Doporučená literatura s logopedickou tematikou pro veřejnost

Kliknutím na položku „detail“ (Podrobnosti) se dozvíte bližší informace o dané knize. Knihy jsou seřazeny abecedně podle příjmení prvního autora.

Já mám v krabici cukr a krupici. Říkanky k procvičování hlásek R a Ř

Já mám v krabici cukr a krupici. Říkanky k procvičování hlásek R a Ř [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Eichlerová, I., Havlíčková, J.

Soubor říkanek pro děti od 5 let je určen především k procvičování výslovnosti hlásek R a Ř. Autorky-logopedky při psaní a následném řazení říkanek dodržují pravidlo jedné cvičené souhláskové skupiny v každé říkance a zastoupení všech, tedy i méně častých skupin. Dítě se tak může učit říkanku jen s tou souhláskovou skupinou (slabikou), kterou už zvládá ve slovech, nebo si naopak vybere pouze to spojení, jež právě nacvičuje pod vedením logopeda.

Logopedické pohádky. Příběhy k procvičování výslovnosti

Logopedické pohádky. Příběhy k procvičování výslovnosti [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Eichlerová, I., Havlíčková, J.

Autorky vytvořily dětem blízké pohádkové příběhy, a to na nejčastěji procvičované skupiny hlásek. Kniha je pomocníkem při procvičování správné výslovnosti. Během logopedického nácviku se postupuje od slabik, slov přes říkanky až k vyprávění. Jestliže dítě zvládá hlásku v říkance, je potřeba upevnit ji v delším celku. Nejvhodnějším textem pro děti tohoto věku jsou pohádky. Vyprávěním nad pohádkou, resp. povídáním pohádky podle návodného obrázku děti nenásilně slova procvičí a častým vyprávěním zafixují v řeči.

Velké logopedické pexeso (třídílné)

Velké logopedické pexeso (třídílné) [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Eichlerová, I., Havlíčková, J.

Velké logopedické pexeso obsahuje ve třech dílech 54 témat ze základní slovní zásoby přibližně tříletých dětí. Každé téma je tvořeno 10 dvojicemi obrázků. Lze je použít ke hraní klasického pexesa, při kterém se při pojmenování obrázků rozvíjí a upevňuje slovní zásoba, ale podle návodu a pod vedením rodičů, učitelů či logopedů také k dalším hrám zaměřeným na zrakovou a sluchovou paměť, zrakové a sluchové vnímání, vyjadřovací dovednosti, rozvoj logického myšlení a početních představ.

Kouká Mína do komína. Logopedické říkanky

Kouká Mína do komína. Logopedické říkanky [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Havlíčková, J., Eichlerová, I.

Soubor říkanek pro děti od 4 let je určen k procvičování výslovnosti všech hlásek českého jazyka. Autorky-logopedky postupovaly při jejich řazení od hlásek nejjednodušších (samohlásky, M, B, P) k nejtěžším (sykavky, R, Ř). Zastoupeny jsou zde i říkanky obsahující různé souhláskové skupiny: DTN, ČŠŽ, CSZ apod. Dále zde najdete říkanky vhodné k procvičování diferenciace hlásek, s níž mají děti často potíže, např. C/Č, S/Š, ĎŤŇ/DTN.

Logopedické hádanky. Veršované doplňovačky k procvičování výslovnosti

Logopedické hádanky. Veršované doplňovačky k procvičování výslovnosti [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Havlíčková, J., Eichlerová, I.

Hádanky ve formě veršů jsou určeny k upevňování výslovnosti českých hlásek a současně rozvíjejí u dětí smysl pro rým, rytmus a jazykový cit. Dvouřádkové hádanky tvoří mezistupeň mezi nácvikem slova a básničky. Navíc jsou hádanky pro děti zábavné, protože se na jejich „přečtení“ samy podílejí tím, že hledají vhodné slovo.

