On-line poradna

Na vaše dotazy odpovídá:

Mgr. Zuzana Půstová
Mgr. Zuzana Půstová
klinická logopedka
Ordinace klinické logopedie
Tererova 1355, Praha 4

Nejčastější dotazy a odpovědi

Logopedie u dětí

  • Kdy se má zahajovat logopedická péče u dětí?
  • Jak často se chodí na logopedii?
  • Synovi jsou 3 roky a mluví podle lékařky průměrně. Co mám dělat, aby se řeč dobře rozvíjela?
  • Pětiletý syn začal zadrhávat, co mám dělat?

Logopedie u dospělých

  • Jaké jsou možnosti logopedické péče o dospělé?
  • Manžel prodělal mrtvici a mluví jen s obtížemi. Můžu mu nějak pomoci?

Zajímáte se o práci logopeda?

  • Jaká je nutná kvalifikace, kdybych chtěla pracovat jako klinický logoped?
  • Kde se logopedie studuje?
  • Jaké jsou kompetence logopedické asistentky?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete na stránce Často kladené dotazy.


Poradna se specializuje výhradně na logopedickou tématiku. Na nesouvisející dotazy bohužel nemůžeme odpovídat !!!
Pokud si nepřejete odpověď s Vaším dotazem zveřejnit na těchto stránkách, prosím informujte nás o tom ve svém dotazu.


