On-line poradna

Na vaše dotazy odpovídá:

Mgr. Zuzana Půstová
Mgr. Zuzana Půstová
klinická logopedka
Ordinace klinické logopedie
Tererova 1355, Praha 4

Nejčastější dotazy a odpovědi

Logopedie u dětí

  • Kdy se má zahajovat logopedická péče u dětí?
  • Jak často se chodí na logopedii?
  • Synovi jsou 3 roky a mluví podle lékařky průměrně. Co mám dělat, aby se řeč dobře rozvíjela?
  • Pětiletý syn začal zadrhávat, co mám dělat?

Logopedie u dospělých

  • Jaké jsou možnosti logopedické péče o dospělé?
  • Manžel prodělal mrtvici a mluví jen s obtížemi. Můžu mu nějak pomoci?

Zajímáte se o práci logopeda?

  • Jaká je nutná kvalifikace, kdybych chtěla pracovat jako klinický logoped?
  • Kde se logopedie studuje?
  • Jaké jsou kompetence logopedické asistentky?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete na stránce Často kladené dotazy.


Poradna se specializuje výhradně na logopedickou tématiku. Na nesouvisející dotazy bohužel nemůžeme odpovídat !!!
Pokud si nepřejete odpověď s Vaším dotazem zveřejnit na těchto stránkách, prosím informujte nás o tom ve svém dotazu.