Není hláska jako hláska

Není hláska jako hláska

Doba řešení Doba řešení: 2017–2017

Autor Autor: Kateřina Slezáková

Pracovní sešit je určen předškolním dětem, které mají problémy se sluchovou diferenciací. Jejich řeč je hůře srozumitelná pro mnohočetnou dyslalii neboli patlavost. Tyto děti mluví často rychle, bez sluchové kontroly, nedokážou opravit svůj vlastní nesprávný řečový projev. Nepoužívají hlásky, které se již u logopeda naučily. Trénink jazykových schopností podstatně zlepšuje výkony ve čtení, snižuje riziko vzniku SPU a v neposlední řadě zlepšuje výslovnost dětí, zlepšuje schopnost opravit svůj řečový projev, rozlišit podobné hlásky a adekvátně je použít v řeči. Kniha je velmi pěkná, můžeme ji doporučit.

Co to tady cinká? Soubor vět s obrázky k nacvičování a upevňování výslovnosti hlásek C, S, Z.

Co to tady cinká? Soubor vět s obrázky k nacvičování a upevňování výslovnosti hlásek C, S, Z. [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Klimková, I.

Výslovnost ostrých (C, S, Z) a tupých (Č, Š, Ž) sykavek může činit potíže předškolním, ale i starším dětem. Přetrvávají-li potíže dlouhodobě, je nutné vyhledat pomoc odborníka, který posoudí stav mluvidel dítěte nebo dospělého klienta, jeho individuální vývoj a zvolí správný postup nácviku hlásek. Hlásky C, S, Z a Č, Š, Ž se nacvičují pod vedením logopeda a automatizují se postupně ve slovech a pak ve větách. Publikace obsahuje soubor vět s ostrými a tupými sykavkami v různých pozicích ve slovech a ve větách.

Trpaslík v trávě spí. Soubor vět s obrázky k nacvičování a upevňování výslovnosti hlásek R a Ř.

Trpaslík v trávě spí. Soubor vět s obrázky k nacvičování a upevňování výslovnosti hlásek R a Ř. [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Klimková, I.

Ve vývoji výslovnosti dětí se většinou nejpozději objevují hlásky R a Ř. Proces osvojování těchto hlásek bývá někdy problematický. Jsou-li tvořeny hlásky R, Ř nesprávně nebo chybí-li v řeči dlouhodoběji, je nutné vyhledat pomoc odborníka, který posoudí stav mluvidel dítěte nebo dospělého klienta, jeho individuální vývoj a zvolí správný postup nácviku hlásek. Hlásky R a Ř se nacvičují pod vedením logopeda a automatizují se postupně ve slovech a pak ve větách.

Kdo tady má tykadla? Soubor vět s obrázky zaměřené na hlásky T, D, N, L.

Kdo tady má tykadla? Soubor vět s obrázky zaměřené na hlásky T, D, N, L. [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Klimková, I.

Výslovnost hlásek T, D, N, L může činit potíže předškolním, ale i starším dětem. Hlásky T, D, N, L se nacvičují pod vedením logopeda a automatizují se postupně ve slovech a pak ve větách. Publikace obsahuje soubor vět s těmito hláskami v různých pozicích ve slovech a ve větách.

Učíme naše dítě mluvit

Učíme naše dítě mluvit [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Kycltová Bezděková, J.

Není vám lhostejné, jak vaše dítě mluví? Nejste si jistí, zda děláte dost pro vývoj řeči vašeho dítěte? Zdá se vám, že řeč vašeho potomka není v pořádku? Věnujete se dětem a potřebujete podrobné instrukce a rady? Pracujete s dětmi a nevíte, jak rozvíjet jejich řečové dovednosti? Na tyto a další podobné otázky by vám měla tato příručka umět odpovědět. Knížka je věnována nejen všem aktivním a tvořivým rodičům, jimž není lhostejné, jak jejich děti mluví, ale také všem profesionálům, kteří se zabývají vývojem dítěte, s dětmi pracují a jejich schopnosti rozvíjejí.

Shody a rozdíly - pracovní listy

Shody a rozdíly - pracovní listy [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Michalová, Z.

