Jednání ohledně zrušení povinnosti Bc. státnic ze SURDOPEDIE

Jednání ohledně zrušení povinnosti Bc. státnic ze SURDOPEDIE

informace o průběhu jednání mezi Radou, odbornou komisí, zástupci VŠ, IPVZ, přizvaných odborníků a předsednictvem KL SAS


Zápis ze "Setkání pracovní skupiny k otázce zrušení surdopedie v bakalářském studiu jako podmínka pro přijetí do specializačního vzdělávání v oboru klinická logopedie"  30.1.2024 od 20:00 on-line

Jednání pracovní skupiny k Bc. Surdopedie vyvolalo vedení KLSAS a MUDr. Jojko (předseda SAS) při společném jednání ke koncepci oboru KL dne 3.1.2024 – předsedkyně AKL zajistila setkání

6.1.2024  – AKL posílá zapracováné připomínky do koncepce od SAS MUDr. Jojkovi a vedení KLSAS

13.1.2024 - zapracované připomínky ke koncepci klinické logopedie byly SAS odsouhlaseny

14.1.2024 -  posláno na MZČR s vědomím SAS + poslán link na setkání AKL + KLSAS + pozvané odborníky k projednání Bc. Surdopedie

 

pozvaní k on-line:

KLSAS – SAS: MUDr. Z. Jojko, Mgr. V. Šimková, Mgr. M. Jirousková, PaedDr. V. Kopicová

6, 5 hodiny před jednáním KLSAS požadovalo přizvání dalších kolegyň nejpozději do 16:00 – předsedkyně AKL splnila – ještě přizvány: PaedDr. A. Merunková, Mgr. Š. Krátká Wagenknechtová, PhDr. B. Gruberová, PhD.

 

Rada AKL ČR: Richtrová (organizátor), Solná, Mercelová, Šáchová, Preissová

 

pozvaní členové AKL:

odborná komise AKL ČR: PhDr. Mgr. Lenka Vacková, Mgr. Bc. Jana Mironová Tabachová, Ph.D., Mgr. Tomáš Kubík, PhD., PhDr. Petr Staníček, Mgr. Zuzana Korandová, Mgr. Alžběta Zemánková

za Pedagogické fakulty s programem logopedie/speciální pedagogika: Mgr. Z. Korandová (Praha), Mgr. R. Horáková, PhD. (Brno),  Mgr. Bc. Jana Mironová Tabachová, PhD. (Olomouc), Mgr. L. Kytnarová, PhD.  (Ostrava)

za KL logopedy se zkušeností s VŠ a specializačním studiem: doc. PaedDr. K. Neubauer, PhD., PeadDr. L. Pospíšilová, PhD.

Za IPVZ: Mgr. J. Mrkvičková

 

Přítomni:

vedení AKL, Mgr. Korandová (odborná komise, PedfUK Praha), Mgr. A. Zemánková (odborná komise), doc. PaedDr. K. Neubauer (specializační vzdělávání, VŠ), Mgr. J. Mrkvičková (IPVZ)

ostatní pozvaní členové AKL se včas omluvili a zaslali svá vyjádření k této problematice písemně – viz. Příloha písemná vyjádření

 

vedení KLSAS se odhlásilo z účasti na jednání 2 hodiny (17:36) před zahájením s odůvodněním, že po zvážení celé situace se takto rozhodli – viz. Příloha mailové komunikace s předsekyní AKL

pozn. KLSAS – poslalo své písemné vyjdáření 29.1. ve 13:00, předsedkyně AKL považovala za důležité poslat již obdržená písemná vyjádření pozvaných a omluvených kolegů, takže 30.1. je všem poslala – všichni se mohli seznámit s argumentací všech skupin.

 

Předsedkyně AKL také považovala za zásadní, aby jednání mělo strukturu a řád, navrhla tedy strukturu jednání, která ze strany KL SAS nebyla akceptována – z těchto důvodů se vedení KLSAS na poslední chvíli odhlásilo z účasti.

 

Závěr jednání: panuje shoda povinné Bc. studium v pregraduálu pro zařazení do specializační přípravy ponechat

PRO:

1) rada AKL: Richtrová, Solná, Mercelová, Šáchová, Preissová

2) odborná komise AKL ČR: PhDr. Mgr. Lenka Vacková, Mgr. Bc. Jana Mironová Tabachová, Ph.D., PhDr. Petr Staníček, Mgr. Zuzana Korandová, Mgr. Alžběta Zemánková

3) KL na Pedag. fakultách: Mgr. Z. Korandová (Praha), Mgr. R. Horáková, PhD. (Brno),  Mgr. Bc. Jana Mironová Tabachová (Olomouc), Mgr. L. Kytnarová (Ostrava)

4) KL logopedi se zkušeností s VŠ a specializačním studiem: doc. PaedDr. K. Neubauer, PhD., PeadDr. L. Pospíšilová, PhD.

5) Za IPVZ: Mgr. J. Mrkvičková

 

PROTI:

1) vedení KL SAS – na základě písemného vyjádření – viz. Příloha

 

ZÁKLADNÍ ARGUMENTACE V BODECH PROČ Bc. SURDO PONECHAT (více viz. Přílohy)

  1. na všech Pedagogických fakultách je nyní povinná podmínka Bc. ze surdopedie a logopedie pro nMgr. Studium v programu Logopedie a programu speciální pedagogika– zrušení Bc. tedy nedává smysl, jelikož studenti tuto zkoušku musí mít, jinak by nemohli pokračovat, takže absolventů bude dostatek
  1. od roku 2018/2019 nebyla povinnost mít Bc. Surdopedie a logopedie, přesto zásadní přísun uchazečů o specializační vzdělávání to nepřineslo (přechodné období 5 let) – převažují absolventi z jednooborové logopedie
  1. v nMgr. Studiu programu logopedie nebo speciální pedagogika za 3 semestry (4. ročník a půl 5. ročníku) není možné vše k surdopedii obsahově zvládnout
  1. podmínku Bc. studia surdopedie má i školský logoped - snížili bychom tím kvalitu našeho vzdělání a posílili zbytečně jejich argumentaci
  1. hrozí ztráta motivace studentů jednooborových logopedií, kteří jsou skvěle připravováni po 5 let, aby vstoupili do zdravotnictví – ti ve specializační vzdělávání výrazně převažují, když budou moci do oboru vstupovat mnozí další s mnohem méně profilovaným typem studia směrem ke zdravotnictví (chybí odborné předměty, přesah k dospělé populaci, praxe ve zdravotnictví apod.)
  1. světově je surdopedie uznávána jako zásadní obor k logopedii
  1. pokud někdo zatouží ve 4. a 5. ročníku pro jiné vzdělání/povolání než studuje, musí si potřebné předměty dostudovat, ale většinou jde o výjimky

 

vyjádření KL SAS a reakce odborníků, Rady AKL, IPVZ

vyjádření odborné komise AKL ČR

vyjádření pana doc. Karla Neubauera, PhD.

emailové konverzace

8. 2. 2024

Zpět