O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem


Zodpovězené dotazy

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20


Dotaz č. 1510 (15. 8. 2018)
Dobrý den,synovi je přes 2,5 roku a stále nemluví,řekne máma,táta,kde je,tady je a různé zvuky zvířat apod.,ale jinak jen ukazuje.Rozumí ale naprosto všemu a když mu třeba v knížce říkám,ať mi ukáže to či ono,tak vše ukáže,ale neřekne.Od září dokonce nastupuje do školky.Myslíte,že bysme měli navštívit logopedii nebo foniatrii?Děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den. Máte - li jistotu, že dítě dobře slyší a že reaguje adekvátně na vaše sdělení, otázku, ukáže v knížce požadovanou věc, s návštěvou na logopedii bych počkala cca do třetího roku věku. S nástupem do MŠ můžete očekávat, že se syn více rozmluví. Nestane- li se tak, vyžadejte si konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1509 (14. 8. 2018)
Dobrý den, měl bych takový dotaz, netýká se mne ani me rodiny ale u sousedu maji kluka, cca 4 a pul roku a on vubec neumi mluvit, umi maximalni zaklady a je na tom opravdu bídně, nedá dohromady ani souvislou vetu a když už z něj něco vypadne tak spíše jen takové žblekotání ve stylu ano, ne, toto, ja, ty, zajímalo by mě jestli je nejaka možnost že by někdy v životě mluvil normálně ? Děkuji za odpověď Kratochvil.
Odpověď: Dobrý den.
Na to abych Vám mohla kvalifikovaně odpovědět mám málo vstupních informací o samotném dítěti .Záleží na mnoha dalších faktorech např. konkrétní diagnóze, intelektu dítěte, rodinné anamnéze, odborné péči, spolupráci rodičů....Skutečně jen podle Vámi popisovanému stav řeči nelze předpovídat budoucnost vývoje.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1507 (11. 8. 2018)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na vyvozování hlásky R a Ř. Dcerce je 5 let a nedávno se naučila říkat hlásku R (14dnů). Jsme však na začátku a R jí většinou ve slovech naskočí několikrát (drnčí). Za jak dlouho máme skusit vyvozovat hlásku Ř? Máme počkat, až se hláska R upevní a přestane rezonovat? Ostatní hlásky jsou v pořádku. Děkuji za odpověď, Koudelková
Odpověď: Dobrý den. Hlásky R a Ř se fyziologicky v řeči dětí objevují právě kolem pátého roku věku. Určitě bych s hláskou Ř nespěchala. Pravděpodobně, po ustálení hlásky R , se objeví sama. Důležité je, aby R bylo však správně tvořené.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1506 (9. 8. 2018)
Dobrý den, mám problém , který se týká mého tatínka . Leží v nemocnici na LDN, ochrnutý na dolní končetiny s tracheostomií. Chci se zeptat zda by mi mohli pomoci odborníci logopedie s odezíráním ze rtů pacienta .Děkuji Máchalová .na
Odpověď: Dobrý den. V nemocnicích a někde i na LDN odděleních pracují kliničtí logopedové, kteří by mohli tatínkovi pomoci s alternativní komunikací. Zeptejte se ošetřující lékaře, měl by vám dát kontakt na nejbližšího klinického logopeda, popř. se podívejte na našich stránkách do adresáŕe a sami si zajistěte podle nejbližší adresy.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1505 (8. 8. 2018)
Dobrý den, mám předčasně narozenou dceru (36. týden),která je krmena nasogastrickou sondou.Dcera měla těžkou perinatální zátěž (hydrops).Začala být krmena lahvičkou po 14 dnech života,samostatné sání se lehce zlepšovalo, ale nikdy nevypila plnou dávku mléka.Nyní lahvičku odmítá,je zcela závislá na NSG.Má 4 měsíce.V oblasti krmení nemáme žádnou podporu.Dočetla jsem se o logopedické péči v souvislosti s krmením a ráda bych se obrátila na kl.logopedii v Praze.Bohužel nevím kam se obrátit, proto vás zdvořile prosím o radu.Moc děkuji, H.Chalupová
Odpověď: Dobrý den, paní Chalupová. Nejlepší by bylo obrátit se na dětské oddělení FN Motol, kde by Vám měli dát základní informace a doporučit klinického logopeda, který se krmením takto malých dětí zabývá. Pokud vím, v Praze se v nestátním zdravotnickém zařízení tímto problémem zabývá dr. Jaroslava Roubíčková ( kontakt naleznete v našem adresáři).Obávám se však, že má nyní dovolenou a bude pracovat od září. Můžete se také pravděpodobně obrátit na Carpe diem Bohemia s.r.o. - Mgr. J. Kalfussovou
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1500 (24. 7. 2018)
Dobry den, muj syn (7 let) chodi jiz dva roky na logopedii, stale ale neumi vyslovovat hlasky R a Ř. Je toto normalni? Myslite, ze se tyto dve hlasky jeste je schopen naucit? Co delat? Dekuji Mirka
Odpověď: Dobrý den. Zhruba tak devadesát procent dětí je schopno se hlásky naučit. Průměrná doba nácviku hlásek R a Ř je cca 9 měsíců. Úspěšnost záleží na více faktorech: např. jaká je hrubá a jemná motorika dítěte, zda je jazyk dostatečně volný a hbitý,jak často a jakým způsobem cvičíte, zda dítěti nesprávná výslovnost hlásek vadí, zda má chuť do cvičení.... Pokud cvičíte pravidelně a často , je možné si dát nějakou dobu od cvičení pauzu a pokračovat v nácviku za nějakou dobu.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1499 (23. 7. 2018)
Dobrý den, vnukovi je 20 měsíců a neumí kousat. Všechno se snaží polknout, takže se dáví. Nevím zda by to nesouviselo i s tím, že má často venku jazýček a dost špatně mluví, i když se moc snaží, tak se mu nedaří.
Odpověď: Dobrý den. Ano, nesprávná klidová poloha jazyka souvisí s celkovým stavem orofaciálního svalstva, které může být u vnuka oslabené a proto má dítě problémy s kousáním a následně s výslovností. Doporučovala bych Vám navštívit klinického logopeda, který by po vyšetření doporučil adekvátní stimulaci a cvičení svalstva v oblasti mluvidel.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1498 (23. 7. 2018)
Dobrý den, mám syna 2,5 roku. Minulý týden nám bylo řečeno, že neslyší, čekáme na podrobnější vyšetření, abychom znali příčinu a mohli jsme situaci řešit. Vyšetření ale proběhne až v září, do té doby jsme na bodě nula. Je moc bystrý, šikovné zvídavé dítě. Můžu s ním zatím nějak cvičit, abychom alespoň nějak řeč rozvíjeli? Snaží se odezírat, cvičím s ním jazýček, podle knížek ukazujeme stále stejná slova. Co můžu dělat? Velmi děkuji za jakoukoli radu.
Michaela Kotěrová
731 118 799
nordova@centrum.cz
Odpověď: Dobrý den. Syn má pravděpodobně sníženou ztrátou sluchu zkomplikovaný nástup řeči. Nevím, jaký je současný stav jeho řeči. Vše se výrazně zlepší po přidělení sluchadla a zahájením logopedické péče ( pokud již v péči nejste). Do té doby buďte trpěliví, snažte se s dítětem rozvíjet hrubou a jemnou motoriku, zrakové vnímání, zpívejte mu písničky, říkejte říkanky tak aby na Vás dobře viděl a měl vás nablízku.Prohlížejte si jednoduché obrázky, které vy pojmenováváte a dítě např. vyhledává . Rozvíjíte tím pasivní slovní zásobu. Využívejte hodně citoslovcí např. : bů, haf, pipi, mňau, tůtů, bum, ham.... . Můžete si pomoci i odhmatáváním dětskou ručičkou na vašich mluvidlech, aby dítě cítilo vibrace. Zkoušejte, zda dítě některé zvuky slyší ( např. zvuk bubínku, trumpety...vybírejte spíše hluší tóny). Spont. podporujte odezírání, snažte se obrázky, hračky, předměty, které pojmenováváte, přikládat k ústům tak, aby dítě současně vidělo předmět a vaše ústa. Vše by se mělo odehrávat formou zábavy a hry ve veselé atmosféře. Práce je náročná, ale mívá výborné výsledky. Držím palce a věřím v úspěšnou reedukaci sluchu a řeči.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1497 (13. 7. 2018)
Dobri den Mam syna 5r on este nerosprava rozumje vje vsetko opakovat pomne ale nevie otpovedat
Teras sa to troska zlepsilo ked je hladny povje papa a vodu je chudocky lebo nechce jest len co on chce prosim vas mozete my poradit co to moze byt ak chabe ale nevije otpovedat na otasky
Odpověď: Dobrý den. Důvodů může být více. Jeho mentální schopnosti nemusí odpovídat věku, může mít tzv. vývojovou dysfázii, může mít autistické rysy.... .Na Vaše otázky by Vám nejlépe odpověděl odborník ( klinický logoped, klinický psycholog, neurolog, foniatr), který by Vašeho syna vyšetřil. Domluvte si odborné vyšetření se svým pediatrem, který syna zná a doporučí konkrétního specialistu.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1496 (11. 7. 2018)
Dobrý den,
Chtěla bych se zeptat, jak dlouho trvá a probíhá studium po magisterském studiu ukončeném SZZ ( z logopedie a surdopedie)? Kolik let musím mít praxe? A zda lze pokračovat dálkově ve studiu?
Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Pokud se ptáte na specializační studium v oboru klinická logopedie, tak trvá 2,5 roku. Podmínkou je zaměstnanecký poměr ve zdravotnictví na celý úvazek.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1495 (10. 7. 2018)
Dobrý den, píši ohledně kvalifikace klinického logopeda. Studuji pětiletý magisterský obor Učitelství 1. stupně a speciální pedagogika. Plánuji státnicovat z logopedie a surdopedie. Je možné pokračovat ve vzdělávání na klinického logopeda? Děkuji za Váš čas. :)
Odpověď: Dobrý den. Podmínkou pro přijetí do oboru klinická logopedie ve zdravotnictví a následující specializační vzdělání v oboru ( atestace) je magisterská SZZ z logopedie a surdopedie.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1494 (9. 7. 2018)
Dobrý den, mohla byste mi prosím poradit, jak se vyvozuje hláska R, když dítě zvládá hlásku Ř, které je správně vyslovováno. Jsem logopedický asistent a s touto situací jsem se ještě nesetkala. poradíte mi ?
Odpověď: Dobrý den. Hláska R se dá vyvodit z kvalitní hlásky Ř následujícím způsobem. Necháme dítě vyslovovat delší Ř a snažíme se rozšiřovat, zvětšovat čelistní úhlel . Z Ř se se ozve R. Tato metoda není vhodná pro všechny děti. Záleží na celkové motorice mluvidel a schopnosti dítěte pracovat s čelistím úhlem.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1493 (8. 7. 2018)
Dobrý den, prosím o radu. Vnučce je 6 let, vyslovuje správně všechny hlásky, ale nejde R - pomáhá si ráčkováním. Umí krásné Ř. Jak lze vyvodit hlásku R z Ř? Probíhá nácvik stejně jako při nácviku R - td.td...?
Odpověď: Dobrý den. Hláska R lze vyvodit i z hlásky Ř ( pokud je kvalitní ) nebo se může vyvozovat substituční metodou přes jemné d. Mohu Vám popsat obecný postup, ale je efektnější navštívit klinického logopeda, který vyhodnotí stávající artikulaci, následně doporučí a ukáže vhodný postup vhodný pro vaši vnučku. Velarizované R ( tzv. ráčkování) se velmi špatně odbourává, tak bych upřednostnila odborný dohled.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1492 (30. 6. 2018)
Dobrý den mě je 23 let a dělá mi problémy ch - h dělá mi problém a mám malou slovní zásobu. A když něco říkám tak mi neni někdy rozumět.
Odpověď: Dobrý den.Doporučila bych Vám poradit se se svým praktickým lékařem, který Vám vydá doporučení a kontakt ke klinickému logopedovi.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1491 (26. 6. 2018)
Dobrý den.
