prosíme kolegy, aby pomohli s vyplněním dotazníků a oslovili co nejvíce lékařů i nelékařů, se kterými spolupracují- možno posílat až do 31.5.2022
Vážení kolegové.
Obracím se na vás všechny touto cestou se žádostí o pomoc.
Asi již víte, že v současné době probíhají intenzivní jednání o budoucí podobě Novely o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb.
Silná lobby ve školství se velmi intenzivně snaží vyčlenit jednu ze speciálních "pedií" konkrétně logopedii a vytvořit pedagogického pracovníka " školského logopeda " . V zákoně je v současné době definován speciální pedagog. To se ale má změnit a v § 2 písmeno e) a v § 18 a) má přibýt výše zmiňovaný "školský logoped".
Máme mnoho důvodů se domnívat, že tato změna v zákonu nepřinese mnoho dobrého ani nám, logopedům ve zdravotnictví, ani našim pacientům.
Zejména se obáváme, že diagnostikování a provádění terapií , které patří nyní výhradně do zdravotnictví se po zavedení školského logopeda přesune nekontrolovaně do školství se všemi riziky a dopady na zdraví dětí.
Obáváme se také , že veřejnost nebude umět rozlišit , kdy s logopedickými obtížemi navštívit školu a kdy ordinaci. Kdy se bude ještě jednat o žáka a kdy už o pacienta.
Zejména osoby ze sociokulturně oslabeného prostředí nebudou rozumět rozdílu, a bude jim tak odepřena zdravotní péče, na kterou mají ze zákona právo.
Navrhovaná změna je navíc v konfliktu se Zákonem 372/2011 Sb O zdravotních službách i se zákonem 96/2004 Sb O nelékařských zdravotnických povoláních.
Resort školství zcela přehlíží naše zdravotnické vzdělání, dlouhou dobu předatestační přípravy, atestaci i nákladné a náročné postgraduální vzdělávání. Jejich cílem je po změně zákona provádět také diagnostiku i terapii bez zdravotnického vzdělání.
Všichni, kdo pracujeme v ordinacích víme, jak často suplujeme speciální pedagogy například ve věci vytváření individuálních plánů a zajišťování vhodných podmínek vzdělávání pro naše pacienty se závažnějšími diagnózami. Jsme přesvědčeni, že právě toto je hlavním úkolem speciálních pedagogů, jakož i vše, co souvisí se vzděláváním, vyučováním a zlepšováním prostředí školy pro děti s hendikepem.
Naše práce je - cituji zákon 96/2004 Sb z § 23:
Za výkon povolání logopeda ve zdravotnictví se považují činnosti v rámci preventivní, diagnostické , léčebné , rehabilitační a dispenzární péče v oboru klinická logopedie.
Návrh " školského logopeda " s navrhovanými kompetencemi považujeme za prolamování kompetencí školství do zdravotnictví.
V tuto chvíli probíhají důležitá jednání o této změně, pro která budeme potřebovat použít i tento průzkum.
Obracím se tedy na vás všechny.
Každý z nás má poblíž svého pracoviště některého spolupracujícího lékaře z odbornosti ORL, foniatrie, neurologie, psychologie, pediatrie či praktického lékaře pro dospělé.
Žádám vás o pomoc.
Potřebujeme , abyste si buď vytiskli dotazníky nebo zaslali oslovenému lékaři v příloze emailu.
Je třeba lékařům vysvětlit důvod naší obavy a požádat je o vyplnění dotazníku.
Dotazníky potom prosím posílejte jako přílohu k odpovědi na tento email co nejdříve...nejpozději však do 31.5.2022
Víme, že je to hodně na rychlo, pokud čas dovolí, termín budeme prodlužovat.
Ale teď je potřeba, abyste nám pomohli.
Děkuji za celý výbor Sekce KL SAS.
Vlasta Šimková
dotazníky posílejte na email: vlastasim@centrum.cz
dotazník ke stažení zde
AKL se k prosbě připojuje a prosí zejména kolegy, kteří pracují v nějakých týmech ve zdravotních střediscích, v nemocnicích, lázních, RHB ústavech apod., kde jsou lékařské kolektivy, tak oslovte své koelgy lékaře, kamarády a pošlete dotazníků z jednoho pracoviště i více, protože každý podpis a každá podpora se počítá.
Děkujeme G.Solná, I.Cudlínová
21. 4. 2022