Soubor slouží k rozvoji zrakové percepce u dětí; jsou využitelné pro děti od čtyř let a použitelné v případě oslabení vizuální diferenciace i pro děti II. stupně základní školy. Běžně se dají využít k reedukaci u dětí s SPU a také v rámci prevence, aby případné oslabení této oblasti nebylo jednou z příčin obtíží při nácviku čtení. Pracovní listy začínají úkoly, které je schopno plnit čtyřleté dítě: mělo by v tomto věku zvládnout diferenciovat obrázek, který mezi ostatní nepatří. V další fázi rozlišuje obrázek obrácený vzhledem k ostatním vzhůru nohama, ve fázi další určuje obrázky stranově obrácené.

Mluv se mnou. Pracovní listy pro rozvoj dětské řeči

Mluv se mnou. Pracovní listy pro rozvoj dětské řeči [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Slezáková, K.

Nedaří se vám domluvit se se svým dítětem? Máte dojem, že vám nerozumí, nebo že nedokáže říci, co potřebuje? Užitečnou pomůckou mohou být pracovní listy, které vytvořila klinická logopedka Kateřina Slezáková ve spolupráci s ilustrátorkou Patricií Koubskou. Pracovní listy jsou určené pro děti s opožděným vývojem řeči, tzn. děti od dvou let, které nemají potřebu něco vyjádřit, mají velmi malou slovní zásobu, netvoří dvouslovné kombinace nebo je jejich řeč pro blízké těžko srozumitelná a mají výrazně lepší porozumění řeči než vyjadřovací schopnosti. Pracovní listy osloví rodiče malých dětí a také klinické logopedy, kteří s nimi pracují.

Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění

Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Strnadová, V.

Kniha je praktickou učebnicí odezírání pro všechny skupiny sluchově postižených. Umožní jim zlepšit komunikaci se slyšící společností. Zároveň je určena také slyšícím, kteří se potřebují dorozumět s lidmi závislými při komunikaci na odezírání.

Prof. PhDr. Alena Macurová v předmluvě k této knize píše: "Knížka Věry Strnadové Hádej, co říkám zdaleka není jen o odezírání. Poskytuje totiž čtenáři širší vhled do světa, který je pro většinu obyvatel České republiky světem neznámým: do světa Čechů, kteří neslyší. Významy v tomto světě nejsou - na rozdíl od světa slyšícího - neseny zvukem a ani jím neseny být nemohou. Přesto se ale oba světy a jejich obyvatelé dorozumět potřebují - - jak jinak by spolu mohli žít?"

Jak se úspěšně vyrovnávat se ztrátou sluchu (1. díl: Náhlá ztráta sluchu)

Jak se úspěšně vyrovnávat se ztrátou sluchu (1. díl: Náhlá ztráta sluchu) [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Strnadová, V.

Tento nový titul je určen především ohluchlým lidem a jejich rodinným příslušníkům a také všem, kteří se zajímají o problematiku ztráty sluchu Kniha se zabývá dopady ztráty sluchu na psychiku člověka a vychází ze zkušeností samotné autorky. Přináší sluchově postiženým lidem řadu cenných rad, jak se vyrovnávat se sluchovou ztrátou, tak aby co nejméně utrpěla kvalita jejich života.

 

 

Zábavná cvičení pro rozvoj čtení (Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen)

Zábavná cvičení pro rozvoj čtení (Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen) [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Svoboda, P.

Pracovní listy pomáhají zábavnou formou při nácviku čtení. Úkoly jsou založeny na zjištění, že kvalita čtení má zvláštní vztah k očním pohybům a vizuální percepci, důležitou složkou je plynulé sledování obrázků nebo textu. Cvičení lze rozdělit na čtenářská a nečtenářská, u každého je označen stupeň obtížnosti (1-5). Náměty jsou vybrány z oblastí, které děti baví, vyskytují se tu zvířata, hrady, zříceniny, tajná písma, i Harry Potter a Pán prstenů.

 

Sosna

Sosna [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tesárková, E.

Autobiografická kniha Evy Tesárkové Sosna je příběhem ženy, která po úrazu v dětství navždy ztratila sluch, a po celý život se s touto ztrátou vyrovnávala. Autorka s humorem i nadhledem vzpomíná na veselé i méně veselé okamžiky svého života před i po ohluchnutí. V knize jsou obsaženy i autorčiny básně a fotografie z jejího života.