O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem


Zodpovězené dotazy

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19


Dotaz č. 1461 (16. 1. 2018)
Dobrý den, od puberty trpím problémem se zadrháváním v řeči. Myslíte, že by mi pomohla logopedie? Objevuje se to ve stresových situacích a i v běžném životě. Bojím se telefonování a ptát se na různé věci. Četla jsem také něco o dysartrii, mohlo by to s tím souviset? Děkuji, Nováková
Odpověď: Dobrý den.
Vyšetření u klinického logopeda by Vám upřesnilo diagnózu a podle diagnózy by se zvolila efektivní terapie. Dysartrie a balbuties ( zadrhávání v řeči) jsou dvě odlišné diagnózy, zpravidla spolu nesouvisí.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1460 (9. 1. 2018)
Dobrý den, věnujete se prosím Vás i dětem po kochleární implantaci. Děkuji Michálková
Odpověď: Dobrý den. Ano, kliničtí logopedi se věnují i dětem po kochleární implantaci.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1459 (30. 12. 2017)
Zdravim. Mam 14 rokov a chcel by som sa opytat na jednu vec. Naucil som sa u logopeda dlhe rrrr, ale velmi ho zvyraznujem, sustredim sa nanho a poviem to pomaly a neprirodzene (hlavne v strede slov).
1. Ako prejst z dlheho na kratke r ?
2. Ako to zprirodzenit napr v slove styRRi to zvyraznim velmi aby som to spravne povedal ale je to neprirodzene. Alebo moRe.
Dakujem
Odpověď: Dobrý den. Na obdobný dotaz jsem již odpovídala pod číslem 1457.Doporučovala bych Vám objednat se znovu u logopeda, který s Vámi nacvičí zkracování hlásky. Metoda se velmi těžko srozumitelné pro laika popisuje.Důvod, proč Vám hláska nejde vyslovit jednokmitně, může být v nevycvičrné špičce jazyka. Proto bude potřeba cvičit hbitost jazyka. V reedukaci hlásky bude možná potřeba vrátit se k substitučnímu způsobu nácviku: tzn. nahrazovat R jemným d.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1458 (30. 12. 2017)
Dobrý den, zdá se mi, že má vnučka má líný jazýček. Začala mluvit až ve 3 letech, teď jí sice pusinka jede, ale má velmi špatnou výslovnost. Většina vět nebo i slov začíná na H (sama-hama). Když ji opravíme, zlobí se, nespolupracuje. Prosím, poradíte, jak na ni? Děkuji. Šárka Špílová
Odpověď: Dobrý den. Nevim, kolik let je nyní vnučce. Je zcela možné, že je ještě nezralá k nácviku artikulace, zvlášté když začala mluvit až kolem třetího roku věku. Nenuťte ji do opravování výslovnosti, nějakou dobu postačí budete-li jejím správným mluvčím vzorem, tzn. řekne-li hama místo sama měla by od Vás slyšet, ano sama . Bude- li její řeč obtížně srozumitelná i kolem čtvrtého roku věku, vyhledejte klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1457 (27. 12. 2017)
Zdravim. Je mi 15 rokov a zacal som chodit na strednu skolu. Rackoval som a vobec som nepouzival r a vyhybal som sa mu. Kedze uz som isiel na strednu zacalalo ma to trapit a isiel som teda na logopediu a za jedno sedenie som sa naucil cez tdn trrrrrr a aj samotne dlhe rrrr. Lenze uz 4 mesiace sa trapim s tymito vecami: r viem dlhe, ale kratke nie, len samostane(nie v slovach) ako povedat z rrrrrr kratke r? Dalsia vec je ze na zaciatku a na konci je to celkom v pohode ale v strede slov je to tazke. A este v spojeni so s,z,š,ž to ide tazko. Prosim o radu k tymto trom bodom.
Odpověď: Dobrý den.Přechod z dlouhého R na jednokmitné R bývá někdy delší záležitostí. Těžko se postupy anonymně popisují. Nejefektivnější pro Vás by bylo, kdybyste navštívil znovu logopada, který to s Vámi bude konkrétně nacvičovat.Je možné, že se budete muste vrátit k tzv. substituci, tzn. nahrazovat R jemným d. a zdokonalovat motoriku špičky jazyka.V každém případě gratuluji, že jste hned na první návštěvě hlásku vyvodil. Bud´te trpělivý, jistě zvládnete i jednokmitné R.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1456 (27. 12. 2017)
Dobry den preji ,
Synovi jsou 2 roky a dva mesice . A na veci ktere chce pouze ukaze . Nerekne i nejaka podobna , ci zkomolena slova , brm , aji atd ..
Myslite , ze bych To mel resit ??
Dekuji za odpoved
Odpověď: Dobrý den.Některé děti začínají řeč používat později, zhruba tak do tří let věku dítěte mluvíme o prodloužené fázi nemlvunosti. Je však potřeba zjistit, zda dítě dobře slyší či nemá jinou orgánovou vadu.Ve vašem případě bych kontaktovala pediatra, který by Vás měl odeslat na foniatrii ( kontrola sluchu) a event. na klinickou logopedii, kde by Vám po klinickém vyšetření dítěte poradili, jak dítě vhodně stimulovat, aby řeč začala nastupovat.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1455 (25. 12. 2017)
Dobry den, chtěl jsem se zeptat zda neexistuje možnost odborné konzultace postupu jiného logopeda. Máme holčičku 5,5 roku s disfazii. Chodíme už 2 roky na logopedii. Poslední dobou se nam zda, že se zhoršuje - přistáváme ji rozumět. Vzhledem k brzkému nástupu do školy máme strach, aby jsme něco nezanedbali. Děkuji za odpověď. Janda
Odpověď: Dobrý den. Dysfázie je závažná řečová porucha, která se neprojevuje jen na řeči, ale často i v oblasti sluchové a zrakové percepce, v grafomotorice, prostorovém vnímání ... Proto její reedukace bývá dlouhodobější záležitostí a následky se mohou projevit i v procesu učení jako "dys" poruchy. Některé děti z tohoto důvodů musí navštěvovat speciální logopedickou třídu nebo i školu, případně v běžné základní škole mohou mít k dispozici asistenta. Logopedická péče je mnohdy doprovází i v základní škole . Záleží však na stupni a typu dysfázie. Konzultaci u jiného klinického logopeda si můžete samozřejmě vyžádat. Nevím však, jak je to s úhradou od zdravotní pojišťovny. Neste-li si jisti správným postupem vašeho logopeda, doporučila bych vyšetření na Foniatrické klinice v Praze, kde je taktéž možnost týdenního pobytu ve stacionáři. Dítě bude vyšetřeno nejen klinickým logopedem, ale též foniatrem, případně neurologem a psychologem.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1454 (18. 12. 2017)
Dobrý den,
mám dotaz, jaký úvazek má klinický logoped, aby mohl zajišťovat statut iktového centra? Nemůžu se toho dopátrat.
Nebo poradíte, kam se můžu s dotazem obrátit.
Děkuji a přeji hezký den.
K. Lolloková
Odpověď: Dobrý den. přiznám se, že Vašemu dotazu moc nerozumím. Pokud pracujete v iktovém centru a jste atestovaná klinická logopedka, pak se musíte domluvit s vedoucím iktového centra, jak velký úvazek má na Vás vyčleněný. Logické by bylo, kdyby se jednalo o celý pracovní úvazek.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1453 (17. 12. 2017)
Dobrý den, byl jsem léčen v roce 2013 na karcinom orofaryngu - vše je v pořádku, ale je tam nález " velofyryngeální uzávěr není kompletní " a tudíž mi to při mluvení částečně utíká nosem........ co bych mohl pdniknout pro zlepšení této záležitosti.......................díky za radu a přeji pěkné svátky. Bude mi v lednu 67 let
Odpověď: Dobrý den. Doporučila bych Vám obrátit se na foniatra, který Vás klinicky vyšetří, zjistí aktuální stav velofaryngealního uzávěru a doporučí způsob léčby. Nebude-li možná chirurgicky, zkuste se domluvit s klinickým logopedem na cvičení posilování svalstva a nácviku dýchání.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1452 (14. 12. 2017)
Dobry de. Rada bych se vas zeptala jak odstranit spatnou vyslovnost tupych sykavek. Mam 5 letou holcicku.ostre sykavky vyslovuje spravne.ale tupe jakoby vyrazne.prehnane.mene " zvonive".vice z hrtanu. Moc vam dekuji za odpoved. Jana Valachova
Odpověď: Dobrý den. Aby byl nácvik sykavek úspěšný, musíme mít jistou, že dítě tyto hlásky sluchově rozezná od sebe navzájem. ( CSZ od ČŠŽ).K tomu slouží "hra" na fonemacké uvědomování těchto zvuků. Následuje nácvik motoriky mluvidel a vyvození hlásky Č z náhradní hlásky Ť při správném postavení mluvidel. Doporučila bych Vám však raději konzultovat postup s klinickým logopedem, který Vám ukáže správné postavení mluvidel a doporučí vhodný metodický postup. Budete úspěšnější než když budete experimentovat sama doma.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1451 (13. 12. 2017)
Dobry den, moje babička, 84 let, prodělala 27.11. mrtvici. Mam ji už devět dní v domácí péči a dojíždí mi tu sestra. Ta ale není ani rehabilitační, ani logoped. S babičkou cvicim, masiruji ji,mluvim,ale vse intuitivně bez vedení. Prosím o radu, kde je nejblíž k nám nějaký klinicky logoped a fizioterapeut??? Jsme v Klokočově u Vitkova. Blizko je Opava, Odry, Novy Jičín, Hranice. Moc děkuji za Váš čas, Richtrová Gabriela
Odpověď: Dobrý den. Kontakt na klinického logopeda najdete v sekci pro veřejnost - seznamu pracovišť klinických logopedů. Podle místa bydliště si zvolíte i klinického logopeda. Aby Vaše práce s babičkou byla úspěšná, je třeba provést správnou diagnostiku, kterou by provedl klinický logoped. Je potřeba zjistit o jakou řečovou poruchu se jedná, zda je to dysartrie, afázie a jaký typ. Podle toho se dále zaměřuje terapie.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1450 (11. 12. 2017)