Měla bych otázku. Pokud děvče říká u složitějších slov pouze první slabiku, jak se posiluje rozšíření na celé slovo? Jakou formou,aby říkala celé slovo. Opakováním po slabikách? Děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den. Začala bych otázkou, jak staré je děvče, u kterého je problém vyslovovat celá slova? Podle věku dítěte se bude odvíjet i terapie.
Je-li dítěti do tří let, spokojila bych se správným mluvním vzorem, posilováním sluchového vnímání hrou, případně rytmizací, tj. vytleskáváním slov na slabiky. Určitě bych zpočátku nevolila složitá slova. U staršího dítěte bude potřeba kvalitnější celkové vyšetření řeči a podle toho se bude odvíjet reedukace. Určitě však neuškodí rytmizování slov na slabiky s vytleskáváním.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1490 (1. 6. 2018)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně mého 3 letého syna. Přibližně od Vánoc se rychle rozmluvil.Je to asi měsíc, co začal zadrhávat, z počátku jen občas při vyhrocených situacích ,,já já já chci/nechci.." ale nyní je to mnohem častější. Opakuje první slabiku. Více u slov, které vyslovuje poprvé. Snažím se být v klidu a dávám mu najevo, že ho poslouchám. Některé dny jsou téměř bez problému, jindy zadrhává často, i když je očividně spokojený. Je to jen přechodné období? Můžu synovi sama nějak pomoci? Děkuji, Lenka.
Odpověď: Dobrý den. Je možné, že neplynulostní" řečové období syna je pouze přechodné. Nicméně, doporučila bych Vám návštěvu u klinického logopeda, který svým vyšetřením zjistí aktuální stav řeči a konkterizuje s Vámi další kroky. Obecně bych doporučila rozšiřovat aktivní slovní zásobu, snažit se s dítětem hodně zpívat dětské písničky, říkat říkanky ( ideálně s pohybem), rozvíjet hrubou a jemnou motoriku. V komunikace s dítětem užívat volnější řečové tempo s měkkým hlasovým začátkem a být trpělivá při jeho sdělení, která nemusí být fluentní. Vhodná je též jóga pro děti, která učí vnímání vlastního těla a nacvičuje dýchání.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1489 (1. 6. 2018)
Dobrý den,
velmi Vás žádám o informaci, která se netýká logopedické poradny, ale mezi členy asiciace logopedů již koluje neoficiální zpráva, že od září 2018 nebude platit RVP pro ZV, ale zpátky se vrací pro žáky s lehkou mentální retardací - příloha upravující vzdělávání pro žáky s LMP. Jedná se o to, že jsme speciální škola a připravujeme ŠVP pro ZV s minimální úrovní. Prosím, kde najdu k této věci platné informace, děkuji Magda Kumprechtová
Odpověď: Dobrý den. Váš dotaz , prosím, směrujte na asociaci logopedů ve školství. nebo přímo na MŠ. Kliničtí logopedové ve zdravotnictví řeší problematiku ve zdravotnictví ne ve školství, tudíž nejsou ani kompetentní tuto problematiku řešit..
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1487 (22. 5. 2018)
Dobrý den, můj vnuk, kterému budou v září 3 roky dost silně zadrhává, někdy se mu ani slovo nepodaří vyslovit. Hodně prodlužuje první slabiku, v rodině zadrhává babička od otce dítěte a i matka měla v dětství s koktáním problém, vše jsme však zvládli. Je třeba již s dítětem začít nějakým způsobem pracovat?
Děkuji za odpověď
babička Vanda
Odpověď: Dobrý den. Vzhledem k možné dědičné dispozici bych zadrhávání již začala řešit. Objednejte se u klinického logopeda, který svým vyšetřením zjistí aktuální stav a doporučí způsob práce s dítětem.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1485 (16. 5. 2018)
Dobrý den,
synovi je 19 měsíců. Dlouho mlčel. Po roce vydával zvuky, kolem 15 m. "á, é" a teď "ba" (= baf, někdy bác a spousta jiných věcí). Dlouho nerozuměl, začal cca 15 m., teď už to je snad v pořádku. Na jméno začíná reagovat až teď. Ukazovat začal v 16 m., ukazuje ale celou rukou. Komunikuje nepopsatelnými zvuky (někdy u toho rukou ukazuje nějakým směrem) nebo boucháním hlavou.
Pohybově je velmi nadaný, jemná motorika je v pořádku. Slyší dobře.
Vím, že je brzy, ale je možné vyšetřit i takto malé dítě?
Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Vývoj řeči u dětí je zcela individuální. Zhruba do tří let věku mají děti "nárok" na to, aby se řeč rozvinula. Je však třeba dítě vhodně stimulovat. Doporučila bych Vám konzultaci u klinického logopeda, který Vás seznámí s vhodnými metodami práce s dítětem, popř. doporučí další vyšetření ke zpřesnění diagnostiky.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1484 (14. 5. 2018)
Dobrý den, synovi je 5 let a zpívá či recituje v kolektivu dětí či dospělých, kteří zpívají či recitují s ním, opožděně (vyslovuje slova tak o slovo nebo alespoň půl slova později než kdokoli, kdo zpívá či recituje s ním). Třeba písnička "Kočka leze dírou" mu jde obstojně (když zpívá se mnou), ostatní zpívá či recituje opožděně oproti doprovodu. Když recituje či zpívá sám, je šikovný. V čem je, prosím, chyba a jak ji napravovat? Chodí do školky a rok ještě bude.
Odpověď: Dobrý den. Podle Vašeho popisu nedokážu posoudit, v čem je chyba. Musela bych dítě vyšetřit komplexně. Je to možná banalita, nebo může mít obtíže ve sluchové percepci. Doporučila bych Vám konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1483 (10. 5. 2018)
Dobrý den. Jak je to s logopedy, kteří nejsou dohledatelní zde v adresáři. Po shlédnutí televizního pořadu 4 v tom, kde byla jedna z matek s dcerou na logopedii blízko mého bydliště jsem se snažila tady danou logopedku dohledat a nenašla ji. Podle životopisu na webu je členem několika acsociací, ale AKL k nim nepatří. O pojištovnách na svém webu nepíše, ale nenašla jsem tam ani ceník. Myslela jsem že pod AKL musí patřit všichni, kdo provozují logopedické ordinace, jak to tedy je?
Odpověď: Dobrý den. V adresáři klinických logopedů najdete ty klinické logopedy, kteří pracují ve zdravotnictví, mají atestaci v oboru klinická logopedie( nebo se na ni připravují) a většinou mají smlouvu se ZP. Kromě klinických logopedů jsou školští logopedové. Ti nejsou v adresáři klinických logopedů protože, nepracují ve zdravotnictví. Doporučila bych Vám zavolat si paní logopedce, zjistit od ní její vzdělání a ceník.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1482 (24. 4. 2018)
Dobrý den, mám syna 21 měsíců.Mluví zatím hodně málo, umí jen základ máma, táta, bába, děda a dalších cca 10 slov kterým ale rozumím jen já a všechny znění hodně podobně, spíš se vyjadřuje zvuky. Občas se snaží opakovat slova, je vidět že by chtěl, ale nejde mu to. Umí vyslovit jen B, D, M, T. Takže chce např vyslovit pusa, tak je to'buda.,Nikdy neslabikoval jiné souhásky. Je to normální, že mu to nejde vyslovit, já se spíš obávám nějakého problémů. Nebo to ještě může přijít že dne na den samo?
Odpověď: Dobrý den. Do zhruba tří let věku dítěte se z logopedického hlediska převážně řeší rozumění řeči, slovní zásoba a následně větné vyjadřování dítěte. Artikulace je v tomto období nepodstatná. Některé děti ve dvou až tří letech mluví srozumitelně, ve větách, některým dětem to jde pomaleji. Důležité je, aby nám dítě rozumělo a mělo chuť k verbálnímu sdělování. To, jestli bude mít syn do budoucna logopedické obtíže je ještě brzo hodnotit. Pokud se Vám slovní zásoba nezačne více rozvíjet i po druhém roce, vyhledejte konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1481 (11. 4. 2018)
dobry den, dcera se narodila s rozstepem mekkeho patra a byla operovana v 6ti mesicich.dochazime na logopedii kde nas zatim uci ruzne hry pro cviceni patra. nyni ma dcera 3 roky a vzhledem k tomu ze zijeme ve Francii a logopedie je francouzska bych se chtela zeptat zda existuje nejaka literatura pro rodice ohledne cviceni pro deti s podobnym problemem. dcera mluvi obema jazyky a chtela bych aby mluvila cesky spravne. prece jen francouzske hlasky jsou hodne odlisne od ceskych. mnohokrat dekuji za odpoved.
Odpověď: Dobrý den. Doporučila bych Vám publikace Dany Kutálkové: Budu správně mluvit, chodíme na logopedii, Průvodce vývojem dětské řeči a Palatolálie a afázie- metodika reedukace ( napsaná spolu s autorkou D. Palodovou).
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1480 (11. 4. 2018)
Dnes jsme byli na 1,5 lete prohlídce se synem.
Rekli jsme ze umi zaklady, Mama, tata, děda, babi, nene, vláček je ŠŠ, AA když chce curat - kakat, ble když se mu něco nelíbí, pes Abigail je pro něj AAb a jeste par slov a doktorka rekla, ze by se mohlo jednat o opozdenost, ze pouziva málo slov. Vsemu rozumi co po nem chceme, cura i kaka na nocnik, motoricky je sikovny.
Myslíte si prosím že ma pravdu ? ja osobně jsem zacal take ve 2,5 letech.
Moc dekuji za Vas nazor
Stanecka Petr
Odpověď: Dobrý den. Podle toho, jak syna popisujete, mi nepřijde, že by byl jeho vývoj opožděný. Zhruba do dvou let věku ( někdy i tří let) dítěte je čas na to, aby se rozmluvilo. Samozřejmě, je třeba vhodně a přiměřeně stimulovat, aby jeho vývoj neustrnul, ale pokračoval. Důležité je, že Vám rozumí a že řeč začíná používat jako komunikačního prostředku s okolím a že ho mluvní kontakt těší.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1479 (9. 4. 2018)
Dobry den, dceri budou v lete 4 roky. Mluvit zacala hodne brzy, ma velkou slovni zasobu. Od zacatku pozoruji, ze vyslovuje chybne "s"- dava jazyk ven pred zuby. A druha vec- nyni zacina casto rackovat, obcas se ji povede r lepe, ale casteji slychavam prave rackovani. Je treba uz nyni resit? Pozn.:manzel bohuzel rackuje a dle jeho slov se s tim pral v detstvi hodne let, cvicil, ale bez uspechu. Rada bych problemu u dcerky predesla. Dekuji, s pozdravem Petra F.
Odpověď: Dobrý den. Ano, výslovnost Vaší dcery bych začala, s ohledem na nesprávný mluvní vzor od otce, již řešit.. Vyhledejte si podle místa bydliště klinického logopeda.. Seznam odborníků najdete v sekci pro veřejnost.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1478 (3. 4. 2018)
Dobrý den, musím být klinický logoped, abych mohla poskytovat soukromé hodiny logopedie pro předškoláky, nebo stačí speciální pedagogika? Děkuji
Odpověď: Dobrý den. Otevření soukromé logopedická praxe je podmíněno atestací v oboru klinická logopedie. Absolvování VS - obor spec. pedagogika oprávněně nestačí.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1477 (28. 3. 2018)
Dobry den! Syn 2 roky a 10 měsíců. V 10 mesicich začal říkat máma, táta, ham, mňam, papa, na, bá (bác). Po chvili začal říkat místo táta káka. Okolo druhého roku začal sklonovat mámo a káko a říkat houba, děti, čau, ahoj, toto, babi, dede, tady, dity (díky). Umí zvuky zvířátek. Tím jeho slovní zásoba konci. Když chce něco říct, popisuje danou skutečnost zvuky. Je obava o zaostalý vývoj řeči oprávněná a je vhodné navštívit logopedii, nebo je ještě velká pravděpodobnost, že se domluví? Děkuji za odpověď!
S pozdravem Jolana Štumpová
Odpověď: Dobrý den. Na to, abych posoudila, zda řečový vývoj syna je "zaostalý" mám málo indicií. Doporučila bych Vám návštěvu u klinického logopeda, který svým vyšetřením zhodnotí současný stav a případně Vás nasměruje, jak řečový vývoj v domácím prostředí podpořit.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1476 (23. 3. 2018)
Dobrý den, Vážení,

chtěla jsem se zeptat, zda v ČR existuje nějaký opravdu výborný logoped, který pracuje s mladými lidmi dle postupů Amerického institutu koktani v New Yorku nebo Atlantě v USA? Syn bohužel od cca s4 let koktá a klasická klinická logopedie mu bohužel nepomohla.

Předem děkuji za Vaši odpověď.

S pozdravem

Eva Jasanská
Tel. 739/276 167
Odpověď: Dobrý den. Neznám metodické postupy při terapii balbuties všech svých kolegů. Zkuste se obrátit na Foniatrickou kliniku v Praze, Žitná 24 nebo Logo kliniku v Brně.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1475 (23. 3. 2018)
Dobry den, mam dotaz syn ma 23mesicu a nemluvi ani nespoji mama, tata. Kdyz neco chce chytne nas za ruku a ukazuje. Cteni knizek ho nebavi jen chvilku povidani co je na obrazku. Jinak vsemu co mu reknu rozumi, poda mi to, donese. Stale na nej mluvim a chci aby opakoval, ale kdyz uz toho ma dost nezopakuje nic jen zakrouti hlavou, ze ne. Prosim o radu zda navstivit logopeda. Dekuji za odpoved.
Odpověď: Dobrý den. Doporučila bych Vám kontaktovat se s klinickým logopedem, který Vám poskytne informace, jak s dítětem pracovat, jak jej vhodně motivovat, aby se začala řeč rozvíjet a dítě jste svým tlakem neodradili. Prosté nucení dítěte k opakování má, bohužel, opačný efekt.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1474 (16. 3. 2018)
Dobrý den, paní Půstová, ráda bych se zeptala, zda je možné absolvovat specializační vzdělávání v klinické logopedii po absolvování navazujícího magisterského vzdělání (se státním závěrečnými zkouškami z logopedie a surdopedie), pokud uchazeč neabsolvoval bakalářský stupeň studia s těmito státními závěrečnými zkouškami (resp. absolvoval SZZ z logopedie a psychopedie, nikoliv surdopedie)? Předem děkuji za odpověď. Slavíková
Odpověď: Dobrý den.
Váš dotaz jsem přeposlala Mgr. G. Solné, která se v rámci Asociace klinických logopedů zabývá vzděláváním.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1472 (5. 3. 2018)
Dobrý den, je mi 26 let, zadrhávám se již dlouho, zhruba od základní školy. V poslední době mě trápí hlavně jedna věc, a to, když mi někdo zavolá, tak v okamžiku, kdy mám začít mluvit, tak se mi zablokují hlasivky a nedokážu nic říct. Když telefonuji sám, tak je to většinou v pořádku, ale když sedím v kanceláři, kde vím, že mě slyší ostatní kolegové, tak to nejde vůbec. Můžete mi prosím poradit ? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den. Kéž by to bylo tak jednoduché a já jsem Vám na těchto pár řádcích mohla poradit co udělat, abyste mluvil plynule. Bohužel tomu tak není.Váš problém je dlouhodobý a tak i jeho léčení bude delší. Doporučovala bych Vám kontaktovat nejen klinického logopeda, ale i klinického psychologa, Je možné, že Váš problém bude psychického charakteru a tak bude potřeba pracovat i na tomto poli.Ideální forma by byla kombinace psychologické i logopedické péče.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1469 (22. 2. 2018)
Dobrý den,mela bych prosim dotaz,dcera vývojová dysfazie,dyspraxie,v zari po OSD nastupuje do 1.tridy.Spc nam doporucil asistenta,budeme jej vyrizovat,zajimalo by me,jestli mam dat dceru do bezne ZS nebo jestli je v Moravskoslezkym kraji nejaka logopedicka skola,co je pro nas lepsi,jedna skola je ve Frydku Mistku,ale je to denne 50 km dojizdeni,tak jestli jit na zapis do logopedicke skoly nebo do bezne skoly s asistentem?Nyni chodi do logopedicke skolky,jestli mi poradite,jak deti s dysfazii zvladaji beznou ZS?Děkuji za odpoved.
Odpověď: Dobrý den. Vývojová dysfázie s dyspraxií je poměrně závažná řečová porucha a úspěšnost zvládání učiva v ZŠ nedovedu dopředu předpovídat, zvláště, když Vaši dceru neznám. Záleží na dalších faktorech jako je intelekt dítěte, typ a stupeň řečové poruchy,, povahových a volních vlastnostech dítěte.....Za pomoci asistenta a př. individuálního plánu mají tyto děti možnost vzdělávat se i v běžných ZŠ. Logopedických škol je samozřejmě méně a je třeba vzít v úvahu i jejich dopravní dostupnost. Denně dojíždět 50km tam a zpět se mi nejeví jako rozumné, dítě se cestou unaví, jeho výkon je už dopředu snížen Situaci v Moravskoslezském kraji, bohužel, neznám, poraďte se v SPC nebo se svým klinickým logopedem. Ti mají jistě přehled o školských zařízeních ve vašem kraji.. Pravděpodobně bych však ve Vašem případě volila ZŠ s asistentem.. .
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1467 (19. 2. 2018)
Dobrý den,