 

 

Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z

Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tučková, J.

Kniha je čtvrtou publikací z cyklu logopedických textů určených převážně dětem, které mají v řeči větší obtíže než pouze výslovnostní. Obsahuje ilustrované básničky, které slouží k upevnění ostrých sykavek C, S, Z v různých pozicích ve slově. Básničky respektují vývoj řeči a jsou sestaveny tak, že neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostatní sykavky. V závěru je i několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž.

Říkanky pro upevnění hlásek - H, CH, K, G a měkčení

Říkanky pro upevnění hlásek - H, CH, K, G a měkčení [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tučková, J.

Pro děti se závažnějšími řečovými obtížemi, tj. s vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči či s mentálním postižením, je náročné reprodukovat básničky, které obsahují obtížně vyslovitelná slova. Říkanky v této knize navazují na Říkanky pro rozvoj řeči, kde byly užity pouze nejsnadnější hlásky a nejjednodušší slova, a jsou určené pro upevnění vývojově následujících hlásek – H, CH, K, G a měkčení.

Říkanky pro upevnění hlásky L

Říkanky pro upevnění hlásky L [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tučková, J.

Knížka navazuje na Říkanky pro upevnění hlásek a obsahuje ilustrované básničky, které slouží k upevnění hlásky L v různých pozicích ve slově. Básničky respektují vývoj řeči a jsou sestaveny tak, že neobsahují obtížnější hlásky – tzn. sykavky ani hlásky R a Ř. Text říkanek jako u předchozích publikací doprovázejí obrázky, které ilustrují děj a svou jednoduchostí vycházejí ze specifických požadavků cílové skupiny.

Říkanky pro rozvoj řeči

Říkanky pro rozvoj řeči [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tučková, J.

Děti s opožděným vývojem řeči nebo děti s dysfázií se obtížně učí básničky. Jsou pro ně příliš složité, mnoho hlásek nedokážou správně vyslovit, a proto jsou básničky v jejich podání často nesrozumitelné, což negativně ovlivňuje jejich sebevědomí. Kniha obsahuje soubor jednoduchých ilustrovaných říkadel, která mohou logopedi, učitelky mateřských škol i rodiče s úspěchem použít u dětí, které mají s řečí závažnější problémy.

Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž

Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tučková, J.

Kniha je pátou publikací z cyklu logopedických textů určených převážně dětem, které mají v řeči větší obtíže než pouze výslovnostní. Přímo navazuje na knihu Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z. Ilustrované básničky sloužící k upevnění tupých sykavek Č, Š, Ž v různých pozicích ve slově respektují vývoj řeči a neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostré sykavky. V závěru je několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž.

Říkej si a hraj. Artikulační cvičení pro prevenci a úpravu poruch výslovnosti

Říkej si a hraj. Artikulační cvičení pro prevenci a úpravu poruch výslovnosti [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Tučková, J.

Metodická příručka pro rodiče, logopedy a učitelky v MŠ. Rodičům dětí předškolního věku pomůže odhalit výslovnostní potíže a předcházet jim, a to jak rodičům dětí bezproblémových, tak těm s dispozicemi k rozvoji závažnějších vad výslovnosti. Při pochybnostech rodičů, zda je jejich dítě v řeči opožděné nebo má ve výslovnosti problémy, mohou rodiče krok za krokem zhodnotit výslovnost dítěte a buď v rámci prevence využít artikulační cvičení k rozvoji řeči, anebo s pomocí logopeda procvičovat problematické hlásky.

Autismus a možnosti výchovné praxe [Podrobnosti detail]

Autor Autor: Vocilka, M.

Publikace navazuje na předchozí publikaci a obohacuje problematiku o nové pohledy. Autor zdůrazňuje význam včasné péče v předškolním věku, zabývá se významem hry a hračky, činností dětí ve volném čase, ukazuje možnosti specializovaného vzdělávání odborné i rodičovské veřejnosti, přináší rodičům rady pro práci s autistickým dítětem i rozbor dosavadních zkušeností z práce autistických tříd u nás.