Dobrý večer mam problem s koktavosťou. Mam 18 rokov keď rozpravam sam so sebou tak rozpravam pekne plynulo alebo s mladšou sestrou 11 rokov tiež nekokcem. Ale medzi ostatnych ludi už je to horšie a za posledny rok sa to troška zhoršilo. Da sa to nejako liečiť? Alebo keď sa nesustredim nato čo poviem že hovorim sam od seba tak v pohode. Ale už keď chcem niečo povedať odovzdať informaciu tak už to poviem pomaly s prestavkou alebo rychlo a sem tam zakokcem alebo keď si vypijem alkohol tak tiež vôbec nekokcem. Vopred ďakujem :)
Odpověď: Dobrý den. Koktavost je závažná řečová porucha, která může mít nejrůznější příčiny a projevy. Někdy může provázet člověka celý život, naučí se s ní pracovat a tím zmírní i její projevy.Když se nám podaří odhalit příčinu koktavosti, daří se lépe její reedukace. Váš problém s plynulostí řeči částečně vnímám jako určitý psychický blok. Doporučila bych Vám proto nejen odbornou logopedickou péči u klinického logopeda, ale i vyšetření a terapii klinického psychologa. Týmovou spoluprací dosáhnete určitě dobrých výsledků.. .
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1448 (22. 11. 2017)
Dobrý den, zajímaly by mě statistiky z logopedie - zejména procenta zastoupení jednotlivých vadných hlásek v rámci dyslálie u dětí. Sleduje se to vůbec a kde je možné najít? Dohledala jsem jen celkové počty, je někde veřejně k dispozici něco podrobnějšího? Případně i třeba průměrná doba potřebná k nápravě hlásky atd? Jako rodiče docházejícího na logopedii postupně s více dětmi a více hláskami už po několik let mě to zajímá :-) Moc děkuji!
Odpověď: Dobrý den. Asi vás odpovědí zklamu, konkrétní statistiky vad výslovnosti jednotlivých hlásek neznám a mám obavy, že ani neexistují. Cca před 20ti lety byl v ČR prováděn průzkum výslovnosti u dětí v prvních třídách, kde byly zastoupeny i jednotlivé hlásky, ale týkalo se pouze " prvňáků". Výsledky průzkumu byly zveřejňovány na konferenci a vyšly ve Sborníku AKL.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1447 (22. 11. 2017)
Dobrý den, tchán po 2lehčích mozk.př. má kromě mírného oslabení P strany problém s mluvením.Co můžeme dělat,jak stimulovat,aby se začalo pracovat co nejdříve (křížovky,jemná motorika?)než se dostane k nějakému specialistovi?Můžete prosím z oblasti Rožnova p.Radhoštěm někoho doporučit?Druhá příhoda byla 4.11.Děkuji Hana Hejková
Odpověď: Dobrý den. Následky CMP se velmi často projevují na řeči, Mívají však různé příznaky. Těžko Vám mohu takto poradit, když jsem tchána nevyšetřovala a nevím, jaký je na řeči hlavní problém. Pacient může mít např.problém s porozuměním řeči, s výbavností pojmů, ve čtení, psaní, s produkcí jednotlivých hlásek...... Podle toho se zaměřuje terapie. Doporučovala bych Vám co nejdříve vyhledat klinického logopeda. Na našich stránkách, v adresáři klinických logopedů ( v sekci pro veřejnost) naleznete kontakty.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1445 (10. 11. 2017)
Dobrý den,
jaké pomůcky jsou nejvhodnější ke správnému nácviku hlásek c-s-z, č-š-ž, r a ř u dívky, která je už ve 4. třídě běžné ZŠ a mnohočetná dyslalie u ní pořád přetrvává? U dívky je oslabené i sluchové rozlišování dy-di, ny-ni, ty-ti. Škola bude mít na nákup pomůcek k dipozici 5000 KČ a chtějí tyto prostředky použít co nejefektivněji. Kromě různé logopedické literatury a kartiček pro nácvik výslovnosti, existuje ještě něco speciální, co by mohla škola pro dívku pořídit?
Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den.Vzhledem k obtížím a věku dívky, kterou popisujete, je zcela možné, že se nejedná pouze o mnohočetnou dyslálii, ale o specifické poruchy řeči ( možná rezudia dysfázie). Péči je třeba zaměřit hlavně do sluchového vnímání. Doporučlila bych proto pomůcky zaměřené k procvičování sluchového percepce . Vhodný by byl např. program Mentio , autor M. Petržílková, logopedické bzučáky a samozřejmě různé hry na fixaci hlásek, které jsou již navozené, ale nejsou plně fixované v řeči ( logopedické pexesa, hry Bingo, Kvarteta a pod) . Z knih pro dívku na fixaci hlásek doporučuji Logopedické pohádky, autor Havlíčková, Eichlerová.Možná by bylo vhodné poradit se s klinickým logopedem, který má dívku v péči nebo s pracovníky PPP.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1444 (6. 11. 2017)
Hezký den, chtěl bych se Vás zeptat jak mám postupovat, když bych chtěl zajistit pravidelná logopedická cvičení pro svého otce, který je po CMP. Otec je na invalidním vozíku (ochrnutá polovina těla), proto nemůže pravidelně docházet ke klinickému logopedovi. Je možnost najít nějakého logopeda, který by za ním byl schopen dojíždět? Nevím na koho bych se měl obrátit. Děkuji. Lukáš Bálek
Odpověď: Dobrý den.
Zkuste oslovit klinického logopeda v místě bydliště a domluvit se s ním na docházení do rodiny. Někteří kliničtí logopedové mají se ZP nasmlouvaný kod výkonu, který toto umožňuje.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1443 (31. 10. 2017)
Dobry den, synovi budou z 3 mesice 3 roky a nemluvi. Do 2,5 let si jen brucel..ted malinko pokrok mama,tata,jo,ne, pepa, papat, kakao, kakat..chodi na 2 dopoledne v tydnu do skolicky mezi deti. Motoricky velice sikovny, slysi. Hraje si, cteme a povidame. Vsemu rozumi, vse ukaze. Mam mit obavy? Popripade jiz zajit k logopedovi?dekuji
Odpověď: Dobrý den. Ano, je čas vyhledat konzultaci u klinického logopeda, který svým vyšetřením zjistí závažnost situace a poradí, zda je třeba již řeč dítěte začít řešit, popř. jakého dalšího odborníka vyhledat, nebo zda ještě s terapií počkat.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1442 (31. 10. 2017)
Dobrý den, dcera má diagnostikovanou expresivní poruchu řeči F801 a vývojovou dysartrii R471. Vše diagnostikovala paní logopedka. Je třeba tyto poruchy konzultovat i s dalšími doktory? Je možné navštívit i jiného logopeda, aby potvrdil diagnózu, popř. vyvrátil? A je možné tyto vady časem úplně odstranit nebo ne? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Vývojovou dysartrii a dysfázii je vhodné konzultovat s neurologem, popř. foniatrem a psychologem. Jiného klinického logopeda můžete také kontaktovat, ale jeho službu si pravděpodobně budete muset zaplatit sama, nebo byste museli klinického logopeda úplně změnit. Vývojová dysartrie a dysfázie jsou většinou velmi závažné řečové poruchy, jejich terapie bývá dlouhodobá. Úspěšnost léčby se velmi těžko odhaduje, záleží na více faktorech. Lehčí formy bývají odstranitelné a ve školním věku zůstávají tzv. rezudia poruchy, u těžších forem si často jedinec nese následky i do dospělosti.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1441 (30. 10. 2017)
Dobrý den,chtěla jsem se zeptat na váš názor. Máme 19m dcerku v roce byla na stříhání podjazykove uzdicky. Zvládá v tomto věku pouze máma táta baba,zvuky zvířatek, jinak slova jakoby foneticky neslyšela srdíčko- gaga,ptáček- káká,dřevo- this,test na sluch jsme měli po narození a byl v pořádku. Všemu co říkám rozumí ,vydává hodně zvuky,ale žádné souhlasky ani samohlasky. Doktorka i všichni ostatní mi tvrdí, že je ještě malinka, ale já bych nerada něco zanedbala.Dekuji za odpověď Karolina
Odpověď: Dobrý den. Zda bude Vaše dcera později mluvit bez obtíží nebo bude mít nějaký řečový problém je ještě velmi brzy hodnotit. Její řečový vývoj v zásadě odpovídá věku dětí. Zhruba do tří let věku dítěte je důraz kladen zejména na rozvoj slovní zásoby ( nejprve se objevují citoslovce, posléze podstatná jména, slovesa a další slovní druhy) následně se rozvíjí gramatika jazyka ( dítě spojuje výrazy do věty, začíná užívat předložky, skloňuje, časuje..). Později se zpřesňuje artikulace. Vše souvisí s celkovým rozvojem osobnosti dítěte, zejména však se sluchovým , zrakovým vnímáním a hrubou a jemnou motorikou. Doporučovala bych Vám hodně si s dcerou hrát nejen doma, ale i hry v přírodě ( čímž procvičujete hrubou a jemnou motoriku), " číst si obrázky", zpívat písničky, říkat říkánky s pohybem..., zkrátka věnovat pozornost celé osobnosti dítěte a podporovat její mluvní apetit, i když bude zatím v citoslovcích. Důležité je, že naší řeči rozumí, že dobře slyší a že máte vyřešenou podjazykovou uzdičku. Bylo by vhodné rozhýbávat hravou, zábavnou formou jazyk ( různé hry na čertíky, foukat do bublifuku, svíčky brčka..) Bude-li její mluvní projev i před třetím rokem obsahově nebo artikulačně nesrozumitelný, chudý, vyhledejte klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1440 (27. 10. 2017)
Dobrý den,
syn 5 let hůře říká Ř a L, ve školce bylo doporučeno chodit do Logopedické poradny, ale bohužel nikde není volné místo. Můžete mi poradit prosím co s tím?

Děkuji Dvořáková
Odpověď: Dobrý den.
Logopedické ordinace jsou skutečně v současné době přetížené, jejich kapacita je omezená. Někteří kliničtí logopedové berou dítě do tzv. pořadníku. Zkuste se takto domluvit s klinickým logopedem. Popřípadě kontaktujte zdravotní pojišťovnu, aby Vám dala přehled klinických logopedů v místě bydliště, sdělte ZP situaci, třeba dají klinickému logopedovi možnost rozšíření úvazku..
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1439 (25. 10. 2017)
Dobrý den,
jak máme prosím chápat logopedickou zprávu z krátkého logopedické no šetření ze školky: "Výslovnost většiny hlásek interdentální. Hlásky R a Ř nevyvozeny."
Děkuji předem za odpověď.
Odpověď: Dobrý den.
Interdentální výslovnost znamená, že dítě tvoří hlásky mezizubně ( při jejich vyslovování tzv. strká jazyk mezi zuby). R Ř nevyvozeno znamená, že dítě tyto hlásky ještě v řeči nepoužívá.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1438 (19. 10. 2017)
Dobry vecer,
Mam syna,3, a začínáme se obávat ze ma opozdenou vývojovou vadu - ma malou slovní zásobu a výtvari věty o dvou az třech slovech. Dříve jsem si myslela, ze to je způsobeno tim , ze je vychovavan bilingualne - doma cesky a venku anglicky, žijeme v Anglii. Vy pozorovala jsem, ze nektere slova nechce říkat protoze je ma problem vyslovit, nebo se je snaží rict v angličtině. Je velmi frustrovany, což i prisuzuju k tomu, ze se neni schopny vyjádřit.
Mnohokrát děkuji za Vasi odpoved.
S
Pozdravem Jitka
Odpověď: Dobrý den. U některých bilinguálně vedených dětí opravdu vývoj řeči může lehce zaostávat. Čeština je velmi náročný jazyk jak po stránce gramatické, obsahové tak i artikulační. Proto může dítě hledat a nahrazovat výraz v jednodušším jazyce, což angličtina je.Zda se vývoj řeči po určité době upraví anebo bude mít řečové obtíže, Vám takto nemohu vyhodnotit. Potřebovala bych dítě klinicky vyšetřit a mít více informací. I v Anglii pracují logopedi, nejste-li si jistá správným vývojem, objednejte se ke konzultaci.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1437 (12. 10. 2017)
Dobrý den, nevíte o nemocnicích v ČR, kde funguje na neonatologických odděleních logopedická péče? Nevím, kde hledat a kam se obrátit, když pracovat s malými miminky. Vím, že v zahraničí je tato praxe zcela běžná, ale slyšela jsem, že také u nás má logoped možnost pracovat s takto malými dětmi. Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den. Omlouvám se, ale opravdu nevím, které nemocnice zaměstnávají klinického logopeda. Je pravda, že v zahraničí je to běžná praxe, u nás spíše " sen". Některá oddělení však přizvávají klinického logopeda ke konzultaci. Klinický logoped na neonatologickém oddělení jistě bude mít své uplatnění zvláště při příjmu potravy.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1436 (11. 10. 2017)
Dobrý den, má rodič nárok jít k logopedovi v rámci pracovní doby
Odpověď: Dobrý den. Samozřejmě,rodič má nárok doprovodit dítě do ordinace klinické logopedie zrovna tak jako k lékaři.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1434 (2. 10. 2017)
Dobry den pani magistro. Dceri jsou dnes 2 roky a nechce mluvit. Umi napodobit zviratka (30), pouziva citoslovce pri jidle(ham, mnam), pozna nekolik barev, ale vyslovi je spatne a v anglictine, rekne ahoj, cau... ale nechce vubec oslovovat! Mama, tata pouzivala pred pul rokem, opakovala a ted nic. Ukaze, kdyz neco chce a rekne "TAM", na vyzvani "popros" ukaze "prosim" rucickama. Mam to zacit nejak resit nebo je brzy?Je donosena, porod planovanym CR, vyvojove v poradku. Je fyzicky zdatna, obratna, sklada lego, maluje-no spis cmrka... Diky za odpoved. Mgr. Coufalikova.
Odpověď: Dobrý den. VAše dcera má ještě “ právo” na takovýto způsob vyjadřování. Možná, že tento lehce opožděný vývoj řeči může být způsoben zavedením anglického jazyka, který zmiňujete. Děti, které jsou vedeny vícejazyčně , mívají opožděnější nástup řeči. Bude- li takovýto způsob vyjadřování přetrvávat i kolem třetího roku věku, vyhledejte klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1433 (28. 9. 2017)
Dobrý den,dcera už tak přes půl roku začala natahovat první písmenka ve slovech.Na logopedii jsme chodily a žádny pokrok.Chodí do druhé třidy.Ale při čtení to neděla.Můžete poradit co s tím.Děkuji.f
Odpověď: Dobrý den. Kéž by to bylo tak jednoduché a já jsem Vám pár slovy mohla popsat postup, jak dítě zbavit neplynulé řeči.Bohužel to tak nefunguje. Účinná terapie je hlavně založena na klinickém vyšetření dítěte, s cílem zjistit příčiny ŕečové poruchy. Následné terapie jsou zaměřovány hlavně na odstraňování příčin a nácviku nového způsobu vyjadřování. Součástí metodiky bude jistě nácvik dýchání,vázáni a rytmizace řeči, Zbavit se neplynulosti řeči je často běh na delší trať. Doporučovala bych Vám pokračovat na logopedii pod vedením klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1430 (24. 9. 2017)
Dobrý den.Maminka 62 let prodělala mozkovou mrtvici a zasáhlo to centrum řeči. Je to 14 dní a stále není schopna slova. Na všechno říká ne. Ale myslím si že když jí něco vysvětluji že mi rozumí. Leží na rehabilitačním oddělení následné péče ve Strakonicicích. Chodíme za ní každý den. Snažíme se na ní pořád mluvit. hrajeme s ní pexeso, ukazujeme jí obrázky aby opakovala co na nich je. Můžete mi poradit jak postupovat a jestli toto oddělení je vůbec schopné jí tam pomoci.Děkuji mnohokrát za vaši odpověd.
Odpověď: Dobrý den.Abych Vám mohla kvalifikovaně poradit co a jak s maminkou začít rehabilitovat v oblasti řeči, musela bych ji vyšetřit.Existuje totiž několik řečových poruch a aby byla reedukace úspěšná, potřebujeme mít správnou diagnostiku.Nevím, zda dané zařízení disponuje klinickým logopedem, který by Vám měl být nápomocen. Zařízení by si mohlo případně vyžádat návštěvu klinického logopeda od jiného typu zařízení nebo ambulance.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1429 (22. 9. 2017)
Dobrý den, slyšela jsem, že asociace klinických logopedů neumožňuje atestaci studentům, kteří ukončili speciální pedagogiku na Ostravské univerzitě v Ostravě jako magistři se SZZ z logopedie a surdopedie. Má otázka zní, je to pravda a jestli ano, jak postupovat, jestli na OU studuji bakalářský obor speciální pedagogika a chtěla bych se stát klinickým logopedem? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den. AKL nerozhodují o tom, která universita je vhodná pro postgraduálni studium oboru klinická logopedie ve zdravotnictví. Toto si řídí IPVZ.Vychází se z doporučení odborné společnosti. Bohužel, studijní plány některé univerzity mění a tak je třeba sledovat obor během studia. Podmínkou pro postgraduální studium KL ve zdravotnictví je ukončené magisterské studium se SZZ z logopedie a surdopedie.Doporučovala bych Vám dotaz ještě konzultovat přímo v IPVZ, na studijním oddělení.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1428 (20. 9. 2017)
Dobrý den, syn (v lednu mu bude 5) mluví celkem dobře, problém mu dělají jen S, C, Z a Š, Č a Ž (trochu si šlape na jazyk). R říká pěkně, ale ve slovech rychle, rohlík a roz- místo r říká j. Co s tím? Nerada bych něco zanedbala. Děkuji za odpověď. Tomanová
Odpověď: Dobrý den. Nejlépe uděláte, když se s dítětem objednáte u klinického logopeda. Ten svým vyšetřením zjisti dosaženou úroveň řeči a sluchového vnímání a podle toho vás bude dále metodicky vést. Cílem logopedické terapie je, aby než začne chodit dítě do školy, byla jeho artikulace upravena.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1427 (20. 9. 2017)
dobrý den, můj syn 7 let neustále zaměnuje v mluvě S,Š (ja jšem, ja muším ) - ..prosím je nějaké cvičení, pro nápravu. Sluchově rozlišuje S a Š. Pokud mu řeknu slovo, správně určí kde je S a kde Š . Objednání na logopedii je bohužel až za 3 měsíce. Ráda bych zvládla dříve. Děkuji Šmírová
Odpověď: Dobrý den. Pravděpodobně bude problém v nevyzrálé sluchového percepci, případně v neobratné motorice mluvidel.Doporučovala bych zatím procvičovat nejen rozlišování s a š, ale cvičit i rozlišování jiných fonémů a zvuků a hrát hry, které jsou určeny ke cvičení sluchového vnímání. Náměty naleznete např. v publikacích D. Kutálkové např. Logopedické prevence, nebo Michalkové: Sluchové vnímání.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1426 (18. 9. 2017)
Dobrý den, mám čtyřletého syna a mluvi velmi dobře.Jen nezvlada pismenko k a nahrazuje ho písmenkem t.myslite si,ze by jste mi mohla neco poradit?Nebo bude lepší objednat syna na logopedii.Prozatim děkuji Černá Petra
Odpověď: Dobrý den. Mohu Vám samozřejmě napsat, jak se taková hláska vyvozuje, ale obávám se, že daleko efektnější bude, když navštívíte klinického logopeda, který posoudí celkový vývoj syna a názorně Vám poradí, jak a co s dítětem nacvičovat, abyste byli v reedukaci úspěšní. Mnohdy stačí ukázat rodičům, jak např. naučit hravou formou sluchově tyto dvě hlásky dítě rozlišovat a dítě posléze začne hlásku samo užívat, jindy je cesta k jeho vyvození složitější . Je zkrátka třeba zjistit více faktorů, které bývají příčinou záměny hlásek a podle toho najít nejvhodnější řešení.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1425 (14. 9. 2017)
Dobrý den, synovi budou na konci října 3 roky. Mluví ale spíš tak že mu rozumíme jen my doma. Říká ahoj,čau,zvuky zvířat,čísla, zopakuje i větu jednoduchou. Ale po svém. Třeba motorka je kiknki, vajíčko je bajzak... neumí říct T, místo táta říká káka. Neskloňuje, říká chceš když něco chce on. Třeba chceš piti? když chce pití.... Je to normální nebo to mám řešit? Před rokem T říct uměl.
Odpověď: Dobrý den U syna se může jednat možná o opožděný vývoj řeči nebo jeho způsob vyjadřování může signalizovat vývojovou poruchu řeči - dysfázii. V každém případě by bylo vhodné zařídit si konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1424 (7. 9. 2017)
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda bych se mohla stát klinickým logopedem s vystudovanými obory: Bc. Sociální pedagogika a navazující dvouleté magisterské studium Speciální pedagogika - Logopedie a surdopedie. Moc Vám děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den. Nerada bych podávala neúplné informace. Každá VŠ má trochu jinou náplň a formu studia. Vím, že např. UJAK tuto formu nanaplňoval. Předpokladem k možnosti přijetí do atestačního studia klinická logopedie je SZZ z logopedie a surdopedie. magisterského typu .Podrobnější informace získáte v IPVZ, kde budete dále po ukončení VŠ studovat.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1423 (6. 9. 2017)
Dobrý den,pracuji ve školce a máme holčičku (3,5r).Od nástupu nepozorujeme vůbec žádný posun v řeči.H.zvládá do 10 slov,asi rozumí,nechce opakovat."Mluví" své nesmysly,spíš zvuk než hlásky.V hrubé mot.Pozorujeme kostrbatější běh,ale jinak se zdá podobně. V kresbě je pozadu. Rodiče považují vše v pořádku a doma prý mluví i ve 3hslovných větách. Prý má ještě čas.Velmi často se vzteká, je dosti plačtivá.Je to ještě v pořádku,nebo máme přesvědčit rodiče,že by již měli vyhledat logopeda?Můžeme my jí nějak pomoci?Děkuj,Radka
Odpověď: Dobrý den. Velmi mě těší, že máte zájem o správný rozvoj svých svěřenců v MŠ, že Vám tato problematika není lhostejná. Těžko se však mohu vyjádřit k tomu, zda má dítě "ještě čas" na logopedii nebo zda je již třeba začít s dítětem pracovat, když jsem dítě nevyšetřovala. Držím se zásady, pokud si nejsme jisti správným vývojem, je lepší raději vyhledat odbornou pomoc než jen vyčkávat. Ve věku dítěte, který uvádíte, pracujeme více s rodiči než se samotným dítětem. Dítě samozřejmě vyšetříme, zjistíme dosaženou úroveň vyjadřovacích schopností a zajímáme se o celkový jeho vývoj. Ukážeme rodičům, jak s dítětem pracovat, nabídneme nejrůznější pomůcky, hry, které stimulují řeč. Práce je však na rodičích, kteří s dítětem tráví nejvíce času. Máme-li podezření z opoždění vývoje, doporučujeme další vyšetření např. na foniatrii ( vyloučení sluchové vady), psychologii ( úroveň rozumových schopností), př.na neurologii ( zralost mozkových hemisfér) . Tato vyšetření nám pomáhají v diferenciální diagnostice. Rodiče jsou informováni o tom, jakým způsobem mohou přispět k rozvoji nejen řeči, ale celé osobnosti dítěte.
"Vztekání" dítěte může být zapříčiněno tím, že nám holčička nemusí plně rozumět nebo že není schopná vyjádřit svá přání, pocity. Bylo by asi vhodné přesvědčit rodiče, aby vyhledali odbornou pomoc a vy se pak ( pokud rodič svolí) můžete s klinickým logopedem spojit, aby Vám poradil, jak dítěti konkrétně pomoci v rámci MŠ:
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1422 (1. 9. 2017)
Dobry den,
mohu se zeptat, jaky je rozdil mezi logopedem a klinickym logopedem?

Syn pravdepodobe trpi expr.vyv.dysfazii - ve trech letech rika jen "ja, jo, ne, dě, mamá". Rada bych vyhledala odbornou pomoc.

Dekuji za vysvetelni.

S pozdravem,
Lencova
Odpověď: Dobrý den. Klinický logoped je logoped pracující ve zdravotnictví, který již vykonal atestaci v oboru klinická logopedie. Logoped je pracovník ve zdravotnictví, který je zařazen do předatestační přípravy a pracuje pod vedením klinického logopeda nebo to může být pracovník ve školství. V každém případě nemá vykonanou atestaci v oboru.
Odbornou pomoc pro syna hledejte hlavně ve zdravotnictví u klinického logopeda - kontakty naleznete v adresáři.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1421 (21. 8. 2017)
Dobrý den,
hledám do naší mateřské školy logopeda, který by k nám dojížděl a pracoval s dětmi (okr. Praha-západ). Mnoho dětí docházejících do mateřské školy má řečové vady a my bychom je rádi odbourali. Kam se mohu obrátit?

Předem Vám děkuji za odpověď,
Drimlová, ředitelka MŠ.
Odpověď: Dobrý den, vhodné by bylo oslovit klinického logopeda v místě. Mohl by vám nejlépe poradit, jak takovou péči organizovat a kde případně najít odborníka. V adresáři naleznete seznam a kontakty.
V zásadě platí, že klinický logoped z ambulance klin. logopedie nemůže docházet do MŠ, ZŠ a poskytovat tam péči, pokud tam nemá oficiálně zřízeno a schváleno detašované pracoviště, protože zdravotnická péče může být poskytována pouze na půdě zdravotnického zařízení. Existuje i možnost, že školské zařízení uzavře smlouvu o poskytování péče s logopedem, pak je tento odborník hrazen z prostředků školství, není zdravotnickým pracovníkem a jeho praxe se mu nezapočítává do praxe ve zdravotnictví (např. do přípravy k atestační zkoušce, po jejímž složení by se stal klinickým logopedem.)
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1419 (20. 8. 2017)
Dobrý den, mám trochu netradiční dotaz, zajímalo by mne, kdo je autorem substituční metody vyvozování hlásek. Nemohu tuto informaci nikde dohledat. Předem děkuji za odpověď. Dana Hýblová
Odpověď: Dobrý den. Váš dotaz je vskutku netradiční . Osobně se domnívám že v Česku tento pojem začal užívat MUDr. M.Sovák, lékař, kterého považujeme za zakladatele logopedie u nás. Určitě tento termín užívalali i jiní autoři, např. profesor Seeman nebo dr. Kabele.Je však možné, že termín převzali od zahraničních autorů. Budete muset asi pátrat více v literatuře.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1417 (11. 8. 2017)
Dobrý den, paní Půstová,

mám dvou a půl letého syna. Říká pouze máma, táta, mňam, au, fuj a není. V roce začal napodobovat zvířata, ale přestal. Také přestal říkat bába. Zkoušíme ho učit pozdrav a děkovat, zvířátka, ale marně. Zdá se mi ale, že rozumí všemu. Někdy se rozpovídá svou řečí a nebo takovým zvukem, zpěvem či jen citoslovci haa a ehm ehm atd...

co mohu dělat?

s díky a úctou
Petra Holzbachová
holzbachova@seznam.cz
Odpověď: Dobrý den. Doporučila bych Vám konzultaci u klinického logopeda, který svým vyšetřením zhodnotí současný stav, př. doporučí další vyšetření a prohovoří s Vámi, jak s dítětem pracovat, jak jej motivovat, jaké vybírat hry a hračky, aby se řeč mohla rozvíjet, Někdy přílišný tlak na řeč může být také brzdou. Vyplatí se zásada přiměřenosti.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1416 (10. 8. 2017)
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na Váš názor jakožto odborníka.Mému synovi budou za měsíc 2 roky rozumí a chápe vše,akorát opravdu špatně mluví.Tedy spíše nemluví vůbec,jako roční dítě používá asi 10 slov.A ač se s manželem snažíme sebevíc,nesnaží se ani slova opakovat.Chtěla bych mu k mluvení pomoci,ale bylo mi řečeno,že do 3 let se tím logoped zabývat nejspíš nebude.Je tedy neco, co se dá v tomto případě dělat?Nebo jen čekat až mluvení přijde samo?Předem Vám moc děkuji za Váš názor a přeji pěkný zbytek večera ;)
Odpověď: Dobrý den. Klinický logoped se v toto věku bude zabývat spíše Vámi rodiči. Konzultace není vůbec od věci. Klin. logoped Vám vysvětlí, jakým způsobem motivovat dítě, jaké vhodné hry a hračky vybírat a jak s dítětem mluvit, aby se řeč rozvíjela. Než navštívíte logopedii, zajistěte si sluchové vyšetření dítěte. Někdy skrytá porucha sluchu může brzdit rozvoj řeči.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1414 (3. 8. 2017)
Dobrý den,
ráda bych se Vás prosím zeptala, zdali je možné při úvazku 0,5 absolvovat adaptační kurz a zařadit se do předatestační přípravy nebo je nutný celý úvazek? A pokud je to možné při polovičním úvazku, zdali se dá kombinovat částečný úvazek v rezortu zdravotnictví a zbylou část úvazku v rezortu školství?

Děkuji Vám za odpověď a přeji hezký zbytek dne.
S pozdravem Navrátilová
Odpověď: Dobrý den. V žádném případě nelze slučovat úvazky ve školství a zdravotnictví. Jsou to odlišné rezorty s různými požadavky na vzdělání a odbournou práci. Úvazek 0,5 je minimum pro zařazeni do předatestační přípravy, adekvátně úvazku je určená i délka přípravy.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1413 (1. 8. 2017)
ráda bych se zeptala zda muzete doporučit ZŠ s vyukou logopedii, pro synovce s vadu řeči a ADHD, proto prosím o radu,která ze škol (né specialní škola- dělá velké pokroky a zájmem rodičů je, aby byl co nejvíc v normálním kolektivu) by pro něj byla vhodná,nejlépe na Pha 3,10 nebo 1.Prosím o radu která z normálních ZS v teto oblasti ma treba specializovanou tridu nebo ma k dispozice intenzivnejsi praci logopeda.Dekuji, za kazdou radu.Katerina Koutova
Odpověď: Dobrý den. ZŠ pro děti s vadami řeči je v Moskevské ,Praha 10. Bohužel, neznám stav ZŠ běžného typu ve Vámi jmenovaných částech. Budete si muset zjistit sami v ZŠ nebo dotazem u Vaší klinické logopedky, která má dítě v péči, zná jeho problémy a případně zná podmínky škol v místě. Informace o školách také poskytují PPP.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1412 (25. 7. 2017)
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu. Jsem studentkou 5. ročníku speciální pedagogiky - logopedie, surdopedie a ráda bych se dozvěděla více informací o jednom z posledních trendů, na který jsem již několikrát okrajově narazila. Jedná se o KORPORATIVNÍ LOGOPEDII.
Kde bych si, prosím, mohla informace týkající se této problematiky dohledat? Nemáte tip na nějakou literaturu či internetové stránky?
Předem Vám moc děkuji za odpověď.
S pozdravem

Veronika Prokopová
Odpověď: Dobrý den. Termím " korporativní logopedie" používá doc. Mgr. Kateřina Vitásková Ph.D. Zkuste oslovit přímo ji, já jsem se v klinické praxi s touto terminologií ještě nesetkala. Kontakt na ni naleznete na stránkách PF UP Olomouc, katedra spec. pedagogiky.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1411 (24. 7. 2017)
Dobry den, prosim vas, chci se zeptat, syn (2roky) hodne dlouho mluvi, rekne vse, plynule, souvisle vety nejsou vubec problem, je na svuj vek hrozne chapavy a chytry, ale mesic zpatky cca zacal koktat, chce neco rychle rict, ale nez se kolikrat vykokta, to je neco ...j, j, j, j, jaa chci podat ...m, m, mu, mu, muzu si vzit ...mam to nejak resit, zajit s nim k nejakemu odbornikovi treba?Nerada bych neco zanedbala, aby mu to treba nezustalo...v rodine s koktanim problem nemame.Dekuji moc za odpoved.
Odpověď: Dobrý den. S největší pravděpodobností se může jednat o tzv. fyziologickou koktavost. Tzn., že nám dítě rozumí, ví co chce říct, ale jeho aktivní řečová produkce není zatím natolik obratná ve výběru vhodné terminologie, gramatiky a správné artikulace, aby mu umožnila plynulý projev. Ve věku mezi druhým až třetím roce se s tímto potýká mnoho dětí. Ve většině případů, pokud dodržujeme zásady přiměřené stimulace, mluvního vzoru a dítě není vystaveno psychickému traumatu, tato neplynulost ustoupí. Bude-li však problém přetrvávat více jak dva měsíce, domluvte si konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1410 (19. 7. 2017)
Dobrý den, někdy mám pocit, že moje dcera ve věku 13 měsíců nerozumí slovům - některé "povely" zvládá velmi dobře, ale některá slova jako by nechápala. Například neukáže zvířátka na obrazku. Nemluví - jen několikrát řekla při pohledu na otce "táta", ale nevím, do jaké míry to bylo vyslovené slovo a do jaké míry to byl shluk slabik. Ráda bych případný problém podchytila. Zajímalo by mně, zda se ke klinickému logopedovi dostanu až na základě žádanky, nebo se mohu objednat z vlastní iniciativy. Děkuji.
Odpověď: Dobrý den. Pokud chcete, aby vyšetření u klinického logopeda bylo hrazeno ZP, potřebujete na první návštěvu doporučení pediatra. Samozřejmě , můžete navštívit i klin. logopeda, který nemá smlouvu se ZP a tam doporučení nepotřebujete a vyšetření hradíte sama.
Dítě ve věku kolem jednoho roku s vlastní řečí teprve začíná. První smysluplná slova - spíše citoslovce ( ham, haf, pipi, táta..) se začínají objevovat právě ve věku Vaší dcery.Než začne mluvit, musí jednotlivým slovům nejprve porozumět. Proto je dobré na dítě přiměřenými výrazy často mluvit, hrát si s ním s hračkami , prohlížet obrázkové knížky, říkat jednoduché dětské říkanky a veškeré situace stručně komentovat jednoduchými výrazy. Nevím, na jaké výrazy dcera reaguje, zda je to přiměřené nebo ne. V každém případě, máte-li podezření, že vývoj dítěte neprobíhá v normě, poraďte se s pediatrem a případně si vyžádejte alespoň jednu konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1409 (18. 7. 2017)
Dobrý den,
Dozvěděla jsem se, že s novou platností se může přihlásit do specializační přípravy pouze ten, kdo vystudoval 5ti letou logopedii, už nestačí pouze sp. pedagogika a SZZ z logopedie a surdopedie, jak tomu bylo doposud. Je to pravda? Tímto by už došlo ke spravedlnosti, jelikož SZZ studentů speciální pedagogiky a studentů 5ti leté logopedie jsou nesrovnatelné (mimo náročnosti témata jako dysfagie, syndromické vady, apod. studentkám SPP nebyla vůbec známá) a kompetence stejné.
Děkuji, s pozdravem LP
Odpověď: Dobrý den. Omlouvám se, moje odpověď by nebyla plně kompetentní. Přesné , současné požadavky k zařazení do specializační přípravy se dozvíte v IPVZ ( Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví). Souhlasím s vámi, že ve studiu jsou výrazné rozdíly.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1408 (23. 6. 2017)
Dobrý den,
zajímám se o studium logopedie. Dostala jsem se do Prahy na Speciální pedagogiku (Bc.) i do Olomouce na Logopedii (Mgr.). Zajímá mě, jakou máte z praxe zkušenost, kterou ze škol byste doporučila a proč.
Děkuji za radu a pomoc při rozhodování
Hronová
Odpověď: Dobrý den. Obě školy jsou kvalitní, osobní zkušenost nemám v poslední době ani s jednou. Doporučila bych Vám podívat se na obsahy jednotlivých předmětů a podle Vašeho budoucího zaměření zvolit tu, která nabízí více hodin věnované dané problematice. Přeji šťastnou volbu při rozhodování.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1407 (19. 6. 2017)
Dobrý den,
je mi 23 let. Nedokážu dýchat pouze ústy, našla jsem, že by to mohlo být nefunkčním patrohltanovým uzávěrem. Mluvím prý jakoby nosem, nejspíše se jedná o huhňavost. Mám tento problém odjakživa a zajímalo by mě, jestli s tím jde ještě něco dělat? Je možná třeba operace toho uzávěru?
Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Funkci patrohltanového uzávěru Vám zkontroluje foniatr. Podle stavu př. doporučí operaci a samozřejmě i následnou reedukaci hlasu, kterou může iprovádět i klinický logoped.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1406 (16. 6. 2017)
Dobrý den,
můžete doporučit logopeda pro synona, je mu 16 let, byl přijat na konzervatoř obor herectví, ale stále nemá čistou mluvu, trochu šumluje, má prý líný horní let. Děkuji.

Tamara Pourová
Odpověď: Dobrý den. Podívejte se do adresáře klinických logopedů a podle bydliště odborníka vyhledejte.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1405 (9. 6. 2017)
Dobry den,
syn ted v kvetnu mel 3 roky zacal teprve poradne "rozvazovat".Ma mensi slovni zasobu...umi pozdravit,rika nektery jmena deti ve skolce,rozumi vsemu co mu reknu ale poradne nemluvi.To co rika doma ve skolce nepouziva vubec.Deti se mu smaly,ze neumi mluvit poradne.Pani ucitelka nas tlaci k logopedovi,ze ostatni deti mluvi a on ne.Logopeda uz pro klid v dusi navstivime.Ale jen jsem se chtela zeptat jestli to je opravdu tak akutni.
Odpověď: Dobrý den. Z dotazu nejsem schopna zjistit, jaká je současná dosažená úroveň jeho řeči, celkový stupeň zralosti dítěte, jaký je stav sluchu apod.. . Ano, některé děti opravdu začínají mluvit později a potřebují více času na vstřebání jazyka. Po čase se rozmluví a doženou ve vyjadřování svoje vrstevníky. Jiné děti však mohou mít vážnější problémy a k tomu ,aby se rozmluvily, potřebují speciální přístup. Velkou roli hraje stupeň zralosti dítěte, stimulace prostředí, rozumové schopnosti.... Vzhledem k dané situaci bych Vám doporučila konzultaci u klinického logopeda, který dítě vyšetří, zhodnotí stav a situaci a podle toho navrhne další postup.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1404 (5. 6. 2017)
Dobrý den, zajímá mě jak je to s docházením na logopedii u dospělích. Přítelkyně (26) má od malička problémy s výslovností písmen R, L... v něktrých slovech je zvládne, ale v některých i přes velkou snahu ne. Chtěli by jsme aby se to zlepšilo, už jen kvůli naší dvouleté dcerce..ať to neokouká.
Jak je to s hrazením návštěv? Hradí, nebo alespoň část pojišťovna?

Děkuji za odpověď.
Bittengel
Odpověď: Dobrý den. Stejně tak jako dětem, tak i dospělým je logopedická péče hrazena plně ze zdravotního pojištění. Podmínkou je pouze doporučení praktického lékaře a smlouva klinického logopeda s pojišťovnou, kde je přítelkyně pojištěna.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1401 (30. 5. 2017)
Dobrý den,
dcera 3,5let začala od soboty 27.5. koktat (vícekrát vyslovuje první hlásky slov nebo opakuje slova) a pomalu se to zhoršuje :( přibývají problémová slova(např. jedna, jenom, já, dej mi,...) i intenzita koktání. Do soboty mluvila hezky bez zakoktání. V rodině máme koktavost, proto jsem z toho hodně vyděšená. Je šance, že koktat přestane? Jak postupovat k odbourání této vady?

Předem moc děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Koktavost bývá bohužel dědičné onemocnění. Doporučuji Vám proto co nejdříve vyhledat klinického logopeda, který svým klinickým vyšetřením zjistí aktuální stav a vezme si dítě do péče. Je však možné, vzhledem k věku dítěte , že se ještě nejedná o koktavost v pravém slova smyslu, ale o vývojovou fázi řeči, kdy je velký rozdíl mezi pasivní a aktivní slovní zásobou, tzn. že dítě téměř všemu rozumí, ale neumí svou myšlenku pohotově správně verbalizovat a tak se zadrhává. V každém případě je dobré spolupracovat s klinickým logopedem, který Vám vše vysvětlí a metodicky povede.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1400 (30. 5. 2017)
Dobrý den, je mi 31 let a poslední asi tři nebo čtyři roky přestávám vyslovovat R. Nikdy před tím jsem z tím neměl problémy, ale poslední dobou začínám být zoufalý, protože mi často není rozumět. Dá se s tím ještě něco dělat? Děkuji za odpověď.
Tomáš Hajlek
Odpověď: Dobrý den. Nevím, co je příčina toho, že poslední dobu přestáváte užívat hlásky, které uvádíte. Jak si artikulaci osvojíme v dětství, tak nám zůstává po celý život. Samozřejmě, pokud neproděláme nějaký úraz nebo operaci, která by zasahovala řečové centrum mozku. Ztrátu artikulaci může způsobovat i závažné neurologické onemocnění. Proto Vám nedokážu odpovědět na otázku, zda se " s tím dá ještě dělat". Bude potřeba komplexní vyšetření a následná spolupráce s klinickým logopedem.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1399 (28. 5. 2017)
Dobry den, jak u trileteho syna napravit zamenu d za g a t za k (misto dudu rika gugu, misto tata rika kaka), zrejme jde o spatny navyk mluveni pres dudlik (dlouhodoby nepokoj v rodine koncici rozvodem, dudlik je bohuzel doted vyuzivan pri kazdem negativnim emocnim vykyvu), syn jinak mluvi rad, rychle se uci, ostatni hlasky odpovidaji stupni vyvoje reci, umi nekolik jednoduchych rikanek, vse se uci sam, bohuzel zatim ho nelze motivovat k aktivni spolupraci...snazim se s nim co nejvic mluvit, opravuji ho, slova mu opakuji spravne, ale zatim bezvysledne...
Dekuji
Odpověď: Dobrý den. Tříleté dítě má ještě nárok na takto Vámi uváděnou artikulaci. Výslovnost se u dětí vyvíjí, tak jako se u dětí vyvíjí např. schopnost pohybu. Předpokladem toho, aby se řeč dále rozvíjela správně, je jednak vhodný mluvní vzor, optimální zralost mluvidel a sluchového vnímání, motivace dítěte k mluvnímu projevu ( nenutit dítě do opakování, ale společně si hrát a prohlížet vhodné knížky) a optimální podmínky v domácím prostředí. Zkuste pomalu dudlík odbourávat a začněte s dítětem posilovat hravou formou kořen jazyka ( např. kloktáním).Bude-li záměna přetrvávat ještě cca za půl roku, vyžádejte si konzultaci u klinického logopeda.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1398 (24. 5. 2017)
Dobrý den,dceři je nyní 5 let. Mluví pěkně,jen nezvládáme ř. S manželem nevíme jak ji to vysvětlit.Výslovnost R jsem našla na internetu a hned to zvládla. Jestli můžeme poprosit o odkaz na internetu. Chceme aby se to za rok naučila az půjde do školy.Děkujeme Wittichova
Odpověď: Dobrý den. Hláska Ř se dětem spont. v řeči objevuje kolem pátého roku věku. Dcera je právě v tomto období a tak bych nechala hlásce přirozený vývoj. Je zcela možné, že nyní, po zvládnutí hlásky R začne sama hlásku vytvářet, aniž bychom ji museli pomáhat. A pokud tomu tak zhruba do půl roku nebude, je lepší obrátit se na odborníka ( klinického logopeda), než postupovat podle popisu na internetu. Někdy může být totiž příčina i jinde, než jste schopni posoudit vy, jako rodiče . Následně by mohly být potíže s vytvořením hlásky a dítě by se mohlo zbytečně trápit.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1397 (24. 5. 2017)
Dobrý den,
můj synovec 4 roky stále nemluví. Před rokem po mnoha vyšetřeních všichni tvrdili, že je vše OK a do roka začne mluvit. Teď jsou mu 4 a dali mu žádanku do logopedické třídy. Za celý rok se s řečí nic podstatného nestalo. Dobře vnímá a všemu rozumí. Je to standartní nebo by bylo dobré nějaké další vyšetření?
Odpověď: Dobrý den. Nevím, jaká vyšetření synovec podstoupil. Mezi vyšetření, která sledují řečový vývoj, by mělo kromě logopedického vyšetření patřit také foniatrické vyšetření ( hlavně sluch dítěte) , psychologické ( rozumové schopnosti ) a neurologické ( zralost mozkových hemisfér).
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1396 (23. 5. 2017)
Dobrý deň,dcérka má 3,5 r a vôbec nerozpráva.Má svoj jazyk,je z dvojičiek,tá druhá rozpráva.Žijeme vo Švédsku,v škôlke má teda švédčinu,doma slovenčinu a češtinu.Máme ísť k logopédovi,ale bojím sa,že švédsky logopéd jej neporozumie.Viete mi niečo poradiť,mám veľké obavy.Čítam jej každý deň,ukazujem obrázky,ale odmieta absolútne rozprávať.Je veľmi plachá a hanblivá.
Odpověď: Dobrý den. Nebojte se vyšetření u logopeda. Zkušený logoped by měl zjistit příčinu nerozvíjejícího se jazyka. Jednou z příčin může být i bilingvální vedení ( tři jazyky mohou být na některé dítě skutečně mnoho, pokud není dítě dostatečně sluchově vyzrálé ),ale je třeba vyloučit sluchovou vadu, mentální nezralost... . Od logopeda se následně dozvíte, jak přistupovat k dítěti a jaké typy her upřednostňovat tak, aby se řeč začala rozvíjet. Pokud chcete sama načerpat informace, doporučuji publikaci Mikulajové a spol : Jak mluvit s dětmi od narození do tří let, nebo Kutálková: Vývoj dětské řeči krok za krokem nebo Průvodce vývojem dětské řeči. Velmi srozumitelně je zde popsán vývoj řeči a následně náměty na vhodné a přiměřené aktivity s dětmi
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1393 (15. 5. 2017)
Při obrne patra vzniká rinolalie nebo patolalie?Breptavost je u deti s ADHD nebo DMO?
Odpověď: Dobrý den. Rinolália je porucha řeči se silným nosním přízvukem, příčinou může být i obrna patra. Palatolálie je označení pro poruchu artikulace způsobenou velofaryngeální insuficiencí při rozštěpu patra. Breptavost se častěji vyskytuje u dětí s ADHD.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1392 (12. 5. 2017)
Dobrý den, vím, že mám nárok na placené volno v zaměstnání, když docházím s dítětem ke klinickému logopedovi (je členem AKL) na doporučení dětského lékaře. Zaměstnavatel mi tvrdí, že logoped není lékař a má jen titul Mgr. Na internetu si i našel odpovědi na dotazy, kde se uvádí, že na logopeda není nárok na placené volno. Jak přesvědčit zaměstnavatele, že mám pravdu? Je někde opora v zákoně? Jak dokázat, že ambulance klinické logopedie je zdravotnické zařízení? Moc děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Jana
Odpověď: Dobrý den. Klinický logoped je nelekař ve zdravotnictví a porucha řeči je nemoc. Rodič má právo , ale i povinnost, starat se o zdraví dítěte.Nevm, kde Váš zaměstnavatel našel informaci, že na doprovod dítěte nemáte nárok. Osobně neznám přesnou definici zákona, která toto vykládá. Je to spíše dotaz na právníka.To, že klinická logopedie je součástí zdravotnictví zaměstnavatel pozná z razítka, kterým klinický logoped potvrdí Vaši účast na terapii.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1391 (11. 5. 2017)
Co nespadá pod dyslalii?
Odpověď: Dobrý den. Moc vaší otázce nerozumím. Dyslálie je vada výslovnosti jedné či více hlásek. Znamená to, že jedinec není schopen používat jednotlivé hlásky nebo skupiny hlásek v mluvené řeči podle ortoptických norem. Pod dyslálii nespadá celá řada jiných diagnóz: např. dysfázie, opožděný vývoj řeči, balbuties. rinofonie...
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1388 (3. 5. 2017)
Dobry den,chci se jenom zeptat mam 5 letou dceru a vybeč ne vysloví R místo něho zika L, poraďte prosím co mam stým dělat a kdy máme se obrátit u logopeda. Děkuji. Kateřina Margina
Odpověď: Dobrý den. Hláska R většině dětem naskakuje kolem pátého roku věku. Pokud dcera R ještě nevyslovuje, je čas obrátit se na klinického logoped, který vám pomůže. Na první vyšetření budete potřebovat doporučení od pediatra a péči bude hradit zdravotní pojišťovna.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1387 (27. 4. 2017)
Dobrý den paní magistro.
Ráda bych se Vás zeptala, zda existuje nějaká dobrá knížka o dysfázii. Synovi byla diagnostikována těžká dysfázie a já bych ráda zjistila více o tom, jak se s ním učit a lépe s ním pracovat.
Moc Vám děkuji za informaci.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Selingerová Lucie
Odpověď: Dobrý den.
Doporučila bych Vám publikaci D. Kutálkové - Opožděný vývoj řeči - dysfázie. Klinická logopedka v této odborné knize populárně naučnou cestou seznamuje s těmito diagnózami a jsou zde nastíněné i reedukační postupy.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1386 (24. 4. 2017)
Dobrý den, chci se jenom zeptat, je lepší pro dítě s poruchou řeči, aby chodilo do logopedické třídy v mateřské školce, kde mluví všichni špatně a dle mého se jenom potápí, nebo ho radši dát no normální třídy aby se učilo od svých vrstevníků a jezdit s ním radši ke klinickému logopedovi? Děkuji za odpověď...
Odpověď: Dobrý den.Je těžké odpovědět jednoznačně. Pro některé děti je vhodné prostředí v menším kolektivu, kde se mu více věnují spec.pedagogové, ( což bývá případ MŠ pro děti s vadami řeči ), pro některé dítě je zase vhodnější prostředí, které není zatížené dalšími vadami řeči a má relativně správný mluvní vzor vrstevníků. V každém případě je třeba být ještě v péči klinického logopeda, který vás metodicky vede, abyste s dítětem mohla pracovat doma, což je nejdůležitější. .
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1385 (23. 4. 2017)
Dobrý den paní magistro,
Syn (2. 5. 17 měsíců) "nemluví". Vydává zvuky typu "ááá", "ka", občas necíleně řekne "baba", "mamama", "tata". Jeho schopnost porozumění je, zdá se, dobrá. Na jméno a příkazy slyší. Psychomot. vývoj v normě. Dudlík používá pouze výjimečně. U jídla se občas zakucká, převážně však dokáže přijímat pevnou stravu. Komunikuji s ním, čtu, ukazuji zvířátka, říkám jaký zvuk věci vydávají (auto, mašinka, aj.), ale k opakování se vůbec nemá. Měli bychom se synem navštívit logopedické pracoviště? Děkuji
Odpověď: Dobrý den. U dětí ve věku Vašeho syna není nic neobvyklého , že ještě nemluví. Důležité je, abyste věděla, že dobře slyší ( nechat případně vyšetřit na foniatrii sluch dítěte) a že Vám,. adekvátně svému věku, rozumí. Nenuťte ho k opakování, buďte mu správným mluvním vzorem, hodně si s ním povídejte tak jak popisujete, říkejte dětské říkanky, zpívejte písniščkyejlépe s pohybem. Pokud se řeč dítěte nerozvine do tří let nebo bude jeho celkový vývoj atypický, vyhledejte odborníka. Kdybyste si nevěděla rady, jak s dítětem pracovat nebo nebyla jistá jeho vývojem, neváhejte případně oslovit klinického logopeda i dříve.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1384 (21. 4. 2017)
Dobrý deň. Chcela by som sa opýtať, či nesprávna artikulácia- s, z, č ale aj nesprávna tvorba väčšiny spoluhlások (t, d, n, l, r )- keďže jazyk je nedostatočne pohyblivý môže spôsobovať hlasové problémy? Dieťa trpí na opakovanú nedomykavosť hlasiviek, foniater určil disfóniu. Hlasivky nie sú až tak presilované aby spôsobovali chorobnosť, no myslím si, že práve pre tie rečové nedostatky keď je výslovnosť tvorená nesprávne sú dôsledkom, že aj hlasivky sú viac zaťažované. Je môj predpoklad správny? Ďakujem za odpoveď.
Odpověď: Dobrý den. Porucha hlasu - dysfonie a porucha vyslovování - dyslálie jsou dvě zcela různé poruchy, které mají i jinou příčinu. Dysfonie je porucha hlasu , která vzniká na základě dyskoordinace svalů v hrtanu, je to porucha funkce hlasivkových svalů. Nejčastější příčinou dyslálie je motorická neobratnost jazyka nebo nezralé fonematické rozlišování hlásek ( dítě neumí rozeznávat hlásky od sebe, např. zaměňuje c za č nebo s....).Každá porucha se léčí zcela jiným způsobem.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1383 (20. 4. 2017)
Dobrý den, paní magistro, ráda bych se Vás zeptala na Váš osobní názor, zda je dostatek logopedů příp. klinických logopedů v návaznosti na poptávku v ČR?

Předem velmi děkuji za odpověď.

Alena Slavíková
Odpověď: Dobrý den. Klinických logopedů pracujících ve zdravotnictví je zoufale málo. Důkazem jsou dlouhé čekací doby na první vyšetření a zařazení dítěte do logopedické péče. Asociace klinických logopedů pracuje na koncepci zlepšení této situace, bohužel ZP nejsou tak vstřícné, je obtížné získat další pracovní úvazek .
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1382 (20. 4. 2017)
Dobrý den,
velmi mě zaujala Vaše odpověď na dotaz stran kompetencí školského a klinického logopeda -
"...Jedná-li se u dítěte o poruchu řeči, je to klasifikováno jako " nemoc" a její ošetření je plně v kompetenci klinického logopeda ve zdravotnictví."
Co by tedy bylo náplní práce logopeda ve školství??
Mám magisterský titul z logopedie - surdopedie a již 15 let pracuji ve školství.

Předem děkuji za odpověď a přeji krásný den

Klára Weishäupelová
Odpověď: Dobrý den. Poruchy řeči jsou zastoupeny v mezinárodní klasifikaci nemocí mnoha kódy. Vycházíme tedy z této klasifikace a k tomu se váží veškeré povinnosti zdravotníka ( adekvátní vzdělání ošetřujícího pracovníka - atestace v oboru klinická logopedie, praxe pod vedením atestovaného KL, postgraduální průběžné vzdělávání , spolupráce s jinými odbornostmi v rámci zdravotnictví, logopedická diagnostika a následná terapie, poskytování adekvátních metod práce s klientem...). Co je náplní práce logopeda ve školství nedokážu posoudit, neb v této sféře nepracuji . Osobně se domnívám, že by měl být zodpovědný za vzdělávání dětí s vadami řeči. Pokud pracuje logoped např. ve škole pro děti s vadami sluchu, měl by být odborníkem na vzdělávání dětí se sluchovými vadami, logoped pracující ve škole pro děti s vadami řeči zase zodpovídá za vzdělání a užití vhodných pedagogických postupů a metod pro děti, jejichž řečové obtíže se promítají do procesu učení.... Logopedie je vědní obor, který se promítá do zdravotnictví i do školství. Jde o to, ujasnit si kompetence a vzájemně spolupracovat, tak aby to bylo ve prospěch klientů.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1381 (12. 4. 2017)
Dobrý den, chtěl bych se zeptat. Můj táta prodělal úraz hlavy a nyní má expresivní afázii. Každý týden k nám chodí klinická logopedka, táta dělá pokroky. Myslím,že by mu prospěla konverzace také s jinými lidmi. Existuje nějaký konverzační kroužek, kde sse schází lidé s podobnými problémy a který je odborně veden? Budu rád za rady.
Odpověď: Dobrý den.Ano, existují různé kolektivní aktivity a sdružení pro osoby se získanou poruchou řěci, nejčastěji afázií. Kontakt by Vám mohla předat klinická logopedka, která k Vám dochází.Záleží na místě Vašeho bydliště, aby otec nemusel daleko dojíždět.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1380 (10. 4. 2017)
Dobrý den,
syn má 18 měsíců a nemluví. Na požádání řekne baba, gaga, vava, napodobí zvuky zvířátek, vláček a auto, ale sám toho moc neřekne. Jediné slovo s významem je pro něj ba, to je bak (fuj) a bác. Třeba nakoukne do záchodu a řekne ba. Jinak je velmi šikovný, bystrý a mluvené řeči bez problému rozumí. Chtěla bych se zeptat, jak s ním cíleně cvičit, aby se rozmluvil. Případně, zda je žádoucí již navštívit odborníka.
Děkuji
Romana
Odpověď: Dobrý den.
Podle Vašeho popisu se zdá, že Váš syn mluví. To ,co popisujete jsou první významová tzv. zvukomalebná slova ( citoslovce zvířátek, zvuky pro auto, mašinu..) dítěte. Období mezi prvním až třetím rokem věku dítěte je charakteristické postupným nárůstem citoslovcí, které plynule přecházejí do podstatných jmen a sloves. Jsou děti, které v tomto věku mají slovní zásobu větší, ale jsou děti, které jsou na tom podobně, jako syn. Každé dítě se vyvíjí zcela individuálně a k zvládnutí aktivní slovní zásoby potřebuje svůj čas , potřebuje postupně projít fází porozumění slovům ( o tom se můžeme přesvědčit např. tak, zda ukáže na požadovaný předmět nebo obrátek v knize). Inspirace na vhodné hry pro dítě, které stimulují mluvu naleznete např. v publikaci :M. Mikulajové a kol.: Jak mluvit s dětmi od narození do tří let, nebo D. Kutálkové: Průvodce vývojem dětské řeči. Bude-li řeč dítěte tak jak popisujete vypadat i kolem třetího roku věku, bude to důvod k návštěvě klinického logopeda. Jste - li však nejistá, zda vývoj u dítěte probíhá správně, neváhejte s konzultací již nyní. Je vždy lepší jedna návštěva preventivně, než něco tzv. "prošvihnout".
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1379 (5. 4. 2017)
Dobrý den, náš chlapeček bude mít 4 roky a ačkoli vydává zvuky a některé slabiky, smysluplná slova neříká žádná. Chlapec chodí od 3. roku do školky, kde má co 2 týdny na logopedické sezení. Žádné vady dosud nebyly identifikovány. Nevíte, co by se dalo dělat, když by šlo o problém s mluvidly, neb není schopen jazykem udělat to, co mu ukazuji a napodobit zvuk, neartikuluje. Děkuji! Magdalena Chumchalová
Odpověď: Dobrý den.
Nejčastější příčina nesprávného vyslovování hlásek je nedostatečná hbitost mluvidel ( jazyka, rtů, tváří...). Samozřejmě, že existují cviky, kterými se dají oslabené svaly trénovat. Ideální je, když Vám cviky ukáže klinický logoped a upozorní na co si dávat pozor, aby prováděné pohyby byly účinné. Cviky se volí podle aktuálního stavu mluvidel dítěte. Není-li možné dojít s dítětem na osobní konzultaci, zkuste se podívat např. do publikace D. Kutálkové : Budu správně mluvit ( vydala Grada) nebo Průvodce vývoje dětské řeči. Autorka ( klinická logopedka) seznamuje laickou veřejnost s prevencí, srozumitelně a odborně popisuje i obecné postupy při vyvozování hlásek. Najdete tam dostatek materiálu, který je možné použít.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 1378 (4. 4. 2017)
Dobry den, syn mel v unoru tri roky a porad nemluvi. Pouziva jen par slov jako napr. Mama, tata, ne, jo, neni ... jinak si na vse ukaze co chce. Uz rok navstevuje MS a porad se nerozmluvil. Byli jsme i na orl jestli tam neni porucha sluchu, tam je vse v poradku. Mame navstivit logopeda, nebo jeste cekat? Dekuji za radu
Odpověď: Dobrý den .Určitě navštivte klinického logopeda. Po vyšetření dítěte Vám poradí, jak s dítětem pracovat, jak jej vhodně stimulovat, aby se řeč začala rozvíjet. Na první vyšetření budete potřebovat doporučení pediatra.
Zuzana Půstová Nahoru na začátek stránky