ráda bych se zeptala, zda mi můžete doporučit nějakou logopedii v Brně, pokud potřebujeme jen potvrzení o logopedickém vyšetření kvůli přihlášce na SŠ. Žádné vady řeči dcera nemá, tak bychom nerady někde zdržovaly. Předem děkuji za Váš čas. Dvořáčková
Odpověď: Dobrý den.
Objednejte se u klinického logopeda, kterého máte nejblíže k bydlišti. Vyšetření a vystavení potvrzení není hrazeno ZP, bude jej muset uhradit dcera.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1466 (16. 2. 2018)
Dobrý den, už více než rok se potýkám se zhoršenou schopností vyjadřování. Potíže spočívají v tom, že mluvím jakoby mě někdo škrtil. Občas se stává, že nedořeknu ani celou větu, sevře se mi hrdlo a musím že sebe slova doslova tlačit. Každý den v práci komunikuji s lidmi a v posledním roce na mě byly kladeny vysoké nároky. Takže jsem se potýkal s vyšší mírou stresu, která ale z mého pohledu postupně mizí a na venek necítím stres. Díky za pomoc
Odpověď: Dobrý den. Zhoršená schopnost vyjadřování může být opravdu způsobena větší stresovou zátěží. Nicméně doporučila bych Vám vyšetření na foniatrii, kde vyšetří stav hlasivek a také způsob dýchání. Někdy stačí nastolit správnou dechovou techniku při promluvě , tzn zkoordinovat výdechový proud s hlasem. S tím by Vám také mohli pomoci kliničtí logopedové.Kontakt naleznete v adresáři.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1464 (1. 2. 2018)
Dobrý den. Je mi 32 let a mám problém s tím,ze mluvím strašně rychle. Mně samotné to nepřijde, ale okolí mě na to často upozorňuje. Jako dítě jsem žádné potíže neměla,vše začlo okolo 14.let.Nejvíce se to projevuje, když jsem nervózní, při hádce nebo když musím mluvit s cizími lidmi. Velmi mě to trápí a stydím se za to. Můžete mi poradit,co s tím? Děkuji
Odpověď: Dobrý den. Doporučila bych Vám navštívit klinického logopeda, který s Vámi danou situaci rozebere, vyšetří Vás provede vhodnou metodikou zaměřenou na zpomalování mluvního tempa řeči. Nečekejte zázraky od první návštěvy, budete muset na sobě pracovat dlouhodoběji, ale práce se jistě vyplatí. Důležité je, že chcete vlastní mluvu zlepšit . Na první vyšetření u klinického logopeda budete potřebovat doporučení od praktického lékaře, následně Vám bude péče hrazena ZP.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1463 (27. 1. 2018)
Dobrý den,
Mám syna 2,4 roky a dnes mi učitelka ze školky řekla, že Tadeášek má problémy s řečí. Chce něco říct, ale nejde mu to. Velký děti mu nerozumý, skoro ani učitelky :-(. Ostatní děti v jeho věku krásně mluví, ale Tadeáškovi to nejde. Učitelka říkala, že se máme někde poradit a najít příčinu toho, proč syn nemluví jako ostatní děti. Moc nás to trápí, aby tam nebyla žádná porucha. Předem děkuji Jedličková
Odpověď: Dobrý den.
Máte-li pochyby o správném vývoji řeči syna, domluvte si konzultaci u klinického logopeda. Na první návštěvu budete potřebovat doporučení k vyšetření od svého pediatra, který je také schopný orientačně posoudit aktuální stav řeči. Vývoj řeči u dětí zhruba do tří let věku je velmi individuální. Jsou děti, které mluví již ve větách a pro okolí srozumitelně, a jsou děti, u kterých se řeči teprve rozvíjí a srozumitelnost je obtížnější. Klinický logoped by Vám měl poradit, jak postupovat, aby se řeč začala správně rozvíjet, popř. Vám doporučí další vyšetření, která by měla vyloučit vážnější problém ( např. vyšetření sluchu k vyloučení sluchové vady apod.)..
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1462 (24. 1. 2018)
Dobry den pani Pustova,
Zacinam byt znepokojena s vyvojom reci u mojho 3 rocneho syna. Hovorime na neho 3 jazykmi- slovencina + anglictina doma a cestina ve skolce. Dokaze povedat zopar slov, hlavne anglickych a len doma, v skolke ale nehovori vobec nic. Reaguje na vsetky jazyky a chape vsetko co mu hovorime, problem je len s tou recou. Nasa doktorka a znami okolo sa ma snazia upokojit a tvrdia, ze je to u bilingualnych deti normalne a mam mu dat este zopar mesiacov. Nerada by som ale nieco zameskala. Aky je vas nazor?
S pozdravom,
Magdalena Smith
Odpověď: Dobrý den. Problematika bilinguálně vedených dětí je složitější. Dítě, které má "od přírody" nadání na jazyky, zvládne bez výrazných obtíží dva i více jazyků. Řeč se rozvine, i když možná trochu později než jeho vrstevníkům, kteří vnímají a učí se pouze jeden jazyk. Dítě, které má svůj vývoj složitější, zvláště v oblasti sluchového vnímání, mívá problém. Těžko se u takto malých dětí s takovýmto "zázemím" provádí správná diagnostika. Pozitivní je, že dítě dobře reaguje na řeč, že rozumí.Doporučila bych Vám snažit se rozvíjet sluchové vnímání a pomocí obrázků, manipulačních her, říkanek, básniček rozvíjet řeč. Konzultace u klinického logopeda Vám pomůže s výběrem vhodných materiálů a postupů.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1461 (16. 1. 2018)
Dobrý den, od puberty trpím problémem se zadrháváním v řeči. Myslíte, že by mi pomohla logopedie? Objevuje se to ve stresových situacích a i v běžném životě. Bojím se telefonování a ptát se na různé věci. Četla jsem také něco o dysartrii, mohlo by to s tím souviset? Děkuji, Nováková
Odpověď: Dobrý den.
Vyšetření u klinického logopeda by Vám upřesnilo diagnózu a podle diagnózy by se zvolila efektivní terapie. Dysartrie a balbuties ( zadrhávání v řeči) jsou dvě odlišné diagnózy, zpravidla spolu nesouvisí.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1460 (9. 1. 2018)
Dobrý den, věnujete se prosím Vás i dětem po kochleární implantaci. Děkuji Michálková
Odpověď: Dobrý den. Ano, kliničtí logopedi se věnují i dětem po kochleární implantaci.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1459 (30. 12. 2017)
Zdravim. Mam 14 rokov a chcel by som sa opytat na jednu vec. Naucil som sa u logopeda dlhe rrrr, ale velmi ho zvyraznujem, sustredim sa nanho a poviem to pomaly a neprirodzene (hlavne v strede slov).
1. Ako prejst z dlheho na kratke r ?
2. Ako to zprirodzenit napr v slove styRRi to zvyraznim velmi aby som to spravne povedal ale je to neprirodzene. Alebo moRe.
Dakujem
Odpověď: Dobrý den. Na obdobný dotaz jsem již odpovídala pod číslem 1457.Doporučovala bych Vám objednat se znovu u logopeda, který s Vámi nacvičí zkracování hlásky. Metoda se velmi těžko srozumitelné pro laika popisuje.Důvod, proč Vám hláska nejde vyslovit jednokmitně, může být v nevycvičrné špičce jazyka. Proto bude potřeba cvičit hbitost jazyka. V reedukaci hlásky bude možná potřeba vrátit se k substitučnímu způsobu nácviku: tzn. nahrazovat R jemným d.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1458 (30. 12. 2017)
Dobrý den, zdá se mi, že má vnučka má líný jazýček. Začala mluvit až ve 3 letech, teď jí sice pusinka jede, ale má velmi špatnou výslovnost. Většina vět nebo i slov začíná na H (sama-hama). Když ji opravíme, zlobí se, nespolupracuje. Prosím, poradíte, jak na ni? Děkuji. Šárka Špílová
Odpověď: Dobrý den. Nevim, kolik let je nyní vnučce. Je zcela možné, že je ještě nezralá k nácviku artikulace, zvlášté když začala mluvit až kolem třetího roku věku. Nenuťte ji do opravování výslovnosti, nějakou dobu postačí budete-li jejím správným mluvčím vzorem, tzn. řekne-li hama místo sama měla by od Vás slyšet, ano sama . Bude- li její řeč obtížně srozumitelná i kolem čtvrtého roku věku, vyhledejte klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1457 (27. 12. 2017)
