Prosba o spolupráci - Dotazníky pro lékaře i nelékaře - pro jednání o zákoně o ped. pracovnících

prosíme kolegy, aby pomohli s vyplněním dotazníků a oslovili co nejvíce lékařů i nelékařů, se kterými spolupracují- možno posílat až do 31.5.2022


Vážení kolegové.  

Obracím se na vás všechny touto cestou se žádostí o pomoc. 

Asi již víte, že v současné době probíhají intenzivní jednání o budoucí podobě Novely o pedagogických pracovnících  563/2004 Sb.

Silná lobby ve školství se velmi intenzivně snaží vyčlenit jednu ze speciálních "pedií" konkrétně logopedii a vytvořit pedagogického pracovníka   " školského logopeda " . V zákoně  je v současné době definován speciální pedagog. To se ale má  změnit a v §  2 písmeno e) a v § 18 a) má přibýt výše zmiňovaný "školský logoped".

Máme mnoho důvodů se domnívat, že  tato změna v zákonu nepřinese mnoho  dobrého ani nám, logopedům ve zdravotnictví, ani našim pacientům.

Zejména se obáváme, že diagnostikování a provádění terapií , které patří nyní  výhradně do zdravotnictví  se po zavedení školského logopeda   přesune nekontrolovaně   do školství se všemi riziky a dopady na  zdraví dětí. 

Obáváme se také , že veřejnost nebude umět rozlišit , kdy s logopedickými  obtížemi navštívit školu a kdy ordinaci. Kdy se  bude ještě jednat o  žáka a kdy  už o  pacienta. 

Zejména  osoby  ze sociokulturně oslabeného prostředí  nebudou rozumět rozdílu, a bude jim tak odepřena zdravotní péče, na kterou mají  ze zákona právo.  

Navrhovaná změna je navíc  v konfliktu se Zákonem 372/2011 Sb O zdravotních službách i se zákonem 96/2004 Sb O nelékařských zdravotnických povoláních.

Resort školství zcela přehlíží naše zdravotnické vzdělání, dlouhou dobu předatestační přípravy, atestaci i nákladné a náročné postgraduální vzdělávání. Jejich cílem je po změně zákona provádět také   diagnostiku i terapii bez zdravotnického vzdělání. 

Všichni, kdo pracujeme v ordinacích víme, jak často suplujeme  speciální pedagogy například ve věci  vytváření individuálních plánů a zajišťování vhodných podmínek vzdělávání pro naše pacienty se závažnějšími diagnózami. Jsme přesvědčeni, že právě toto je hlavním  úkolem speciálních pedagogů,  jakož i  vše, co souvisí se vzděláváním, vyučováním a zlepšováním prostředí školy pro děti s hendikepem. 

Naše práce je - cituji zákon 96/2004 Sb z § 23:

Za výkon povolání logopeda ve zdravotnictví  se  považují činnosti  v rámci preventivní, diagnostické , léčebné , rehabilitační a dispenzární péče v oboru klinická logopedie. 

Návrh " školského logopeda " s navrhovanými kompetencemi považujeme za prolamování kompetencí školství do zdravotnictví.

 

V tuto chvíli probíhají důležitá jednání o této změně, pro která budeme potřebovat použít i tento průzkum. 

Obracím se tedy na vás všechny. 

Každý z nás má poblíž svého pracoviště některého spolupracujícího lékaře z odbornosti ORL, foniatrie, neurologie, psychologie, pediatrie  či  praktického  lékaře pro dospělé. 

Žádám vás o pomoc.

Potřebujeme , abyste si buď vytiskli dotazníky nebo zaslali oslovenému  lékaři v příloze emailu. 

Je třeba lékařům vysvětlit důvod naší obavy  a požádat je o  vyplnění  dotazníku. 

Dotazníky potom prosím posílejte jako přílohu k odpovědi na tento email co nejdříve...nejpozději však do 31.5.2022

Víme, že je to hodně na rychlo, pokud čas dovolí, termín budeme prodlužovat.

Ale teď je potřeba, abyste nám pomohli.

Děkuji za celý výbor Sekce KL SAS.

Vlasta Šimková

dotazníky posílejte na email: vlastasim@centrum.cz

dotazník ke stažení zde
 

AKL se k prosbě připojuje a prosí zejména kolegy, kteří pracují v nějakých týmech ve zdravotních střediscích, v nemocnicích, lázních,  RHB ústavech apod., kde jsou lékařské kolektivy, tak oslovte své koelgy lékaře, kamarády a pošlete dotazníků z jednoho pracoviště i více, protože každý podpis a každá podpora se počítá.

Děkujeme G.Solná, I.Cudlínová

 

21. 4. 2022

Zpět