Nabízíme vám výsledky ankety AKL, ve které měl možnost každý člen AKL vyjádřit své nápady, rady, vize ohledně dalšího vývoje spolku i oboru.
Milí členové spolku,
na hromadný email odpovědělo celkem 11 členek, jejich odpovědi jsem sesumarizovala do nasledujících bodů. (Nejedná se o názory sepsané členy rady AKL, ale ostatními jednotlivci). Některé body jsou pochopitelně i protichůdné. Děkuji všem zúčastněným za jejich snahu a aktivitu. Vilma Mikešová
Máte konkrétní typy a náměty, co byste doporučili pro rozvoj oboru klinické logopedie?
· systematizovat výzkumné studie v oboru klinická logopedie v ČR – formou abstraktů s výsledky studií
· navázat spolupráci mezi klinickými a akademickými pracovníky v ČR popř. na Slovensku na výzkumném šetření
· spolupracovat s akademickou obcí na volbě témat diplomových prací – propojení teorie s praxí
· navázat obsahem výzkumných studií na spolupráci s výzkumníky z jiných zemí – formou společných či navazujících projektů
. celostní přístup k NKS, znalost rozmanitých přístupů a strategií pro práci s našimi pacienty, i alternativních
Jak vidíte budoucnost našeho oboru za 10 let ?
· velmi úzká specializace - zahraniční trendy směřují k větší specializaci dle diagnozy (např. pouze dysfagie u novorozenců, pouze neuromuskulární elektrická stimulace u dysfagií, atd. - afázie po CMP, DMO, kochleární implantáty, neurovývojové por. řeči, atp.)
· dojde k jasnému oddělení práce klinického logopeda a školního (PAS, DMO a alternativní komunikace)
. vznikne více soukromých klinik pod vedením klinického logopeda k zajištění nadstandartní péče klientům
· budou využívány ve větší míře přístrojové metody, přístrojová kognitivní rehabilitace atd.
. kvalitní logopedická péče bude hrazena pacientem.
Co by AKL měla podporovat, na co se zaměřit, co rozvíjet?
. finanční podpora přístrojových metod použitých v rámci výzkumných studií
· propagace oboru v zahraničí formou přednášek, workshopů s finanční podporou
· finanční podpora absolvování certifikovaných kurzů pro našeho klinického logopeda v zahraničí
· podpora kurzů se zahraničními lektory u nás
. finančně více podporovat monografie, odborné články, pomůcky členů AKL
. vytvořit jasné standardy péče a dbát na dodržování
. více se tlačit do médii, zvážit vytvoření profesionálního youtube kanálu
. organizovat či podporovat mezioborová setkání se zástupci ostatních nelékařských profesí, abychom více spolupracovali (fyzioterapueti, ergoterapeuti, kliničtí psychologové)
. následování evidence based přístupů v rámci diagnostiky i terapie NKS. V rámci rozvíjení infromovanosti a snadného přístupu k ní zavést pro členy na webu AKL pravidelné příspěvky o evidence based přístupech ať už formou překladů odborných zahraničních článků (např. ze zdroje ASHA) či pravidelnými shrnutími zahraničních vědeckých výzkumů.
. podporovat vydávání odborných článků v odborných periodicích jiných oborů (v rámci zdravotnictví)
. apelovat na zdravotní pojišťovny ohledně uzavírání nových smluv s klin. logopedy
. podpořit komplexnější přístup ke zdraví v rámci před i poatestačních kurzů (výchovné přístupy, alternativní možnosti léčby a prevence např. nosní mandle, ale i jiného
. jasně se vymezit na webu AKL vůči alternativním metodám
. více praktických kurzů,
. větší důraz na preventivní opatření (přednášky, letáčky atd. např. s tématem jak předcházet vadám řeči),
. spolupráci s pediatry - např. společný kurz " Spolupráce pediatra a logopeda"
. mít pro své členy k dispozici prezentaci o oboru pro odbornou veřejnost - členy multidisciplinárního týmu. Na každém z nás by pak bylo, aby navázal kontakt s těmito odborníky ve své spádové oblasti a své schopnosti a dovednosti prezentoval.
. více multidisciplinárních témat navázaných na naši práci.
. lépe finančně ohodnotit práci členů rady a komisí, kteří tráví svůj volný čas prací pro nás všechny.
Sami respondenti přidali tuto otázku : Jak by na sobě mohli zapracovat samotní členové ?
. větší sdílení zkušeností formou společných setkání a videokazuistik (výtěžnější než přednášky), finančně dostupných stáží (nikoli 1000,- za hodinu)
. adekvátnější pohled na sebe samé, především je nutná sebereflexe mladých kolegyň (přemrštěné, vysoké sebevědomí a požadavky na ostatní, což vede k neochotě předávat zkušenosti)
13. 11. 2019