Zdravim. Je mi 15 rokov a zacal som chodit na strednu skolu. Rackoval som a vobec som nepouzival r a vyhybal som sa mu. Kedze uz som isiel na strednu zacalalo ma to trapit a isiel som teda na logopediu a za jedno sedenie som sa naucil cez tdn trrrrrr a aj samotne dlhe rrrr. Lenze uz 4 mesiace sa trapim s tymito vecami: r viem dlhe, ale kratke nie, len samostane(nie v slovach) ako povedat z rrrrrr kratke r? Dalsia vec je ze na zaciatku a na konci je to celkom v pohode ale v strede slov je to tazke. A este v spojeni so s,z,š,ž to ide tazko. Prosim o radu k tymto trom bodom.
Odpověď: Dobrý den.Přechod z dlouhého R na jednokmitné R bývá někdy delší záležitostí. Těžko se postupy anonymně popisují. Nejefektivnější pro Vás by bylo, kdybyste navštívil znovu logopada, který to s Vámi bude konkrétně nacvičovat.Je možné, že se budete muste vrátit k tzv. substituci, tzn. nahrazovat R jemným d. a zdokonalovat motoriku špičky jazyka.V každém případě gratuluji, že jste hned na první návštěvě hlásku vyvodil. Bud´te trpělivý, jistě zvládnete i jednokmitné R.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1456 (27. 12. 2017)
Dobry den preji ,
Synovi jsou 2 roky a dva mesice . A na veci ktere chce pouze ukaze . Nerekne i nejaka podobna , ci zkomolena slova , brm , aji atd ..
Myslite , ze bych To mel resit ??
Dekuji za odpoved
Odpověď: Dobrý den.Některé děti začínají řeč používat později, zhruba tak do tří let věku dítěte mluvíme o prodloužené fázi nemlvunosti. Je však potřeba zjistit, zda dítě dobře slyší či nemá jinou orgánovou vadu.Ve vašem případě bych kontaktovala pediatra, který by Vás měl odeslat na foniatrii ( kontrola sluchu) a event. na klinickou logopedii, kde by Vám po klinickém vyšetření dítěte poradili, jak dítě vhodně stimulovat, aby řeč začala nastupovat.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1455 (25. 12. 2017)
Dobry den, chtěl jsem se zeptat zda neexistuje možnost odborné konzultace postupu jiného logopeda. Máme holčičku 5,5 roku s disfazii. Chodíme už 2 roky na logopedii. Poslední dobou se nam zda, že se zhoršuje - přistáváme ji rozumět. Vzhledem k brzkému nástupu do školy máme strach, aby jsme něco nezanedbali. Děkuji za odpověď. Janda
Odpověď: Dobrý den. Dysfázie je závažná řečová porucha, která se neprojevuje jen na řeči, ale často i v oblasti sluchové a zrakové percepce, v grafomotorice, prostorovém vnímání ... Proto její reedukace bývá dlouhodobější záležitostí a následky se mohou projevit i v procesu učení jako "dys" poruchy. Některé děti z tohoto důvodů musí navštěvovat speciální logopedickou třídu nebo i školu, případně v běžné základní škole mohou mít k dispozici asistenta. Logopedická péče je mnohdy doprovází i v základní škole . Záleží však na stupni a typu dysfázie. Konzultaci u jiného klinického logopeda si můžete samozřejmě vyžádat. Nevím však, jak je to s úhradou od zdravotní pojišťovny. Neste-li si jisti správným postupem vašeho logopeda, doporučila bych vyšetření na Foniatrické klinice v Praze, kde je taktéž možnost týdenního pobytu ve stacionáři. Dítě bude vyšetřeno nejen klinickým logopedem, ale též foniatrem, případně neurologem a psychologem.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1454 (18. 12. 2017)
Dobrý den,
mám dotaz, jaký úvazek má klinický logoped, aby mohl zajišťovat statut iktového centra? Nemůžu se toho dopátrat.
Nebo poradíte, kam se můžu s dotazem obrátit.
Děkuji a přeji hezký den.
K. Lolloková
Odpověď: Dobrý den. přiznám se, že Vašemu dotazu moc nerozumím. Pokud pracujete v iktovém centru a jste atestovaná klinická logopedka, pak se musíte domluvit s vedoucím iktového centra, jak velký úvazek má na Vás vyčleněný. Logické by bylo, kdyby se jednalo o celý pracovní úvazek.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1453 (17. 12. 2017)
Dobrý den, byl jsem léčen v roce 2013 na karcinom orofaryngu - vše je v pořádku, ale je tam nález " velofyryngeální uzávěr není kompletní " a tudíž mi to při mluvení částečně utíká nosem........ co bych mohl pdniknout pro zlepšení této záležitosti.......................díky za radu a přeji pěkné svátky. Bude mi v lednu 67 let
Odpověď: Dobrý den. Doporučila bych Vám obrátit se na foniatra, který Vás klinicky vyšetří, zjistí aktuální stav velofaryngealního uzávěru a doporučí způsob léčby. Nebude-li možná chirurgicky, zkuste se domluvit s klinickým logopedem na cvičení posilování svalstva a nácviku dýchání.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1452 (14. 12. 2017)
Dobry de. Rada bych se vas zeptala jak odstranit spatnou vyslovnost tupych sykavek. Mam 5 letou holcicku.ostre sykavky vyslovuje spravne.ale tupe jakoby vyrazne.prehnane.mene " zvonive".vice z hrtanu. Moc vam dekuji za odpoved. Jana Valachova
Odpověď: Dobrý den. Aby byl nácvik sykavek úspěšný, musíme mít jistou, že dítě tyto hlásky sluchově rozezná od sebe navzájem. ( CSZ od ČŠŽ).K tomu slouží "hra" na fonemacké uvědomování těchto zvuků. Následuje nácvik motoriky mluvidel a vyvození hlásky Č z náhradní hlásky Ť při správném postavení mluvidel. Doporučila bych Vám však raději konzultovat postup s klinickým logopedem, který Vám ukáže správné postavení mluvidel a doporučí vhodný metodický postup. Budete úspěšnější než když budete experimentovat sama doma.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1451 (13. 12. 2017)
Dobry den, moje babička, 84 let, prodělala 27.11. mrtvici. Mam ji už devět dní v domácí péči a dojíždí mi tu sestra. Ta ale není ani rehabilitační, ani logoped. S babičkou cvicim, masiruji ji,mluvim,ale vse intuitivně bez vedení. Prosím o radu, kde je nejblíž k nám nějaký klinicky logoped a fizioterapeut??? Jsme v Klokočově u Vitkova. Blizko je Opava, Odry, Novy Jičín, Hranice. Moc děkuji za Váš čas, Richtrová Gabriela
Odpověď: Dobrý den. Kontakt na klinického logopeda najdete v sekci pro veřejnost - seznamu pracovišť klinických logopedů. Podle místa bydliště si zvolíte i klinického logopeda. Aby Vaše práce s babičkou byla úspěšná, je třeba provést správnou diagnostiku, kterou by provedl klinický logoped. Je potřeba zjistit o jakou řečovou poruchu se jedná, zda je to dysartrie, afázie a jaký typ. Podle toho se dále zaměřuje terapie.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1450 (11. 12. 2017)
Dobrý večer mam problem s koktavosťou. Mam 18 rokov keď rozpravam sam so sebou tak rozpravam pekne plynulo alebo s mladšou sestrou 11 rokov tiež nekokcem. Ale medzi ostatnych ludi už je to horšie a za posledny rok sa to troška zhoršilo. Da sa to nejako liečiť? Alebo keď sa nesustredim nato čo poviem že hovorim sam od seba tak v pohode. Ale už keď chcem niečo povedať odovzdať informaciu tak už to poviem pomaly s prestavkou alebo rychlo a sem tam zakokcem alebo keď si vypijem alkohol tak tiež vôbec nekokcem. Vopred ďakujem :)
Odpověď: Dobrý den. Koktavost je závažná řečová porucha, která může mít nejrůznější příčiny a projevy. Někdy může provázet člověka celý život, naučí se s ní pracovat a tím zmírní i její projevy.Když se nám podaří odhalit příčinu koktavosti, daří se lépe její reedukace. Váš problém s plynulostí řeči částečně vnímám jako určitý psychický blok. Doporučila bych Vám proto nejen odbornou logopedickou péči u klinického logopeda, ale i vyšetření a terapii klinického psychologa. Týmovou spoluprací dosáhnete určitě dobrých výsledků.. .
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1448 (22. 11. 2017)
Dobrý den, zajímaly by mě statistiky z logopedie - zejména procenta zastoupení jednotlivých vadných hlásek v rámci dyslálie u dětí. Sleduje se to vůbec a kde je možné najít? Dohledala jsem jen celkové počty, je někde veřejně k dispozici něco podrobnějšího? Případně i třeba průměrná doba potřebná k nápravě hlásky atd? Jako rodiče docházejícího na logopedii postupně s více dětmi a více hláskami už po několik let mě to zajímá :-) Moc děkuji!
Odpověď: Dobrý den. Asi vás odpovědí zklamu, konkrétní statistiky vad výslovnosti jednotlivých hlásek neznám a mám obavy, že ani neexistují. Cca před 20ti lety byl v ČR prováděn průzkum výslovnosti u dětí v prvních třídách, kde byly zastoupeny i jednotlivé hlásky, ale týkalo se pouze " prvňáků". Výsledky průzkumu byly zveřejňovány na konferenci a vyšly ve Sborníku AKL.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1447 (22. 11. 2017)
Dobrý den, tchán po 2lehčích mozk.př. má kromě mírného oslabení P strany problém s mluvením.Co můžeme dělat,jak stimulovat,aby se začalo pracovat co nejdříve (křížovky,jemná motorika?)než se dostane k nějakému specialistovi?Můžete prosím z oblasti Rožnova p.Radhoštěm někoho doporučit?Druhá příhoda byla 4.11.Děkuji Hana Hejková
Odpověď: Dobrý den. Následky CMP se velmi často projevují na řeči, Mívají však různé příznaky. Těžko Vám mohu takto poradit, když jsem tchána nevyšetřovala a nevím, jaký je na řeči hlavní problém. Pacient může mít např.problém s porozuměním řeči, s výbavností pojmů, ve čtení, psaní, s produkcí jednotlivých hlásek...... Podle toho se zaměřuje terapie. Doporučovala bych Vám co nejdříve vyhledat klinického logopeda. Na našich stránkách, v adresáři klinických logopedů ( v sekci pro veřejnost) naleznete kontakty.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1445 (10. 11. 2017)
Dobrý den,
jaké pomůcky jsou nejvhodnější ke správnému nácviku hlásek c-s-z, č-š-ž, r a ř u dívky, která je už ve 4. třídě běžné ZŠ a mnohočetná dyslalie u ní pořád přetrvává? U dívky je oslabené i sluchové rozlišování dy-di, ny-ni, ty-ti. Škola bude mít na nákup pomůcek k dipozici 5000 KČ a chtějí tyto prostředky použít co nejefektivněji. Kromě různé logopedické literatury a kartiček pro nácvik výslovnosti, existuje ještě něco speciální, co by mohla škola pro dívku pořídit?
Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den.Vzhledem k obtížím a věku dívky, kterou popisujete, je zcela možné, že se nejedná pouze o mnohočetnou dyslálii, ale o specifické poruchy řeči ( možná rezudia dysfázie). Péči je třeba zaměřit hlavně do sluchového vnímání. Doporučlila bych proto pomůcky zaměřené k procvičování sluchového percepce . Vhodný by byl např. program Mentio , autor M. Petržílková, logopedické bzučáky a samozřejmě různé hry na fixaci hlásek, které jsou již navozené, ale nejsou plně fixované v řeči ( logopedické pexesa, hry Bingo, Kvarteta a pod) . Z knih pro dívku na fixaci hlásek doporučuji Logopedické pohádky, autor Havlíčková, Eichlerová.Možná by bylo vhodné poradit se s klinickým logopedem, který má dívku v péči nebo s pracovníky PPP.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1444 (6. 11. 2017)
Hezký den, chtěl bych se Vás zeptat jak mám postupovat, když bych chtěl zajistit pravidelná logopedická cvičení pro svého otce, který je po CMP. Otec je na invalidním vozíku (ochrnutá polovina těla), proto nemůže pravidelně docházet ke klinickému logopedovi. Je možnost najít nějakého logopeda, který by za ním byl schopen dojíždět? Nevím na koho bych se měl obrátit. Děkuji. Lukáš Bálek
Odpověď: Dobrý den.
Zkuste oslovit klinického logopeda v místě bydliště a domluvit se s ním na docházení do rodiny. Někteří kliničtí logopedové mají se ZP nasmlouvaný kod výkonu, který toto umožňuje.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1443 (31. 10. 2017)
Dobry den, synovi budou z 3 mesice 3 roky a nemluvi. Do 2,5 let si jen brucel..ted malinko pokrok mama,tata,jo,ne, pepa, papat, kakao, kakat..chodi na 2 dopoledne v tydnu do skolicky mezi deti. Motoricky velice sikovny, slysi. Hraje si, cteme a povidame. Vsemu rozumi, vse ukaze. Mam mit obavy? Popripade jiz zajit k logopedovi?dekuji
Odpověď: Dobrý den. Ano, je čas vyhledat konzultaci u klinického logopeda, který svým vyšetřením zjistí závažnost situace a poradí, zda je třeba již řeč dítěte začít řešit, popř. jakého dalšího odborníka vyhledat, nebo zda ještě s terapií počkat.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1442 (31. 10. 2017)
Dobrý den, dcera má diagnostikovanou expresivní poruchu řeči F801 a vývojovou dysartrii R471. Vše diagnostikovala paní logopedka. Je třeba tyto poruchy konzultovat i s dalšími doktory? Je možné navštívit i jiného logopeda, aby potvrdil diagnózu, popř. vyvrátil? A je možné tyto vady časem úplně odstranit nebo ne? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Vývojovou dysartrii a dysfázii je vhodné konzultovat s neurologem, popř. foniatrem a psychologem. Jiného klinického logopeda můžete také kontaktovat, ale jeho službu si pravděpodobně budete muset zaplatit sama, nebo byste museli klinického logopeda úplně změnit. Vývojová dysartrie a dysfázie jsou většinou velmi závažné řečové poruchy, jejich terapie bývá dlouhodobá. Úspěšnost léčby se velmi těžko odhaduje, záleží na více faktorech. Lehčí formy bývají odstranitelné a ve školním věku zůstávají tzv. rezudia poruchy, u těžších forem si často jedinec nese následky i do dospělosti.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1441 (30. 10. 2017)
Dobrý den,chtěla jsem se zeptat na váš názor. Máme 19m dcerku v roce byla na stříhání podjazykove uzdicky. Zvládá v tomto věku pouze máma táta baba,zvuky zvířatek, jinak slova jakoby foneticky neslyšela srdíčko- gaga,ptáček- káká,dřevo- this,test na sluch jsme měli po narození a byl v pořádku. Všemu co říkám rozumí ,vydává hodně zvuky,ale žádné souhlasky ani samohlasky. Doktorka i všichni ostatní mi tvrdí, že je ještě malinka, ale já bych nerada něco zanedbala.Dekuji za odpověď Karolina
Odpověď: Dobrý den. Zda bude Vaše dcera později mluvit bez obtíží nebo bude mít nějaký řečový problém je ještě velmi brzy hodnotit. Její řečový vývoj v zásadě odpovídá věku dětí. Zhruba do tří let věku dítěte je důraz kladen zejména na rozvoj slovní zásoby ( nejprve se objevují citoslovce, posléze podstatná jména, slovesa a další slovní druhy) následně se rozvíjí gramatika jazyka ( dítě spojuje výrazy do věty, začíná užívat předložky, skloňuje, časuje..). Později se zpřesňuje artikulace. Vše souvisí s celkovým rozvojem osobnosti dítěte, zejména však se sluchovým , zrakovým vnímáním a hrubou a jemnou motorikou. Doporučovala bych Vám hodně si s dcerou hrát nejen doma, ale i hry v přírodě ( čímž procvičujete hrubou a jemnou motoriku), " číst si obrázky", zpívat písničky, říkat říkánky s pohybem..., zkrátka věnovat pozornost celé osobnosti dítěte a podporovat její mluvní apetit, i když bude zatím v citoslovcích. Důležité je, že naší řeči rozumí, že dobře slyší a že máte vyřešenou podjazykovou uzdičku. Bylo by vhodné rozhýbávat hravou, zábavnou formou jazyk ( různé hry na čertíky, foukat do bublifuku, svíčky brčka..) Bude-li její mluvní projev i před třetím rokem obsahově nebo artikulačně nesrozumitelný, chudý, vyhledejte klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1440 (27. 10. 2017)
Dobrý den,
syn 5 let hůře říká Ř a L, ve školce bylo doporučeno chodit do Logopedické poradny, ale bohužel nikde není volné místo. Můžete mi poradit prosím co s tím?

Děkuji Dvořáková
Odpověď: Dobrý den.
Logopedické ordinace jsou skutečně v současné době přetížené, jejich kapacita je omezená. Někteří kliničtí logopedové berou dítě do tzv. pořadníku. Zkuste se takto domluvit s klinickým logopedem. Popřípadě kontaktujte zdravotní pojišťovnu, aby Vám dala přehled klinických logopedů v místě bydliště, sdělte ZP situaci, třeba dají klinickému logopedovi možnost rozšíření úvazku..
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1439 (25. 10. 2017)
Dobrý den,
jak máme prosím chápat logopedickou zprávu z krátkého logopedické no šetření ze školky: "Výslovnost většiny hlásek interdentální. Hlásky R a Ř nevyvozeny."
Děkuji předem za odpověď.
Odpověď: Dobrý den.
Interdentální výslovnost znamená, že dítě tvoří hlásky mezizubně ( při jejich vyslovování tzv. strká jazyk mezi zuby). R Ř nevyvozeno znamená, že dítě tyto hlásky ještě v řeči nepoužívá.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1438 (19. 10. 2017)
Dobry vecer,
Mam syna,3, a začínáme se obávat ze ma opozdenou vývojovou vadu - ma malou slovní zásobu a výtvari věty o dvou az třech slovech. Dříve jsem si myslela, ze to je způsobeno tim , ze je vychovavan bilingualne - doma cesky a venku anglicky, žijeme v Anglii. Vy pozorovala jsem, ze nektere slova nechce říkat protoze je ma problem vyslovit, nebo se je snaží rict v angličtině. Je velmi frustrovany, což i prisuzuju k tomu, ze se neni schopny vyjádřit.
Mnohokrát děkuji za Vasi odpoved.
S
Pozdravem Jitka
Odpověď: Dobrý den. U některých bilinguálně vedených dětí opravdu vývoj řeči může lehce zaostávat. Čeština je velmi náročný jazyk jak po stránce gramatické, obsahové tak i artikulační. Proto může dítě hledat a nahrazovat výraz v jednodušším jazyce, což angličtina je.Zda se vývoj řeči po určité době upraví anebo bude mít řečové obtíže, Vám takto nemohu vyhodnotit. Potřebovala bych dítě klinicky vyšetřit a mít více informací. I v Anglii pracují logopedi, nejste-li si jistá správným vývojem, objednejte se ke konzultaci.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1437 (12. 10. 2017)
Dobrý den, nevíte o nemocnicích v ČR, kde funguje na neonatologických odděleních logopedická péče? Nevím, kde hledat a kam se obrátit, když pracovat s malými miminky. Vím, že v zahraničí je tato praxe zcela běžná, ale slyšela jsem, že také u nás má logoped možnost pracovat s takto malými dětmi. Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den. Omlouvám se, ale opravdu nevím, které nemocnice zaměstnávají klinického logopeda. Je pravda, že v zahraničí je to běžná praxe, u nás spíše " sen". Některá oddělení však přizvávají klinického logopeda ke konzultaci. Klinický logoped na neonatologickém oddělení jistě bude mít své uplatnění zvláště při příjmu potravy.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1436 (11. 10. 2017)
Dobrý den, má rodič nárok jít k logopedovi v rámci pracovní doby
Odpověď: Dobrý den. Samozřejmě,rodič má nárok doprovodit dítě do ordinace klinické logopedie zrovna tak jako k lékaři.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1434 (2. 10. 2017)
Dobry den pani magistro. Dceri jsou dnes 2 roky a nechce mluvit. Umi napodobit zviratka (30), pouziva citoslovce pri jidle(ham, mnam), pozna nekolik barev, ale vyslovi je spatne a v anglictine, rekne ahoj, cau... ale nechce vubec oslovovat! Mama, tata pouzivala pred pul rokem, opakovala a ted nic. Ukaze, kdyz neco chce a rekne "TAM", na vyzvani "popros" ukaze "prosim" rucickama. Mam to zacit nejak resit nebo je brzy?Je donosena, porod planovanym CR, vyvojove v poradku. Je fyzicky zdatna, obratna, sklada lego, maluje-no spis cmrka... Diky za odpoved. Mgr. Coufalikova.
Odpověď: Dobrý den. VAše dcera má ještě “ právo” na takovýto způsob vyjadřování. Možná, že tento lehce opožděný vývoj řeči může být způsoben zavedením anglického jazyka, který zmiňujete. Děti, které jsou vedeny vícejazyčně , mívají opožděnější nástup řeči. Bude- li takovýto způsob vyjadřování přetrvávat i kolem třetího roku věku, vyhledejte klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1433 (28. 9. 2017)
Dobrý den,dcera už tak přes půl roku začala natahovat první písmenka ve slovech.Na logopedii jsme chodily a žádny pokrok.Chodí do druhé třidy.Ale při čtení to neděla.Můžete poradit co s tím.Děkuji.f
Odpověď: Dobrý den. Kéž by to bylo tak jednoduché a já jsem Vám pár slovy mohla popsat postup, jak dítě zbavit neplynulé řeči.Bohužel to tak nefunguje. Účinná terapie je hlavně založena na klinickém vyšetření dítěte, s cílem zjistit příčiny ŕečové poruchy. Následné terapie jsou zaměřovány hlavně na odstraňování příčin a nácviku nového způsobu vyjadřování. Součástí metodiky bude jistě nácvik dýchání,vázáni a rytmizace řeči, Zbavit se neplynulosti řeči je často běh na delší trať. Doporučovala bych Vám pokračovat na logopedii pod vedením klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1430 (24. 9. 2017)
Dobrý den.Maminka 62 let prodělala mozkovou mrtvici a zasáhlo to centrum řeči. Je to 14 dní a stále není schopna slova. Na všechno říká ne. Ale myslím si že když jí něco vysvětluji že mi rozumí. Leží na rehabilitačním oddělení následné péče ve Strakonicicích. Chodíme za ní každý den. Snažíme se na ní pořád mluvit. hrajeme s ní pexeso, ukazujeme jí obrázky aby opakovala co na nich je. Můžete mi poradit jak postupovat a jestli toto oddělení je vůbec schopné jí tam pomoci.Děkuji mnohokrát za vaši odpověd.
Odpověď: Dobrý den.Abych Vám mohla kvalifikovaně poradit co a jak s maminkou začít rehabilitovat v oblasti řeči, musela bych ji vyšetřit.Existuje totiž několik řečových poruch a aby byla reedukace úspěšná, potřebujeme mít správnou diagnostiku.Nevím, zda dané zařízení disponuje klinickým logopedem, který by Vám měl být nápomocen. Zařízení by si mohlo případně vyžádat návštěvu klinického logopeda od jiného typu zařízení nebo ambulance.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1429 (22. 9. 2017)
Dobrý den, slyšela jsem, že asociace klinických logopedů neumožňuje atestaci studentům, kteří ukončili speciální pedagogiku na Ostravské univerzitě v Ostravě jako magistři se SZZ z logopedie a surdopedie. Má otázka zní, je to pravda a jestli ano, jak postupovat, jestli na OU studuji bakalářský obor speciální pedagogika a chtěla bych se stát klinickým logopedem? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den. AKL nerozhodují o tom, která universita je vhodná pro postgraduálni studium oboru klinická logopedie ve zdravotnictví. Toto si řídí IPVZ.Vychází se z doporučení odborné společnosti. Bohužel, studijní plány některé univerzity mění a tak je třeba sledovat obor během studia. Podmínkou pro postgraduální studium KL ve zdravotnictví je ukončené magisterské studium se SZZ z logopedie a surdopedie.Doporučovala bych Vám dotaz ještě konzultovat přímo v IPVZ, na studijním oddělení.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1428 (20. 9. 2017)
Dobrý den, syn (v lednu mu bude 5) mluví celkem dobře, problém mu dělají jen S, C, Z a Š, Č a Ž (trochu si šlape na jazyk). R říká pěkně, ale ve slovech rychle, rohlík a roz- místo r říká j. Co s tím? Nerada bych něco zanedbala. Děkuji za odpověď. Tomanová
Odpověď: Dobrý den. Nejlépe uděláte, když se s dítětem objednáte u klinického logopeda. Ten svým vyšetřením zjisti dosaženou úroveň řeči a sluchového vnímání a podle toho vás bude dále metodicky vést. Cílem logopedické terapie je, aby než začne chodit dítě do školy, byla jeho artikulace upravena.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1427 (20. 9. 2017)
dobrý den, můj syn 7 let neustále zaměnuje v mluvě S,Š (ja jšem, ja muším ) - ..prosím je nějaké cvičení, pro nápravu. Sluchově rozlišuje S a Š. Pokud mu řeknu slovo, správně určí kde je S a kde Š . Objednání na logopedii je bohužel až za 3 měsíce. Ráda bych zvládla dříve. Děkuji Šmírová
Odpověď: Dobrý den. Pravděpodobně bude problém v nevyzrálé sluchového percepci, případně v neobratné motorice mluvidel.Doporučovala bych zatím procvičovat nejen rozlišování s a š, ale cvičit i rozlišování jiných fonémů a zvuků a hrát hry, které jsou určeny ke cvičení sluchového vnímání. Náměty naleznete např. v publikacích D. Kutálkové např. Logopedické prevence, nebo Michalkové: Sluchové vnímání.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1426 (18. 9. 2017)
Dobrý den, mám čtyřletého syna a mluvi velmi dobře.Jen nezvlada pismenko k a nahrazuje ho písmenkem t.myslite si,ze by jste mi mohla neco poradit?Nebo bude lepší objednat syna na logopedii.Prozatim děkuji Černá Petra
Odpověď: Dobrý den. Mohu Vám samozřejmě napsat, jak se taková hláska vyvozuje, ale obávám se, že daleko efektnější bude, když navštívíte klinického logopeda, který posoudí celkový vývoj syna a názorně Vám poradí, jak a co s dítětem nacvičovat, abyste byli v reedukaci úspěšní. Mnohdy stačí ukázat rodičům, jak např. naučit hravou formou sluchově tyto dvě hlásky dítě rozlišovat a dítě posléze začne hlásku samo užívat, jindy je cesta k jeho vyvození složitější . Je zkrátka třeba zjistit více faktorů, které bývají příčinou záměny hlásek a podle toho najít nejvhodnější řešení.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1425 (14. 9. 2017)
Dobrý den, synovi budou na konci října 3 roky. Mluví ale spíš tak že mu rozumíme jen my doma. Říká ahoj,čau,zvuky zvířat,čísla, zopakuje i větu jednoduchou. Ale po svém. Třeba motorka je kiknki, vajíčko je bajzak... neumí říct T, místo táta říká káka. Neskloňuje, říká chceš když něco chce on. Třeba chceš piti? když chce pití.... Je to normální nebo to mám řešit? Před rokem T říct uměl.
Odpověď: Dobrý den U syna se může jednat možná o opožděný vývoj řeči nebo jeho způsob vyjadřování může signalizovat vývojovou poruchu řeči - dysfázii. V každém případě by bylo vhodné zařídit si konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1424 (7. 9. 2017)
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda bych se mohla stát klinickým logopedem s vystudovanými obory: Bc. Sociální pedagogika a navazující dvouleté magisterské studium Speciální pedagogika - Logopedie a surdopedie. Moc Vám děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den. Nerada bych podávala neúplné informace. Každá VŠ má trochu jinou náplň a formu studia. Vím, že např. UJAK tuto formu nanaplňoval. Předpokladem k možnosti přijetí do atestačního studia klinická logopedie je SZZ z logopedie a surdopedie. magisterského typu .Podrobnější informace získáte v IPVZ, kde budete dále po ukončení VŠ studovat.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky