlásek, ale zřejmě se jedná o zadrhávání (tj. balbuties). Poruchám plynulosti řeči se věnují kliničtí logopedi, ve spolupráci třeba i s dalšími odborníky. Pokud jste odhodlán na sobě systematicky pracovat, doporučuji Vám poprosit o žádanku na logopedickou péči u Vašeho praktického lékaře (či u jiného, nejspíše u foniatra, ORL, neurologa), a objednat se na klin. logopedii. V Adresáři pracovišť na webu AKL si můžete vyhledat pracoviště ve Vašem regionu. Držím pěsti!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1982 (1. 11. 2023)
Dobrý den, dcerka 4,5 roku, špatně vyslovuje R a Ř. Od 4 let s ní chodíme na logopedii. Ve školce začala od září chodit jednou týdně na angličtinu. Teď jsme logopedku změnily a nová paní logopedka nám doporučila angličtinu nenavštěvovat, kvůli špatné výslovnosti. Je to opravdu nutné? Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale to Vám na dálku opravdu neporadím. Může to být velice individuální, musela bych dívenku vidět. Je docela možné, že Vaše paní logopedka vidí u dcerky širší potíže než jen výslovnost rř. Záleží také na tom, jakým způsobem dítě ty vadné vibranty vyslovuje - zda je vynechává, či třeba užívá hrdelní vibraci atd. Obecně platnou odpověď v tomto případě nelze dát...
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1981 (30. 10. 2023)
Dobrý den,

dcera (5 let) v předškolním věku. Ráda bych s dcerou zavítala k Vám, aby se na ní podíval odborník a řekl nám zda je potřeba pracovat na výslovnosti. Aby vše bylo v pořádku s nástupem na ZŠ.

Děkuji, Sojková
Odpověď: Dobrý den, děkuji Vám za důvěru, ale bude více vhodné se obrátit na odborníka v místě Vašeho bydliště. Posoudit výslovnost a i hlubší jazykové procesy není pro klinického logopeda nic složitého, zvládne to určitě každý. Všichni kliničtí logopedi procházejí dlouhým postgraduálním vzděláváním, všichni se zaučují mnoho týdnů na stážích u zkušenějších kolegů a kolegyň. Já osobně klienty k péči nenabírám přes online poradnu, přijde mi to neetické. Pokud Vy sami slyšíte, že výslovnost není zcela v normě, nečekejte na posvěcení odborníkem , vyžádejte si žádanku na logopedickou péči u pediatra a rovnou se někam objednejte. Přeji Vám, ať dcerka dobře prospívá!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1980 (24. 10. 2023)
Dobrý den ,
je možné dohledat terapeuta logopedie, který používá VitalStim terapii? V oblasti Kladensko nebo Praha.
Syn (19let) trpí dysfagií po léčbě mozkového nádoru.
Děkuji, Procházková J.
Odpověď: Dobrý den, bohužel není nám známo, kdo v oblasti Prahy či Kladna užívá v terapii Vital Stim. Víme, že jej užívají tato pracoviště: Hamzova léčebna Luže-Košumberk, RÚ Kladruby, FN Brno Bohunice, Sanatoria Klimkovice, Jedličkův ústav Liberec. Je mi líto, že Vám nemohu dát jinou odpověď. Zda se situace nějak změnila, by mohla mít spíše povědomí ta pracoviště, kde se syn léčí.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1979 (24. 10. 2023)
Dobrý den, obrátila se na nás maminka (španělsky mluvící) a ptá se po lokopedovi, který by se mohl věnovat dítěti (španělsky mluvící). Můžete mi prosím napsat, na koho bych se mohla obrátit? Moc děkuji. Prokešová
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped pracující na území ČR poskytuje péči primárně v českém jazyce, případně v jazycích které ovládá. Když nahlédnete do tabulky na našem webu, která je umístěna v části - Pro veřejnost - Adresář pracovišť- Adresář pracovišť poskytujících péči v jiném jazyce, tak zde pro španělský jazyk uvidíte dvě možnosti : kolegyně M. Voldřichová, J. Schaeferová, obě pracují v Praze.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1978 (17. 10. 2023)
Dobrý den, je mi 28 let a neumím pořádně vyslovit Ř, není to řekl bych úplně hrozné ale není to čisté ale spíše zastřené. S R nemám žádný problém.
Myslíte že je ještě možné Ř vypilovat?
Odpověď: Dobrý den, pokud umíte správné r a umíte i prodloužit vibraci na rrrrrr nebývá těžké vyvodit kvalitní ř. Je nutno začít jakoby od začátku, nikoli vylepšovat stávající zastřenou variantu. Obraťte se prosím na klinického logopeda, je nutná osobní konzultace. Přeji brzkou nápravu, snad se vše podaří!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1977 (11. 10. 2023)
Dobrý den, synovi bylo v únoru bylo 5 let. Mluvit začal pořádně až ve 3 letech. Trénujeme doma výslovnost hlásek L, Ď, Ť, Š, Č.
V současné době skoro všechny tyto hlásky řekne, když se soustředí. Neumí ještě úplně čistě Š. Hlásku R umí utvořit, ale v mluvě používá převážně hrdelní R.
Ř neumí a ještě jsme ho neřešili.
Když si dává pozor, mluví tedy kromě Š, R a Ř dobře, ale když si nedává pozor, je schopen špatně vyslovit i L. V soukromí ho opravuji, vždy to pak vysloví dobře.
Mám ho objednat na logopedii?
Odpověď: Dobrý den, dle mého názoru by to bylo užitečné, při mnohočetně narušené výslovnosti lze najít i společný podklad těchto potíží a na ty se lze též zaměřit, aby se mozkové funkce více vyladily. Nejen kvůli vadě řeči, ale kvůli budoucímu celkovému “fungování v životě”. Navíc věřím, že dítěti pomůže i motivace a aktivizace zvenčí rodiny, nová inspirace k novým aktivitám. Užitečné bude i odborné komplexnější posouzení jazykových funkcí, nejen artikulace, protože dle Vašeho popisu se nejedná o prostou vadu výslovnosti. Dozvíte se např. jak je na tom Vaše dítě s analýzou a syntézou struktury slova a mnohé jiné. V každém případě ale velice oceňuji Vaši snahu a Vaše pokroky při domácím cvičení!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1976 (10. 10. 2023)
Dobry den, pracuji jak AP a nyni pracuji u holcicky z Ukrajiny, kde jiz pani z PPP potvrdila snizeny intelekt, ale pry by bylo nejlepsi ji nechat vysetrit jeste u logopeda v jejim materskem jazyce (ukrajinstina) kvuli podezreni na vyvojou dysfazii. A tak se chci zeptat, pozadat, zda mi neporadite, na koho se obratit s dotazem, kde sehnat v CR logopeda, jez by udelal vysetreni v ukrajinskem jazyce. Dekuji, s pozdravem Chuchlerova
Odpověď: Dobrý den, obrátila jsem se s dotazem i na kolegyně, ale možnost ukrajinského logopeda je pro nás t.č. iluzorní, mj. také proto, že péči v oboru klinické logopedie na území ČR může t.č. poskytovat ten, kdo dokonale ovládá český jazyk a spolu se žádostí o uznání VŠ diplomu složí předepsané srovnávací zkoušky odborné i jazykové. Pokud je u holčičky snížen intelekt, nejedná se možná o vývojovou dysfázii, ale o narušenou komunikační schopnost na podkladě mentální retardace. U vývojové dysfázie sice můžeme u dětí pozorovat tzv. nerovnoměrný výkon v různých oblastech, určité kognitivní deficity či druhotné změny např. v sociální, emoční oblasti i ve verbální složce myšlení, nejde ale o poruchu intelektu. S vyhodnocením řečových dovedností si může poradit i zkušený český klinický logoped, s cílenými dotazy na řečové výkony dítěte přes rodiče - požádá je například, aby sami dle jeho pokynů zhodnotili, zda dítě dělá gramatické chyby ve svém rodném jazyce atp. Slovník může vyšetřit s pomocí obrázků s tím, že nejdříve vyslechne, jak by pojmenovalo obrázek dítě a následně rodič, obdobně i u tvorby věty. Domnívám se ale, že pro Vaši praxi bude především důležité vytýčit si oblasti, ve kterých je třeba dívce pomoci, udělat tzv. pedagogickou diagnostiku kvalifikovaným VŠ pedagogem.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1975 (8. 10. 2023)
Dobrý den,

ráda bych si zakoupila k práci rotavibrátor, ale bohužel ho na internetu nemohu sehnat či vytvořit objednávku. Můžete mi poradit ? Měla bych zájem o tento typ: https://www.klinickalogopedie.cz/res/file/pomucky/dokumentace-r2005-9.pdf.
Odpověď: Dobrý den, doporučila bych se přímo obrátit s dotazem na výrobce nebo využít konzultaci s kolegyněmi, často se to řeší v interní diskusi. Vyvozovat hlásky je oprávněn klinický logoped, takže předpokládám, že máte odpovídající kvalifikaci a s kolegyněmi jste v kontaktu. Přeji Vám hodně zdaru.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1973 (29. 9. 2023)
Dobrý den. Do třech let můj syn nemluvil. Teď je mu 3,3 a začíná z prvnímy věty. Byli jsme u klín.logopeda a lepší rady než "artikulujete" a že máme nutit ho mluvit my jsme neslyšeli. Je to běžná doporučení anebo jsme se trefili na nekvalitních logopeda.? Manžel je čech, mluvime na syna jen český.
Slyšela jsem že existují "hry" cvičení na zapojení různých sensorických a mluvnich systému na "vyvolavani" řeči. Omlouvám se za mojí češtinu. Jsem cizinka.
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, situace Vašeho syna je zcela jistě velmi zkomplikována tím, že jazykové podněty nejsou pro něj jednoznačné, jedno vyjádření slyší v různých variantách - ve správné i v nesprávné. Z tohoto pohledu lze pochopit obecné rady logopeda k rozvoji řeči - mluvit zřetelně a nabízet komunikační situace, případně i zajistit, aby dítě trávilo více času s lidmi, kteří češtinu ovládají dobře. Na druhou stranu je nutno zmínit, že nezbytným předpokladem k počátečnímu rozvoji řeči je mj. dostatečná úroveň kognitivních procesů - například zrakového, sluchového, prostorového vnímání a též různých motorických procesů. To můžete cvičit s pomocí nepřeberného množství her a pomůcek. Dobré je, když vás vede kvalifikovaný terapeut, protože vám pomůže vybrat cvičení, která jsou potřebná právě pro vaše dítě, případně vás nasměruje na další terapie a vyšetření.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1972 (29. 9. 2023)
Dobrý den. Synovi jsou 4 roky. Do školky začal chodit teď od 4 let. Vyslovuje hezky r i ř. Ale jinak se mi zdá, že pořádnou větu dohromady nedá. A když mluví o sobě tak říká např. mami já sem kakala. Místo kakal. Opakujeme mu to každý den. A větu někdy řekne celou pěkně. Ale většinou jen patla pomalu slova dohromady a špatně je i skloní. Kdyz mu bylo půl roku musel podstoupit v Motole operace.Byl v narkóze celkem 7x za půl roku. nemá třeba opožděný vývoj kvůli tomu.? Měla bych jít tedy k logopedovi?
Odpověď: Dobrý den, nikdo nedokáže přesně posoudit, kvůli čemu došlo k opoždění vývoje, ale víme, že je i mnoho dětí, které podstoupily operace a opoždění nemají. Důležité je zaměřit se na pomoc dítěti. Je třeba posoudit jeho celkový, nejen verbální, rozvoj u psychologa, začít terapii u klinického logopeda, vyloučit jiná onemocnění u neurologa, foniatra. Dnes existuje mnoho terapií a přístupů, které by mohly pomoci.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1971 (24. 9. 2023)
Dobrý den, prosím o radu. Syn (5 let) mluví na svůj věk velmi dobře - od 4 let říká Ř, mluví v souvětích, má širokou slovní zásobu. Poslední 2 týdny ale začíná šišlat - "šlape si na jazyk" při vyslovování S, C a Z. Prosím co bychom měli dělat, aby začal hlášky opět říkat správně? Myslíte, že bychom měli navštívit logopeda, aby se mu to neustálilo? Děkuji za Vaši radu a přeji pěkný den. S pozdravem Eva Frydrychovská
Odpověď: Dobrý den, v tomto případě na dálku neporadím, příčin může být více. Pokud syn dosud vyslovoval hlásky správně, může jít i o jednu z nejlehčích příčin, že je pod vlivem špatného mluvního vzoru. Obecně se mezizubní sykavky samy od sebe již neupravují, je tedy vhodné osobně zkonzultovat vše s logopedem a pokusit se najít příčinu, proč začalo docházet k vysunování jazyka, posoudit svalový tonus jazyka atd. a podle toho naplánovat - možná velmi jednoduchá - cvičení.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1970 (24. 9. 2023)
Dobrý den, chtěla bych zeptat, jestli má cenu jít v mém případě k logopedovi. Mám problém s hláskou R. Sice ho umím vyslovit, ale v běžné řeči ho nepoužívám. Předem děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, vždycky to má cenu, můžete se dozvědět příčinu, proč hlásku neužíváte. Může jít např. o artikulační neobratnost, nesprávný přízvuk a narušenou dynamiku slova či věty nebo “jen” o nezautomatizovanou hlásku. V posledním případě pak těžiště práce přechází na dospělého klienta - je nutno mechanicky zautomatizovat hlásku ve slovech, větách (při opakování, čtení) a třeba i v říkadlech či při hlasitém souvislém čtení textu. Teprve potom se nastartuje schopnost užívat hlásku ve spontánní řeči. Určitě nestačí jen si dát předsevzetí “budu se snažit a všude to R řeknu”. Etapa automatizace hlásky se nesmí podcenit ani u dětí ani u dospělých.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1969 (24. 9. 2023)
Dobrý den, máme 4 letou holčičku a začala hodně koktat. Během prázdnin se koktání projevovalo jen opakováním jedné slabiky. V září nastoupila do školky, 3 dopol. mají výuku v angličtině (na AJ chodila 2x týdně od 2 let a vyžaduje hrát si v AJ i doma). Opakování první slabiky se prohloubilo (5 a víc opakování). Nekoktá pořád. Zpívá plynule. Zatím má neurčitost levá/pravá - jí levou, maluje levou, kope do míče pravou, tancuje doleva. Řešíme, zda ještě chvíli počkat, a nebo to řešit raději už teď a navštívit odborníka? Děkujeme SB
Odpověď: Dobrý den, nečekejte a objednejte se ke klinickému logopedovi. Často se stává, že děti z podnětných rodin mají těch podnětů a stimulů až moc a nastane doba, kdy je třeba zvolnit, zatížení dítěte upravit a s pomocí logopeda rozvíjet návyky plynulé produkce a vnitřní sebejistotu, schopnost užívat si poklidnou atmosféru, nejen výkony. Je nutno též vyčkat na vyšší zralost nervové soustavy. Přeji Vám, ať se vše brzy upravi!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1968 (23. 9. 2023)
Dobrý den , moje dcera 5 let nemá přední horní zoubky, a pravděpodobně díky tomu neumí vysloví písmenko L . Jak to s ní nám procvičovat ? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, mám pro Vás dobrou zprávu, role zoubků se někdy ve výslovnosti přeceňuje. Zjednodušeně sice v praxi užíváme “dáme jazyk za zoubky”, ale na osobní konzultaci se mimoděk přesvědčíte, že je to malinko jinak. Důležitým mezníkem pro vývoj hlásek LRŘ je vertikální pohyb jazyka. Jazyk se nejdříve opírá o horní dáseň či kousek za ní, a končí dole, opět za dásněmi. Tento vertikální pohyb je průpravou pro vyvození L a můžete jej zkusit natrénovat, pokud je hybnost jazyka jinými směry už vyvinuta.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1967 (20. 9. 2023)
Dobrý den synovi jsou 2.5 roku mluví táta, máma, teta, děda, babi, a jen si žvatlá, víc nemluví v únoru by měl nastoupit do školky, zatím chodí do dětské skupinky, mám to začít řešit?a poradíte mi kde začít děkuji Kateřina Kozáková
Odpověď: Dobrý den, pokud je vývoj v neřečové rovině úměrný věku a syn se s Vámi docela dobře domluví s pomocí gest, ukazování a zvučků, můžete mu dát ještě trochu času. U některých dětí se řeč skutečně více rozvíjí až kolem věku 3 let, zvláště pokud toto období spadá do jarních měsíců. Pokud ale pozorujete problémy i jinde než v řečové rovině (úroveň hry, chování, příjem jídla apod.) objednejte se ke klinickému logopedovi již dříve. Potřebujete k němu žádanku od lékaře, např. pediatra. Inspiraci pro podporu vývoje hledejte prosím v mnoha odpovědích níže - doma se můžete např. zaměřit na rozvoj obratnosti, rytmizování, sluchového a zrakového vnímání formou hry (poznávání zvuků, tvarů). Řeč se totiž více vyvíjí až při určité úrovni těchto schopností.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1966 (19. 9. 2023)
Otevřená pusa, nadměrné slintání
Dobrý den, prosím o radu. Syn 15 měsíců má od narození téměř nepřetržitě otevřenou pusu, také extrémně slintá (dříve jsem myslela, že zuby, teď se obávám, že spíše ta otevřená pusa). Řešila jsem s pediatričkou, odpálkovala mě s tím, že to nikdy u žádného dítěte neřešila. Jak to řešit? Moc děkuji.
Odpověď: Zdravím Vás, tento příznak - slintání - může mít více příčin, které na dálku neposoudím. Mohl by Vám pomoci klinický logoped, který ve své práci využívá prvky myofunkční terapie, orofaciální stimulace či terapie orální pozice. Pro Vaši hrubou představu, jde o soustavu terapeutických metod, které využívají např. masáže, protitlaky, pohyb, cvičení s pomůckami. Některé pomůcky si můžete prohlédnout v eshopu naší kolegyně www.logopediecervenkova.cz. Terapeuta si obecně můžete vyhledat v Adresáři pracovišť, ale o jeho volné kapacitě a specializaci se již musíte domluvit konkrétně s ním.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1965 (18. 9. 2023)
Zabývá se i tématikou nemocných hlasivek Pokud ano Mám na vás dotaz zatím nashledanou S přátelským pozdravem Zuzanka Kubíková
Odpověď: Léčením nemocných hlasivek se zabývá foniatr, příp. ORL lékař. Klinický logoped se zabývá prevencí poškození hlasu, léčbou a rozvojem mluvního hlasu.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1964 (15. 9. 2023)
Dobrý den, syn 2 roky nechce mluvit spontánně.Snažím se s ním co nejvíc trénovat,takže jedeme knížky, básničky, písničky.Je schopný zopakovat slovo,někdy vázne výslovnost. Dost často se stává,že nechce zopakovat třeba to samé zvířátko co bylo na předchozí stránce pokud mu to znova nezopakuji. Spojení slov mu taky dělá problém,např. Chci pití. Zajímavé je,že když zpíváme písničku tak je schopný za sebou pár slov zpívat.Chtěla bych se zeptat,zda mu mužů nabídnout ještě víc pomoci,nějak jinak s nim pracovat,každou radu beru. Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pokud dítě nechce mluvit spontánně a spíše jen něco opakuje než funkčně komunikuje, je vhodné se již nyní obrátit na klinického logopeda, či psychologa, aby posoudil celkovou úroveň vývoje a komunikačních dovedností. Než se k němu dostanete, zaměřte se spíše na neřečové činnosti, společnou hru, vkládání do tvarů, rytmizaci s pohupováním na klíně. Nemluvící dítě moc nenutíme opakovat slova, spíše je lepší po něm opakovat jeho zvučky, aby vidělo, že mluvit má smysl, že jeho přirozené projevy někoho zajímají. Pokud máte pocit, že komunikace v neverbální rovině (např. gesta, mimika, hra beze slov, společné činnosti, oční kontakt) také vázne, s vyšetřením neotálejte, požádejte si o vyplnění dotazníku M-CHAT. Doporučuji též využít náměty ke stimulaci jazykového vývoje v batolecím věku, které zde v online poradně opakovaně zazněly v mnoha odpovědích níže.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1963 (14. 9. 2023)
Dobrý den, můj syn (2,5r) má od malička líný jazyk. Zhruba od 1,5 roku si s nim hraji, vyplazujeme ho na sebe denně, děláme čertika.. Jazyk ale nezvedne vůbec nahoru. Nedotkne se rtu ani zubu. I přesto že se vidí v zrcadle, kouká i na mě. Zapojily se i kamaradky s dětmi, vidí to i jinde ale jazýček mu tam nejde. Mám ještě vyčkat, nebo už zajít k odborníkovi? Popřípadě kam? Děkuji velmi za odpověď. Malá
Odpověď: Dobrý den, na dálku to nemohu odpovědně vyhodnotit. Jak čtu, Vaše dítě jazyk vyplazuje, má ho pohyblivý, jde možná "jen" o ten vertikální směr - nahoru/dolu. Pokud jste v nejistotě, není od věci kolem 3 let zkonzultovat vše s klinickým logopedem, zda by mělo smysl zahájit terapii motoriky a jakým způsobem. Ale na druhou stranu v praxi často pracuji s dětmi, kterým stačí v případě lehkých poruch oromotoriky zahájit péči ve 4,5 letech a k rozvoji motoriky jazyka vertikálním směrem dozrají (samozřejmě za podpory cvičení) až kolem 5,5 - 6,5 roku bez jakýchkoli následků do budoucna. Vývoj motoriky je velmi individuální.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1962 (12. 9. 2023)
Dobrý den,
dcera, 7 let, žije v bilingválním prostředí. Jako primární jazyk si vybrala angličtinu, kterou hovoří jako rodilý mluvčí. Česky se domluví, ovšem chybí jí slovní zásoba, špatně skloňuje, časuje atd. Docházíme na logopedii, kde nám nenaznačili, že by mohla trpět dysfazií.
Má další potíže a začala na doporučení PPP chodit na terapie. Dnes nám psycholožka naznačila, že se možná jedná o vývojovou dysfazii. Chci se zeptat, zda je možné, kdyz anglicky plynule mluví, aby se dysfazie rozvinula jen u češtiny. Děkuji.
Monika Yang
Odpověď: Vývojová dysfázie je odrazem stavu mozkových (kognitivních) funkcí. Pokud se jedná o lehčí stupně potíží, je možné, že se potíže více manifestují v českém jazyce, který je jazykem ohebným, tzn. má skloňování a časování, bohaté tvarosloví a více diferencovanou výslovnost než jazyk anglický. Samozřejmě, že ke zpomalenému zvládání jazyka může přispět i to, že je to pro dceru druhý jazyk, ale jen kvůli sociálním vlivům dysfázie nevzniká. Obecně bych se v tomto případě zajímala u psychologa, jak dceři vychází v testech výkony v neverbálních a verbálních položkách. Pokud se neverbální (logické, optické) úkoly daří podstatně lépe než položky verbální (tj. třeba slovní úkoly), může to ukazovat na vývojovou dysfázii. Výběr testu a vyhodnocení je zcela v kompetenci psychologa. Co můžete ovlivnit Vy? Pracovat trpělivě pod vedením klinického logopeda na rozvoji pojmů a gramatiky, zrakového, sluchového vnímání, paměti, praxe aj. Dobrý odborník Vám vybere cíleně to, co potřebuje Vaše dítě.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1959 (6. 9. 2023)
Dcerka ve 2,5 letech začala koktat, trvalo to 4 měsíce a poté přestalo. Nyní má 3,5 let a situace se opakuje, koktání trvá již 3 měsíce. Některé dny není schopna dopovědět větu. Jiné dny si toho člověk téměř nevšimne. Jak situaci řešit? Jenom dodávám, že mám 3 děti a dcerka je prostřední. Setkala jsem se s názorem, že je to častý jev právě u prostředních dětí, způsobený nedostatečnou pozorností ze strany matky. Co si o tom myslíte? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, syndrom prostředního dítěte jistě existuje, ale vysvětlovat jím jakékoli poruchy plynulosti řeči rozhodně nedoporučuji! Pokud se dítě potýká s poruchami plynulosti řeči, vždy jej to nějak zatěžuje i v psychické rovině. Vše se ještě může násobit, pokud dítko někde zaslechne, že se jen snaží na sebe upoutat pozornost nebo že se málo snaží atp. Proto situaci nepodceňujte a zkonzultujte vše u klinického logopeda, který by Vám měl doporučit konkrétní strategie vhodné pro Vaše dítě i celou Vaši rodinu. Pročtěte si prosím i dřívější odpovědi na našem webu, najdete tam i další tipy, jak k nastalé situaci a k poruchám plynulosti přistupovat.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1956 (24. 8. 2023)
Dobrý den.
Mám syna v dubnu mu byly 2 roky a vůbec nechce mluvit a ani dělat papa nebo aspoň odpovídat ano ne.
Neříká ani máma táta prostě nic.
Můžete mi poradit jak to řešit nebo kam s ním zajít?
Pan doktor mi řekl že některé děti začnou mluvit později ,ale že neříká vůbec nic mi dělá starost.
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, pokud se syn neprojevuje v řečové oblasti vůbec nijak, je třeba posoudit komunikaci, chování, způsob hry a vůbec celkový vývoj v neřečové rovině, zda odpovídá jeho věku. Objednejte se na vyšetření nejlépe u klin. psychologa či klin. logopeda. K nim je nutná žádanka od lékaře, pokud byste ji z nějakého zvláštního důvodu nezískali, objednejte se na vyšetření u dětského neurologa nebo psychiatra nebo ve školské či soukromé psychologické poradně. Je též nutno vyloučit vadu sluchu u foniatra či na ORL. Prostě je nutno někde začít, pak už vás odborníci nasměrují dále.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1955 (17. 8. 2023)
Dobrý den, jsem profesionální zpěvák a stomatochirurgem mi byla doporučena plastická operace podjazykové uzdičky včetně svalstva. Přemýšlím jaký to může mít dopad na zpěv a zda to nemůže mít nějaké negativní následky. Ty svaly tam přeci jen k něčemu jsou.
Odpověď: Dobrý den, není mi znám důvod a rozsah doporučované operace, což může být zcela zásadní pro odpověď. Obecně svaly v operované oblasti mohou mít vliv na hybnost jazyka, tvar ústní rezonanční dutiny, artikulaci, polykání. Jako méně pravděpodobné vidím, že by operace mohla mít dopad na postavení a práci hlasivek. Pokud ale jste v nejistotě, obraťte se prosím osobně na foniatra, který je kvalifikovaným odborníkem v péči o mluvní i zpěvní hlas. Za nás logopedy Vám snad mohu dodat trochu optimismu předpokladem, že jde o zákrok na měkkých tkáních a tam lze - při systematické důslednosti - drobná omezení a zatuhlosti velmi dobře rozcvičovat.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1954 (16. 8. 2023)
Dobrý den, měl bych dotaz týkajícího se změnou mluvy v průběhu dne. Jsou situace, kdy mi mluva nedělá absolutní problém a pak situace, kdy skládám hůře slova, resp je hledám, zadrhávám se, zhoršena artikulace. Dobu zhoršení si uvědomuju, ale nejsem úplně schopen jí ovlivnit. V době zhoršení se začnu více pozorovat a rozptylovat se, naopak v době, kdy mi mluva nedělá problém jsem v podstatě jiný člověk. Dost mne tato záležitost tíží, můj dotaz tedy je, setkala jste se již v minulosti s tímto jevem? Děkuji. Michal, 29.
Odpověď: Dobrý den, ano, setkala. Je hodně dospělých lidí, u kterých se - i po vyloučení organické příčiny - setkáváme s kolísáním plynulosti či obtížnosti mluvy a se zvýrazněním různých jejich obtíží v případě, že se na svůj projev zaměří a snaží se kontrolovat. Může se jednat o balbuties. Dobrou zprávou je, že se můžete pokusit v každém věku s tím něco udělat a pracovat na zmírnění svých obtíží. Doporučuji Vám osobní konzultaci s klinickým logopedem, který s Vámi Vaši situaci rozebere a navrhne další postup řešení. První malý krůček ke zlepšení jste možná učinil, když jste si i Vy sám uvědomil podíl psychiky a zvýšené sebekontroly. Čím více se člověk snaží o bezchybný projev, tím je to těžší, proto si přejeme, abyste se časem dostal do stádia "nebojím se chyby a mluvím pořád dál".
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1952 (25. 7. 2023)
Dobrý den,
mám dceru 6 let s autismem . Dostala jsem poukaz k logopedovi a zároveň mi řekla doporučila Vaší ordinaci v Třebíči.
Měli byste místo ji příjmout? Děkuji Šmudlová
Odpověď: Dobrý den, zřejmě se jedná o nějaký omyl, já nemám ordinaci v Třebíči. Pokud ale myslíte obecně logopedická pracoviště v tomto regionu, prosím najděte si v Adresáři pracovištˇ na našem webu (v sekci Pro veřejnost) kontakty na ně. S dětmi s PAS se obecně doporučuje pracovat co nejdříve, jejich mozek je nutno stimulovat specifickými postupy již v raném věku, pokud jste toto období z určitých důvodů promeškali, bude možná užitečné kontaktovat Centrum terapie autismu v Praze a domluvit se na případné spolupráci s nimi.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1951 (23. 7. 2023)
Dobrý den, berete pacienty ještě, prosím? Mám neteř, která chodí do Roudnice do školy a hůř mluví. Je jí 12 let. Kolik Vaše terapie stojí?

S pozdravem Eva Konečková
Odpověď: Dobrý den paní Konečková,
každý klinický logoped průběžně vyřazuje a nabírá klienty, ovšem každý v různém tempu. Je vhodné si vytipovat v Adresáři pracovišť klinické logopedie (hledejte na webu v modré liště “Pro veřejnost”) pracoviště u vás v regionu a zkusit se domluvit přímo tam. Já osobně klienty přes online poradnu - která reprezentuje celou AKL ČR, nikoli mou osobu - nenabírám, přijde mi to neetické. Obecně je péče klinického logopeda hrazena ze zdravotního pojištění. Pokud byste byli požádáni o přímou platbu, ověřte si, zda se skutečně jedná o klinického logopeda s atestací na IPVZ pod MZ ČR. Jsou kolegové s atestací, kteří nemají smlouvy s pojišťovnami, ti jsou oprávněni pracovat na přímou úhradu, ceníky mívají vyvěšené na svých webovkách. Ostatní podnikavci v logopedii (byť mají VŠ v oboru spec. ped., logopedie a pod. a svou činnost případně nazývají i opisy (hrátky s koťátky, tety mluvky, předškolní vzdělávání), porušují platnou legislativu. V zájmu ochrany pacientů není povoleno podnikat v oboru logopedie dle Živnostenského zákona = "na živnostenský list". Logoped musí mít registraci zdravotnického zařízení na KÚ a splnit pro to spoustu kvalifikačních aj. požadavků.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1950 (21. 7. 2023)
Dobrý den, dcera (březen 2016) ještě stále neumí R a Ř, na logopedii chodíme, umí drnčit z DR a TR, ostatní je R tvořené krkem. Cvičíme každý den. Máte pro nás nějakou radu? Už jsme obě zoufalé :/ Děkuji vám!
Odpověď: Dobrý den, neznám konkrétní postupy jak cvičíte, metod je více. Ze zkušenosti víme, že děti, které užívají hrdelní vibraci většinou nejsou schopny při nácviku přímo přejít na vibraci hrotu (kromě trrr drrr), protože jim to splývá. Je pro ně často vhodnější např. nácvik přes substituční D. To ale neznamená, že stačí říkat jakékoli D místo R a je vyhráno. Substituční úder je specifický úder, musí být lehký, horní a při dostatečně rozvinuté obratnosti jazyka. Na dálku nemohu posoudit kvalitu provádění cvičení a poradit třeba jiné metody. Pokud ale dlouhodobě cvičíte každý den (několik měsíců - roků?) a výsledky se nedostavují, někde je chyba. Doporučuji zkusit osobně zkonzultovat ještě s jiným klinickým logopedem. Nebo mi případně zkuste napsat na email xxx@xxx ať mi můžete více osvětlit Vaše dosavadní pokusy o nápravu.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1949 (10. 7. 2023)
Dobrý den,
synovi jsou 2 roky a 8 měsíců. Mluví na svůj věk velmi dobře, ale o sobě stale mluví ve 2.osobě, tj. označuje se "ty". Mě naopak označuje "já". Řekne tedy "Ty mě pomůžeš" místo "Já ti pomůžu." Tvoří věty, jako bych je říkala já.
Je mi jasné, že v jeho věku hodně dětí nemluví správně. Zaráží mě ale kontrast mezi už dlouho rozvinutou řečí (ve větách mluvi cca od 20 měs.) a tím, jak stále vůbec nechápe 1.osobu.
Myslíte, že je toto případ pro logopeda?
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, užití slůvka “já” odráží úroveň psychického vývoje dítěte. Pokud nejsou žádné jiné nápadnosti ve vývoji (v chování, hře, návycích, vnímání, motorice aj.) můžete ještě zvážit, zda nejde o vliv rodinné situace, kdy jste s dítětem převážně jen Vy sama. Určitě bude vhodné dítěti zprostředkovávat interakce, kdy dítě má možnost vnímat komunikaci jiných dvou lidí a samo je nezapojeno - např. dialog mámy a táty: “(Táto,) TY máš klíče?” “Ano, tady, JÁ mám klíče” a ještě k tomu možno: “Jé, TÁTA má klíče”. Při komunikaci s dítětem je možno zkusit podporovat “opis přes 3. osobu” = “KUBA má hrnek” místo nepřehledného vysvětlování typu “TY máš hrnek, ale JÁ nemám hrnek”. Opis přes 3. osobu (kdy dítě mluví o sobě ve 3. os.: “Kubík nechce spinkat”) je sice vývojově mladší dovednost, ale může pomoci dítěti zorientovat se v situaci a vyčkat v pohodě, až prostě psychicky dozraje k užívání slůvka “já”. Také pokud budete i Vy o sobě užívat formulace typu “máma má kávu” a následně “já mám kávu” bude to pro dítě přehlednější. Pokud by se Vám v budoucnu cokoli nezdálo v psychickém a mentálním vývoji, bude vhodné kontaktovat psychologa a případně i logopeda, ale zatím z tohoto mírného zpoždění (jiné ve Vaší otázce neuvádíte) nedovedu na dálku více vyvodit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky