On-line poradna

Na vaše dotazy odpovídá:


Mgr. et Mgr. Vilma Mikešová
klinická logopedka
Ambulance klinické logopedie
U Bečvy 2, Přerov 
 

Nejčastější dotazy a odpovědi

Logopedie u dětí

  • Kdy se má zahajovat logopedická péče u dětí?
  • Jak často se chodí na logopedii?
  • Synovi jsou 3 roky a mluví podle lékařky průměrně. Co mám dělat, aby se řeč dobře rozvíjela?
  • Pětiletý syn začal zadrhávat, co mám dělat?

Logopedie u dospělých

  • Jaké jsou možnosti logopedické péče o dospělé?
  • Manžel prodělal mrtvici a mluví jen s obtížemi. Můžu mu nějak pomoci?

Zajímáte se o práci logopeda?

  • Jaká je nutná kvalifikace, kdybych chtěla pracovat jako klinický logoped?
  • Kde se logopedie studuje?
  • Jaké jsou kompetence logopedické asistentky?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete na stránce Často kladené dotazy.


Poradna se specializuje výhradně na logopedickou tématiku. Na nesouvisející dotazy bohužel nemůžeme odpovídat !!!


O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem


Zodpovězené dotazy

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27


Dotaz č. 2171 (3. 11. 2025)
Dobrý den
u syna zubařka zjistila tzv. gotické patro související s dýcháním pusou. Může klinický logoped pomoci s řešením? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, ano, klinický logoped věnující se myofunkční terapii či jiným směrům rozvíjejícím orofaciální motoriku (např. terapii orální pozice aj.) může pomoci. Posílením svalů, zvýšením, jindy případně i snížením svalového napětí, změnou směru či zvýšením rozsahu a/nebo přesnosti pohybů určitých svalových skupin lze ovlivnit polohu jazyka v ústech, postavení čelistí, rtů, zubů, a tím přispět ke změně dechového vzorce a k souvisejícím změnám.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2170 (31. 10. 2025)
Dobrý den,

dcera 4,5 roku.
1. Umí říkat L, ale používá ho tak z 40%, mame ji opravovat?
2. R říká formou Rrrrr (drnčí) neřekne ho krátce a jen, když se soustředí, jinak nepoužívá. Má snahu a samotné ji to vadí, ráda by už mluvila správně. Poradila byste mi, jak postupovat , aby se R zkrátilo? Do poradny jsme poprvé objednány až na březen.
Dekuji a přeji hezký den.
Odpověď: Dobrý den, je jasné, že vázne motorická obratnost jazyka. Nejdůležitější pro další rozvoj řeči je zautomatizovat hlásku L. Není dobré postupovat restriktivně, ale spíše velmi pravidelně (denně) trénovat - např. motivovat k užití L při komentování během karetních her, pexesa, double. Taky občas potrénovat sluchovou analýzu = vyhledávat hlásku L při pojmenování předmětů na obrázcích atp. Pokud se L bude v řeči objevovat spolehlivě, je velmi pravděpodobné, že se i následně zjemní hláska R. Pokud ne, tak bych poradila trénovat svaly na hrotu jazyka - například provádět rychlé d-d-d-d tak, aby se hrot jazyka odrážel od horních dásní.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2169 (21. 10. 2025)
Dobrý den paní doktorko, chci se prosím zeptat, náš 17měsíční syn zatím moc slov neumí, uměl základní např. Mama, tata, baba, dede, poznat zvířátka a zvuky,dej na. Věc se má tak, že doma na něj mluvíme česky i jiní rodinní příslušníci kromě babičky a dědečka ti mluví polsky ponašymu, když malý je s nimi jakoby naráz ty slova zapomněl myslíte, že je to možné, že slyší jinou řeč a neví?už si nevím rady venku neustále mu vše ukazujeme opakujeme to ještě zvládne. Děkuji moc za rady P.
Odpověď: Dobrý den, pokud většinu času tráví dítě s vámi, domnívám se, že nelze tuto situaci vyhodnotit jako vyrůstání v bilingvním prostředí. Ale je možné, že je syn překvapen jiným zněním jazyka a ostýchá se před prarodiči. Ostych ale nebude hlavní příčinou mírně zpomaleného jazykového vývoje. Pokud syn rozumí izolovaným pojmům a dokáže je zopakovat, spíš bych se zaměřila na hlubší dovednosti, které jsou podmínkou dalšího rozvoje jazykových schopností. Možná to bude znít překvapivě nebo banálně, ale je vhodné zaměřit se více na důsledný rozvoj zrakového, hmatového, sluchového vnímání a to velmi jednoduchými metodami (skládání obrázků, poznávání hmatem atd.). Často to prospěje více a rychleji než některé - v dnešní době moderní, drahé a překomplikované - komerční terapie. Ovšem je nutno, aby podněty dodávané dítěti byly časté, každodenní, pravidelné, aby dítě poznávalo okolní realitu všemi smysly a získávalo bohatou praxi v manipulaci s předměty. Virtuální realita zatěžuje mozek jinak, jednostranně, navíc netvoří vhodnou bázi pro rozvoj jazykových schopností. Ve věku 17 měsíců ještě ponechejte dítěti čas a prostor k rozvoji smyslového vnímání a motorických funkcí, které budete podněcovat vy. Pokud ani za půl roku nebudete pozorovat posun, obraťte se prosím na klinického logopeda.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2168 (20. 10. 2025)
Dobrý den, dceři jsou za měsíc dva roky, pořád si něco žvatlá, piští, povídá ...ale jako nic co by mělo hlavu a patu. Neřekne máma, táta, že pes dělá haf atd ...nic neopakuje. Ale rozumí,.když řeknu ať něco sebere, uklidí, podá, vyhodí tak to udělá .
Kdy to řešit na logopedii? Již to konzultuji s dětskou lékařkou která mi chce dát právě doporučení ke klinickému logopedovi a psychologovi .

Děkuji za odpověď.

S pozdravem P.
Odpověď: Dobrý den. Je skvělé, že máte osvícenou pediatričku, která vám vydá doporučení pro dítě ve věku 2 let a odešle vás na odpovídající vyšetření. Doba pokročila a umíme se postarat i o menší děti. Je velmi užitečně v odůvodněných případech zahájit ranou péči, která může dítěti účinně pomoci a včas vše zacílit správným směrem či předejít následným problémům. Pokud se po čase vývoj bude ubírat dobrým směrem a dobrým tempem, bude možno v návštěvách odborníků třeba i polevit a případně pokračovat dle domluvy.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2167 (16. 10. 2025)
Dobrý den, dcera čerstvě 3 roky, má problémy s mluvením. Rozumí všemu, co jí řekneme, ale mluví takzvaně svou řečí. Paní doktorka se mne snažila uklidnit, že pokud rozumí, tak by jí dala ještě čas. Já si tím, ale nejsem úplně jistá, zda-li dělám správně. Popřípadě jak s ní pracovat doma, aby se řeč rozvinula.
Odpověď: Dobrý den, pokud máte pochybnosti, bylo by ideální osobně vše zkonzultovat na pracovišti klinické logopedie. Třeba se ještě nemusí zahájit pravidelná častá péče, ale pár základních postupů na následující čtvrtletí, příp. ujištění logopedem, které by zmírnilo Vaši nejistotu, by bylo vždy ku prospěchu věci. Na dálku poradit neumím, ale tím, že po dcerce budete žádat ukazování izolovaných pojmů u obrázků (aby vydržela např. 15 předmětů v sérii za sebou ukázat dobře) nebo s ní hravou formou budete trénovat přesné provádění slabik u již vyvozených hlásek (např. pokud umí hlásku "B", tak při hře: balón skáče "baba, bebe, bobo, bubu, bibi"), nemůžete nic zkazit. Klinicko logopedická péče pak ve skutečnosti (u konkrétního dítěte) vypadá jinak. Osobně bych se možná u této dívenky pak zaměřila na posouzení hmatového, sluchového a optického vnímání a podle stavu bych se rozhodla, jak dále.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2166 (13. 10. 2025)
Dobrý den.
Dcera (28 měsíců) při vyslovování hlásky 'c' dává jazýček mezi zuby tzn. šlape si na jazyk.
Prosím pěkně, jak bych jí to hravou formou mohla odnaučit?

Děkuji za radu.
Odpověď: Dobrý den, souhlasím s vámi, dítě má být rozvíjeno v hravé či pozitivní atmosféře, ale pozor, hru nelze brát jako to nejdůležitější. Je především nutné individuálně posoudit stav motorických funkcí orálního aparátu a z toho vycházet. Je možné, že se stav popisovaný u dívenky ještě upraví - tak jako u mnoha jiných dětí - i bez zásahu odborníka. Ale také je možné, že bude vhodné zahájit nějaká tonizační cvičení. Obecně a na dálku si troufám pouze poradit časté sání tekutin brčkem či mlaskání jazykem nebo rty. Také je možno určitým způsobem cvičit protilaky proti jazyku či orofaciální masáže. Pokud budete potřebovat, obraťte se na klinického logopeda. Protože i to sání brčkem má svá pravidla (např. uchopit jej pouze rty, nepokládat na jazyk). Chtěla bych Vás důrazně varovat před záplavou nesmyslných videí na YT či na soc. sitích, kde nadšení amatéři radí, na základě kusých zpráv vychytaných na netu, "jak na to". Kurzy školního logopedického asistenta či preventisty opravňují absolventy k obecné jazykové výchově a k prevenci vzniku řečových vad u fyziologicky se vyvíjejících dětí. Nedávají jim oprávnění provádět diagnostiku a terapii hlásek aj… Přeji Vám, ať vše dospěje ke zdárnému konci.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2165 (10. 10. 2025)
Hezky den,
trilety syn krasne vyslovuje T ve slovech jako tata, tocit, tele… Ale jakmile nasleduje po T hlaska L, vyslovuje ji jako K. Takze Kleskat (misto tleskat), Klacit (misto tlacit)…
Jak podporit spravnou vyslovnost v tomto pripade? Na svuj vek mluvi krasne, ale tato chybka se nam nedari odbourat .
Predem dekuji!
Odpověď: Dobrý den, jedná se o poměrně častou chybku. Mohlo by pomoci rozvíjet nenásilně a hravou formou sluchové vnímání - např. nechat dítě hádat, zda se při "hádance" ozývá slepička, kukačka (kokoko, kukuku) nebo trumpeta (tututu, tototo). Též je důležité rozvíjet motorickou stránku a sebekontrolu - zkoušet opakovat jen slabiky a ne celá slova (klá klá a po chvíli zas tlá tlá). Doporučila bych i trochu nadhledu, příliš na dítko netlačit a ponechat mu čas a prostor i na to, aby dělalo chyby. Tlak na dokonalost může někdy způsobit více škod než lehce prodloužený vývoj. Nevím ale, jaký je věk dítěte. Jinak bych přistupovala ke tříletému a jinak k sedmiletému dítěti.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2164 (2. 10. 2025)
Dobrý den,
syn 3 a půl roku,
začal mluvit ve 3 letech, tedy jakmile začal navštěvovat školku.

Jako zásadní vnímám záměnu
písmena V za H.
Př: vlak a hák foneticky působí stejně. Hlava [haha]
Písmena J za R.
Př: ruka - [juka]
V zásadě je spousta dalších slov, kterým rozumím jen z kontextu.
Kdy bych měla se synem navštívit logopedickou ordinaci, prosím?
Odpověď: Dobrý den, pokud je zásadním problémem jen výslovnost některých hlásek, je možno posouzení stavu klinickým logopedem ještě odložit, dejme tomu do 4,5 let. Jako problém vnímám to, že nemusíte zaznamenat všechny váznoucí složky v řeči. Odborník by vás možná upozornil i na další roviny, které je vhodné rozvíjet. Vzhledem k tomu, že se u dítěte jednalo o opoždění ve vývoji řeči, a vývoj probíhá zřejmě velmi rychle, doporučila bych obrátit se na klin. logopeda již ve 4 letech, abyste se domluvili, jak dále pokračovat v péči.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2163 (17. 9. 2025)
Dobrý den, dcera 11 let má hypotonii a extrémní hypermobilitu, což se projevuje i v špatné výslovnosti. V Jánských lázních nám doporučili volit logopeda, který má specializaci na tento druh postižení a má k tomu příslušné kurzy. Dcera teď tři roky nechodila, protože odmítala cvičit a předchozí logopedka, která se na tyto děti specializovala, již není dostupná. Mohla byste mi poradit, jaké kurzy bych u logopedky měla hledat a zda nevíte o nějaké v okolí Kladno, Rudná či Praha 5 (Zličín, Nové Butovice). Moc děkuji J.
Odpověď: Dobrý den, omlouvám se, ale jak již bylo mnohokrát napsáno, v online poradně nevyhledáváme konkretní logopedy pro konkrétní klienty. O konkrétnější doporučení bylo vhodné požádat hned na místě kolegy v Jánských lázních. A pozor, nejde o to, hledat logopedy s určitými kurzy. K poskytování zdravotnické péče (a logopedie patří ke zdravotnickým oborům) je třeba mít širší souvislé a systematické znalosti a dovednosti, které nelze zahrnout do pár kurzů. Doporučím tedy zajímat se, zda Vámi oslovený logoped “rutinně” pracuje s určitými diagnózami. Klinický logoped po atestaci by měl být schopen samostatně poskytovat léčbu dětem s neurogenními potížemi, ale je pravdou, že během praxe se postupně každý více vyprofiluje určitým směrem.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2162 (15. 9. 2025)
Dobrý deň mám 14 pomaly 15 a ešte neviem povedať R
Odpověď: Dobrý den, díky za sdělení. Pokud žijete v České republice, bude vhodné obrátit se na ambulance klinické logopedie v okolí s dotazem, zda a kdy by vás mohly zařadit mezi své klienty. Na první sezení je nutno donést žádanku na logopedickou péči, kterou vystaví lékař - např. pediatr, foniatr. Další podrobnosti k péči získáte již přímo na konkrétním pracovišti. I v tomto věku je užitečné zahájit terapii a věnovat se seberozvoji. Bude ovšem nutné pravidelně na sobě pracovat doma, mezi jednotlivými sezeními. Není to o jedné kouzelné radě logopeda, je to o systematickém samostatném tréninku. Držím palce!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2161 (10. 9. 2025)
Dobrý den ! Nutně potřebuji pro pacienta po mozkové mrtvici Intenzivní Logopedii návrat obnovení funkce mozku k obnovení řeči,čtení,psaní a to kvalitní hrazenou Plně Zdravotní Pojišťovnou je to ve městě Plzni i z okolí . Děkuji Vám. S. W.,DiS.
Odpověď: Dobrý den, vyhledejte si prosím v Adresáři pracovišť na tomto webu (modrá lišta Pro veřejnost) Váš region a v něm pracoviště, která máte v dosahu. Můžete se na ně s důvěrou obrátit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2160 (10. 9. 2025)
obracím se na Vás s prosbou o doporučení logopeda pro mého syna, narozeného v roce 2017. Syn je zatím neverbální – opakuje jednotlivé hlásky má oční kontakt ale ještě nemluví v slovech. Postupně integrujeme alternativní způsoby komunikace, například znaky ze zdrojů DAR. Pokud byste měli tip na vhodného odborníka, budu moc vděčná za kontakt či doporučení.
Děkuji předem za pomoc.
L.K.
Odpověď: Dobrý den, je mi velice líto, ale jak již bylo mnohokrát zmíněno, v online poradně nevyhledáváme ani nedoporučujeme konkrétní odborníky pro jednotlivé klienty. Nevím ani, z kterého regionu jste. Zkuste prosím prohlédnout Adresář pracovišť na webu AKL, prohlédnout si webové stránky jednotlivých pracovišť, pokud je pracoviště mají. Můžete z nich vyčíst zaměření pracoviště, na které diagnózy a klienty se více specializují. Chápu, že vaše situace je složitá, ale věřím, že najdete nebo obdržíte tipy, kam se o obrátit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2159 (5. 9. 2025)
Dobrý den,
prosím o doporučení logopeda, který pomůže synovi (11let). Byli jsme na vyšetření na Foniatrii FNHK, kde byly zjištěny uzlíky na hlasivkách. Bohužel co jsem obvolala logopedy včetně nemocnice Hradec Králové a Pardubice, jsem nesehnala logopeda, který má kurz pro tento problém. Jsme z okresu Hradec Králové.
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, myslím, že nejracionálnějším řešením by bylo obrátit se na logopedy, kteří pracují na Klinice ORL a chirurgie hlavy a krku FNHK. Nicméně kurzy hlasového terapeuta absolvovalo mnoho dalších kolegyň, není to nijak raritní vzdělání v našem oboru. Omlouvám se, ale jak již bylo mnohokrát uvedeno, v online poradně konkrétní logopedy pro konkrétní klienty nevyhledáváme, nedoporučujeme.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2158 (28. 8. 2025)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak dále postupovat pokud už dokáže syn "rozdrnčet" jazyk při ddn, ale nedokáže potom použít ve slovech. Jaký je tedy další krok.

Děkuji za odpověď
S.
Odpověď: Dobrý den,
pokud dítko umí drrrrn, je vhodné tuto dovednost zapojovat do slov - například zkoušet drn, drnčí, drnká. Pokud umí drrrr je to ještě lepší, protože využijete slova drží, drtí, drcne, drkotá atd. Po pár dnech či týdnech fixování bych pátrala po tom, kam se vibrace může dále rozvinout. Možná se bude dařit rozvoj se samohláskou (např. drá, dré), možná se podaří rozvibrovat další shluky (tr, pr br). Určitě neuděláte chybu, když budete nově nabytou dovednost (drnčení drrrn) co nejvíce opakovat v různých slovech a v těch zapojeních, kde se dobře a přesně daří. Obecně řečeno, je dobré postupovat od slabik ke slovům, od slov k větám a pak k dialogu a vyprávění. Podrobněji by bylo možno poradit až po osobním posouzení. Věřím ale, že úspěch vás motivuje pokračovat dále a vy máte kapacitu vše zvládnout! Pokud se někde zaseknete, prosím obraťte se na odborníky, ať zbytečně nefixujete zlozvyky.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2157 (27. 8. 2025)
Dobrý den,
Syn se narodil s rozštěpem tvrdého a měkkého patra, operaci mel 16.03.2025
Dostali jsme doporučeni od paní doktorky MUDr. Leamerové že máme syna objednat k vám na logopedie.
Mate nějaké volné terminy?

Moc děkuji,
F.
Odpověď: Dobrý den, děkuji Vám za Vaši důvěru, ale přes online poradnu klienty nenabírám, přijde mi to neetické. Prosím vyhledejte si v Adresáři pracovišť na našem webu (viz modrá lišta) nejbližší pracoviště nebo pracoviště, co by vás zajímala a spojte se s nimi. Přeji Vám hodně úspěchů v terapii a radost z pokroků. U dětí s těmito počátečními problémy bývají obrovské a je radost s nimi pracovat.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2156 (6. 8. 2025)
Dobrý den, je mi 29 let. V dětství mi byly odstraněny nosní mandle kvůli častým zánětům středouší. Myslím, že někdy v začátku puberty jsem začal mluvit méně srozumitelně a "huhňat". Dodnes s tímto mám problém, i když sám sebe při řeči slyším normálně. Když svůj hlas nahraju a pustím si ho, zní to opravdu zahuhlaně, ne příliš artikulovaně a jako bych mluvil přes nos. Kdo mi prosím vás může pomoct zlepšit řeč, aby mi bylo lépe rozumět? Řeší tuto problematiku logoped? Děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, tušíte správně, bude dobré obrátit se na klinického logopeda. Ten si zřejmě vyžádá výsledek vyšetření u foniatra či otorinolaryngologa. Je nutné vyjasnit si, jak se na vašich potížích podílí organické a funkční změny a potom bude zřejmě vhodné zahájit odborná cvičení s cílem zlepšení vaší mluvy. Jedním z cílů zřejmě bude mj. i posílení patrohltanového uzávěru, zvýšení koordinace dechových a artikulačních svalů atp. Směle do toho!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2155 (3. 8. 2025)
Dobrý den moje 15 léta sestra už od mala ma problém protože neumí vyslovit "R,, a "Ř,, hodně ji to trápí ze to neumí vyslovit proto se chci zeptat jestli neni trochu pozdě začít s terapii právě teď
Odpověď: Dobrý den, určitě má smysl zahájit péči nejen v dorostovém, ale i v dospělém věku. Samozřejmě ideální je začít v raném věku, ale vím, na to se neptáte. U většiny lidí lze jejich problém s výslovností překonat. Otázkou spíše bude, zda najdete kvalifikovaného odborníka s volnou kapacitou. Radím neházet flintu do žita, obvolat si nejbližší ambulance klinické logopedie a domluvit se s nimi na možnostech zahájení péče.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2154 (9. 7. 2025)
Dobrý den,
je mi 23 let a od svých cca 12 let trpím na drmolení, polykání slov, někdy i koktání. Některé dny je pro mne moc obtížné se vyjádřit. Když jsem však sama a jsem si jistá, že nikdo neposlouchá, jsem schopná artikulovat zcela normálně a plynule, ani čtení mi nedělá problém. Existuje nějaká možnost léčby?
Děkuji, D,.
Odpověď: Dobrý den, vždycky je naděje, že vaše potíže lze terapeuticky ovlivnit. Zvlášť v tak mladém věku byste neměla rezignovat, aby se stále nehoršilo vaše sebevědomí, sebepojetí a následně i mluvní schopnosti. Obraťte se na klinického logopeda, který s Vámi probere možnosti terapie a případně vás nasměruje na další odborníky, kteří se této problematice více věnují. Název nějaké konkrétní léčby vám nenapíšu, takhle to totiž nefunguje, neexistuje žádná zaručená metoda cílená přesně na vaše potíže. Je nutno to pojmout komplexněji, třeba pracovat na sobě nejen ve spolupráci s klinickým logopedem, ale i s kvalifikovaným psychoterapeutem. Nebojte se toho a začněte. Není co ztratit. Jen bych varovala před dílčími snahami o alternativní metody, pacienti se nám po nějaké době vrací z různých zázračných kurzů, protože jejich potíže se po prvotní fascinaci velmi rychle vrací na původní úroveň.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2153 (8. 7. 2025)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, syn 10 let, vývojová dysfázie, stále přetrvávají potíže s vyvozením hlásky
r, ř. Pokud se jedná o slova, která obsahují tr, dr vyslovuje bez potíží. Ale když má říct slova s br, hr, cr, sr , mr, nebo s r na začátku a na konci, tak mu to nejde. To samé se týká tř, dř. Je nějaká rada, jak mu pomoct?
Moc děkuji. S pozdravem P. Ch.
Odpověď: Dobrý den, mohlo by se jednat o přetrvávající artikulační neobratnost. Na dálku to nemohu rozhodnout, řešení je více. Možná bych doporučila nesoustředit se na vibrační rrrr a vrátit se k jednoúderovému r. Pokud bych se rozhodla pro trénink vibrace, možná bych s dítětem cvičila orofaciální motoriku rozvíjející rozsah, sílu a obratnost pohybů jazyka i rtů. Je jedno, jak by se terapeutický systém jmenoval, mnohdy pomohou i zcela jednoduché cviky okořeněné špetkou zábavnosti (posunování korálků na niti, na drátku?), abyste vydrželi pravidelně a dlouhodobě cvičit - stejně jako je to potřeba u budování svalů v posilovně. Kromě toho bych doporučila neklesat na mysli a každý den zkoušet co nejdelší trrrrrrr i drrrrrrr, aby se v mozku pořádně zafixovaly dojmy z vibrace. Je naděje, že časem se vše uloží a dokážete se posunout dále. Bez osobní konzultace ale už nemohu radit, jak dále. Přeji vám hodně vytrvalosti, abyste po tolika letech vše dotáhli do vítězného konce!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2152 (3. 7. 2025)
Dobrý den,
na doporučení psychiatra sháním klinického logopeda pro svojí 27letou dceru s Downovým syndromem, která má již téměř 3 roky s přestávkou problém s polykáním tuhých soust. Můžete prosím poradit někoho, kdo by se "specializoval" na tento problém?
Jsme ze Zdib, což je hned na severní hranici Prahy.
Děkuji moc za odpověď, K.B., Zdiby
Odpověď: Dobrý den, doporučuji Vám obrátit se na logopeda, který pracuje v ambulanci klinické logopedie při neurologickém oddělení některé pražské nemocnice. Můžete využít Adresář pracovišť na našem webu AKL.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2151 (20. 6. 2025)
Doraz č 2148( odpověď na vaší odpověď)
V blízkosti jsem obvolala vše na co jsem přišla až jsem se dostala do fáze, že jsem se na doporučení logopedů začala vracet k logopedům kterým jsem volala na začátku. Oddělení DIOP nemá vlastního logopeda, vlastně by mě zajímalo , jestli v ČR funguje vůb c nějaké oddělení Diop s vlastním logopedem. Proto sháním terénního logopeda, třeba i studentku, začínajícího logopeda, prostě někoho kdo by nám pomohl. Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, je třeba péče odborníka. Studentka či začínající logoped vám nedokáže samostatně poskytnout adekvátní péči. Na odděleních DIP (dlouhodobé intenzivní péče) zpravidla nebývá úvazek logopeda. Vetšinou se konzilia řešívají v rámci celé nemocnice, která zaměstnává logopeda na jiném oddělení a on chodí v případě potřeby na konzilia i na ostatní oddělení. Pokud není možnost nemocničního konzilia, ještě je obecně možnost dovézt pacienta po předchozí domluvě na konzilium do ambulance, záleží ale na individuálním posouzení zdravotního stavu. K otázce zaměstnávání logopeda na DIP: zpravidla zde leží těžší pacienti, pro které zatím bývá vhodná spíše jiná terapie - a to bazální stimulace rozvíjející předřečová stádia a základní kognitivní funkce - například vnímání zrakem, sluchem, hmatem aj. Pro obnovu verbální komunikace je nutno nejdříve úspěšně projít těmito průpravnými stádii. Z pohledu rodinného příslušníka to sice často vypadá, že se má pacient "jen naučit mluvit", z odborného pohledu je to však jinak. O tom všem by měl příbuzné podrobně a hlavně srozumitelně poučit lékař. Pozitivní je, že v případě celkového zlepšení zdravotního stavu se pacient dostává na rehabilitační oddělení a tam by měla být spolupráce s klin. logopedem samozřejmostí. Pokud vám mohu něco poradit na dálku: navštěvujte maminku, podporujte spontánní dialog, třeba prohlížejte společně staré fotografie, ale v žádném případě se nesnažte ji učit písmena, užívat slabikář a chovat se k ní jako k dítěti v 1. třídě a pokoušet se dokonce o výslovnost hlásek. To je tak špatně, že ji to dokáže zablokovat a znemožnit další rozvoj. Klinicko logopedická terapie není o učitelství či učení čtení, psaní, počítání, ale o stimulaci mozkových funkcí.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2149 (13. 6. 2025)
Dobrý den,
prosila bych o radu. Kamarád 38 let začal mít problémy s polykáním tuhé stravy, musí sousta hodně zapíjet, jí čím dál pomaleji. Všechna gastroenteorologická vyšetření má v pořádku. Ráda bych pro něj našla dobrého klinického logopeda se specializací z dysfagiologie. Do doby, než se k logopedovi dostane bych ráda doporučení nějakého vhodného cvičení, kterým by si mohl pomoci sám. Je sportovec, zvyklý cvičit, jeho současné obtíže ho pomalu sociálně izolují.
Mnohokrát děkuji za rady
Odpověď: Dobrý den, bez řádného osobního vyšetření a určení přesné příčiny potíží vám žádný odborník na dálku neporadí, co a jak cvičit. Terapie musí být přísně individuální. Bohužel netuším, z jakého regionu jste, tak vám mohu jen obecně poradit, abyste se co nejdříve obrátili na logopeda, který pracuje na neurologickém oddělení či klinice. Ten vás nasměruje na další nutná vyšetření, třeba u neurologa, a poradí, jak dál.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2148 (12. 6. 2025)
Dobrý den, poptávám terénního logopeda pro mou maminku. Maminka je po mozkové příhodě, orientovaná v místě , čase i prostoru, mluvit se snaží. Bohužel má poškozenou expresivní složku. Najde se nějaký klinický logoped , který by byl ochoten za maminkou dojet na dlouhodobou intenzivní péči do Městce Králové?
Odpověď: Dobrý den, to si po organizační stránce moc nedokážu představit. Klinický logoped je vázán pracovně v ambulanci či v nemocnici a má své stále klienty. Zkuste prosím obvolat pracoviště, které jsou v nejbližším okruhu Městce Králové a domluvit se s nimi, zda mají kapacitu poskytovat terénní péči. Spíše je ale obvyklé, že rodina dopraví pacienta jednou za čas do ambulance a nechá se poučit, co jak s pacientem procvičovat v domácím prostředí.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2147 (5. 6. 2025)
Jak sehnat profesionalniho logopedie pro člověka po mrtvici, který ztratil recova centra v mohku a je umístěn v LDN pro revmatickou altritydu a celkovou nepohyblivost? Je umístěn v rezidenci Jasmin. Je třeba, aby logopedie docházelo do Rezidence Jsmin za pacientem.
Odpověď: Dobrý den, můžete se poradit přímo v zařízení, určitě už podobné pacienty měli. Lze tedy předpokládat, že vám dají i tip, na koho se obrátit. Dále můžete obvolat logopedy, které si vytipujete v Adresáři pracovišť na našem webu (najdete v sekci Pro veřejnost). Též můžete zkusit obrátit se na Klub afasie, z.s., který díky grantům podporuje i terénní péči o pacienty s afázií.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2146 (20. 5. 2025)
Dobrý den,
syn 3roky a 4 měsíce začal koktat. Zničeho nic jeden den začal opakovat první dvě písmenka slov co chce říct. Je to hodně intenzivní opakování, i několikrát za sebou, než řekne slovo. Mám to začít řešit na logopedii, nebo je ještě brzo a vyřeší se to samo? Četla jsem o vývojové neplynulosti, mohlo by se jednat o to, nebo něco jiného? Jsem z toho nervózní.
Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, obraťte se na klinického logopeda, který Vám poradí, jak dále. I kdyby měly potíže brzy spontánně ustoupit, budete po konzultaci s logopedem klidnější, nebudete své obavy a napětí přenášet podvědomě na dítě a i to pomůže zklidnit celou situaci. Ano, může se jednat o vývojovou neplynulost, kdy mluvní schopnosti dítěte zaostávají za duševními obsahy dítěte a tak není schopno všechny své myšlenky, dojmy a pocity hned souvisle vyjádřit. Ale i v tomto případě vám může konzultace s odborníkem pomoci lépe uchopit situaci, ve které se všichni teď nacházíte. Prosím, najděte si též dřívější odpovědi v naší poradně na toto téma, doufám, že tam pro sebe objevíte něco inspirativního.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2145 (19. 5. 2025)
Dobrý den,
se synem chodím na logopedii od jeho 5 let (nar. 11/2018). Téměř půl roku se ho snažíme naučit L. Posun vidím minimální.
Prosím vás nemáte nějakou radu jak dítě naučit L ? Při vyslovování L zavírá pusu a pak to zní spíše jako V.
Děkuji za pomoc.
S pozdravem
P.S.
Odpověď: Dobrý den, hlavním předpokladem je mít dobře rozcvičenou motoriku jazyka, mj. musí být volně dostupný vertikální pohyb jazyka shora dolů, kdy jazyk začíná za horními a končí za dolními řezáky. Je nutno provést tento pohyb pouze jazykem, bez souhybu brady či rtů. Pokud dítko zvládá tento pohyb opakovaně a bez námahy, bez pohybu čelisti, je možno pokročit dále. Pak zpravidla vyvozujeme počáteční zvuk pro L při hrotu opřeném na horní dásni. Většině dětí se pak podaří pokračovat dále v plácnutí dolů. Konkrétní postup bych už nechala na osobní konzultaci. Pokud už má dítko zafixované zlozvyky, napojené na zaslechnutí hlásky L, musí terapeut vymyslet konkrétní postup, jak tuto potíž obejde. Například dítě zkouší tuto hlásku bez hlasu, vhodných postupů je ale více. Důležité je též uvědomit si, zda dítě umí hlásku zopakovat, ale nedaří se její užití. Podle příčiny potíží potom upravujeme terapii. Na dálku bohužel nedovedu přesněji poradit. Přeji, atˇ se brzo zadaří!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2144 (7. 5. 2025)
Dobrý den,
obracím se na Vás s dotazem ohledně pozice logopeda ve školství.
V roce 2023 jsem úspěšně složila závěrečné zkoušky v oblasti Učitelství pro 1. stupeň a speciální pedagogiku, kterou jsem ukončila SZZ z logopedie a etopedie. Surdopedii jsem v rámci ročníku probrala jako běžný student. Umím znakový jazyk, docházela jsem na kurz.V současné době pracuji na běžné škole jako učitel a zároveň logoped.. Má otázka zní. Je možné i nadále logopeda ve škole vykonávat?. Děkuji za odpověď a Váš čas. Hezký den, K.
Odpověď: Dobrý den, na Vaše otázky Vám nejlépe zodpoví Asociace logopedů ve školství nebo Váš zaměstnavatel. Ačkoli sledujeme platnou legislativu i metodické pokyny ministerstva školství (ty nejsou součástí legislativy, jsou to interní předpisy, které platí jen uvnitř rezortu pro zaměstnance školství a nikoli pro laickou či odbornou veřejnost mimo rezort školství) necítíme se být kompetentní hodnotit, kdo a za jakých podmínek má pracovat ve školství. Ministerstvo školství ČR vydalo před časem Metodické doporučení k zabezpečení logopedické péče ve školství č.j. 14712/2009-61. Najdete tam mj. kvalifikační požadavky, rozsah kompetencí zaměstnanců ve školských institucích.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2142 (4. 5. 2025)
Vnuk (srpen 2025 budou 3 r.), bilingvní rodina - matka Španělka, otec Čech. Dítě nemluví , pouze jednotlivá slova - anglická!!!, neboť navštěvuje dětskou sk., kde 2x týdně s dětmi hovoří anglicky. Chlapec česky rozumí - reaguje správně na pokyny, ale ani jedno slovo neřekne, španělsky též rozumí, ale také nic neřekne. Kdy je čas na řešení?

Děkuji za vyjádření.
Odpověď: Dobrý den, není na co čekat, je vhodné vyhledat klinického logopeda a zahájit péči. Neznamená to, že hoch teď bude muset každý týden k logopedovi. Bude ale vhodné začít monitorovat jeho vývoj, odsouhlasit si základní stimulační postupy, posoudit, které kognitivní roviny jsou oslabené a začít je více rozvíjet, případně zvolit vhodná další doplňková vyšetření, která vyloučí některé zdravotní potíže.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2141 (28. 4. 2025)
Dobrý den,

je někde prosím přehled, kde se dá s dítětem zaregistrovat a není tam naplněná kapacita? Obvolala jsem už mnoho pracovišť a zatím všude stopstav.
Konkrétně by mě zajímala Praha.

Moc děkuji,

A. F.
Odpověď: Dobrý den, bohužel, takové seznamy nevedeme. Je nutno si obvolávat pracoviště, které si vyberete z Adresáře klinických logopedických pracovišť u nás na webu AKL ČR, případně požádat o zapsání do pořadníků, pokud jej pracoviště vede. Též můžete sledovat, zda se objeví na FB AKL ČR informace, že vzniklo nové pracoviště. Bohužel Vám nemohu více poradit. Pacienty průběžně vyřazujeme, tak snad se Vám brzy zadaří.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2140 (21. 4. 2025)
Dobry den, syn nyni 3,5roku. Ma problemy s vyslovenim L, CH. Pri vyslovovani slov, kde tato pismena jsou vzdy pismena vyslovi jinak. Jinak mluvi hodne a myslim pekne, chodi do skolky, dle letaku ve skolicce by mel toto umet vyslovit. Mame vyhledat odbornika v okoli? Nebo tomu jeste nechat cas? Dekuji za odpoved. S.L.
Odpověď: Dobrý den, myslím, že u vašeho dítka, které mluví hodně a celkem pěkně, tomu ještě můžete dát čas. Kolem 2. až 4. roku zajímá logopedy především vývoj jazykových schopností. Sledujeme, jak se rozvíjí slovní zásoba, tvorba vět, dialog, užití gramatických pravidel. Také nás zajímá plynulost projevu, tvorba hlasu, styl dýchání nebo jak probíhá příjem, zpracování a polykání potravin či tekutin. Je pravdou, že existují orientační škály popisující vývoj artikulace jednotlivých hlásek. Ale zrovna tohle není žádné dogma. Pokud nebudete pozorovat jiné obtíže a bude přetrvávat mnohočetná vadná artikulace (více než dvou) hlásek, zahajte ve věku 4,5 let péči u klinického logopeda.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2139 (11. 4. 2025)
Dobrý den,

chtěla bych Vás poprosit o radu. Syn (5let) se začal před pár měsíci zakoktávat, snažili jsme se ho na to neupozorňovat, trpělivě ho vyslechneme, nepřerušujeme. Paní logopedka zjistila, že to na nějakou formu koktavosti vypadá. Včera ve školce se mu chlapeček smál, že koktá a nechtěl s ním jít na procházce za ruku. Jak bychom měli postupovat vůči synovi, jak mu to vysvětlit? A jak má reagovat v takové situaci? Děkuju moc za odpověď.

S pozdravem H.
Odpověď: Dobrý den, v této situaci je klíčová role učitelů, aby dlouhodobě pěstovali atmosféru ve třídě, ve které se děti budou vzájemně respektovat a neubližovat si. Je nutné vysvětlování situací a potíží, které mohou potkat každého člověka a následné vedení dětí k ochotě pomáhat si a nevysmívat se jeden druhému. Mezi dětmi je přirozené vzájemné srovnávání se, děti mají vývojovou potřebu zorientovat se, hledat své místo mezi ostatními. Dospělí tomu mají dávat rámec, učit děti nazírat na svět z určitých morálních zásad. Pokud už dojde k nemilé situaci jak ji popisujete, je vhodné vše řešit s pedagogy, aby oni vše s dětmi v klidu probrali. U vlastního dítěte je vhodné pracovat na podpoře sebevědomí, aby byl schopen přečkat výsměch, i když je to jistě velmi nemilé. Zároveň jej můžete vhodným způsobem ujistit, že potíže s řečí jsou běžná věc, která se stává mnoha lidem, že v tom není sám a že jej budete podporovat, aby se vše časem zlepšilo. Navíc by měl vědět, že řečový projev nemusí být vždy dokonalý, nejsme roboti. Jak má reagovat synek přímo při konfrontaci, nedokážu vymyslet, situaci by měla monitorovat učitelka a ihned zasáhnout. Asi by se měl synek obrátit na poučenou paní učitelku, u které se dočká pochopení a nebude označen za žalobníčka. Měl by být cíleně dáván do dvojice s dítětem, které je schopno chovat se empaticky.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2138 (9. 4. 2025)
Dobrý den,chodíme k soukromé logopedce. Dcera dělá pokroky.Ve skolce nás tlačí do logo třídy kde jsou děti různého věku.Ma otázka zní zda to pro nás bude prospěšné. Bojím se,že dcera se zabejčí a nebude chtít se pak učit se mnou doma a hlavně že bude další logoped ,se kterým já jako rodič ani do kontaktu nepřijdu.
Odpověď: Dobrý den, na tohle neexistuje univerzálně správná odpověď. Pro některé děti může být podpora v logopedické třídě v menším kolektivu výhodná, pro jiné může být více stimulující prostředí běžné školky a kontakt s dětmi, které komunikují víceméně bez problémů. V každém případě je špatně, pokud je to v logopedické třídě nastaveno tak, že tam odevzdáváte dítě a nevíte přesně, čemu se tam věnují. Rodič má klíčovou roli v rozvoji dítěte a musí vědět, jak s dítětem doma pracovat, jaké stránky průběžně rozvíjet. Zkuste si tedy více zjistit o organizaci péče, jak je to v MŠ nastaveno, to vám může pomoci rozhodnout se, jak dále. Moderní logopedie není o tom, naučit pár hlásek či rozvíjet pojmy u obrázků. Důležitější je hledat příčiny netypického rozvoje řečových a jazykových funkcí a pracovat na jejich odstranění či alespoň zmírnění. Protože nezkompenzované potíže se mohou projevit v pozdějším věku a to jiným způsobem. Pokud chcete jednoduchý příklad: snížený objem sluchové paměti může být v raném věku příčinou špatné výslovnosti, v pozdějším věku příčinou nejrůznějších školních, pracovních či vztahových neúspěchů. Věřím, že z uvedeného je jasné, že kolektivní logopedická péče má své limity (protože každé dítě je originál) a individuální logopedická péče ve školství poskytovaná bez zapojení rodiče postrádá hlubší smysl.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2136 (28. 3. 2025)
Dobrý den,
máme ve školce chlapečka, kterému je přes 3 roky a skoro nemluví. Když mluví je to spíše "žvatlání" a slovní zásoba je "máma, e-e, ne". Chtěli bychom mamince pomoct s jeho rozvojem. Je vhodný čas začít v této situaci řešit logopedii? Chlapeček je na jeho věk také nepozorný, neposedný a stále má dudlík - nevím zda to může souviset.

Děkuji K.
Odpověď: Dobrý den, vše co u hocha uvádíte, může mít souvislost. Doporučila bych rodičům návštěvu klinického logopeda, již není vhodné otálet. Odborník si jej vyšetří, případně doporučí další vyšetření pokud budou nutná a poradí, jak dítě stimulovat ve vývoji, na které oblasti se zaměřit. Pravidelné kontroly přispějí k upřesnění, jak s dítětem postupně pracovat. Rodiče nejsou povinni sdělovat ve školce zdravotní údaje dítěte, nálezy a diagnoźy, ale jistě je v zájmu dítěte domluvit se, s čím by mohli pomoci i pedagogové ve školce. Je pro ně důležité vědět, jak k dítěti s deficitem komunikačních schopností přistupovat, jak mu ulehčit vzdělávání a přizpůsobit jej jeho potřebám, jak uchopit jeho povahové zvláštnosti a na co si dát pozor. Je dobré vědět, co je pro dítě obtížné (třeba porozumění delším větám, vnímání rychlé mluvy, rušivý šum v okolí atd.). Přímou logopedickou terapii bych nechala na rodiči a jeho spolupráci s klinickým logopedem.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2135 (26. 3. 2025)
Dobry den, syn 3,5 roku. Mluví myslim si pekne a hodne. Akorat mu dela problem pismeno CH, misto neho ve vsech slovech rika F. Dale mu dela problem pismeno L. To se mu pri vyslovovani meni patrne ve V. Naopak se ted pekne naucil rikat Ř, ale zatim jen ve slovech, kdy po nem nasleduje samohlaska. Ale na dokonale vysloveni Ř ma asi jeste cas, nepletu-li se. Myslite, ze tomu mame nechat jeste cas a nebo navstivit logopeda? Dekuji, S.L.
Odpověď: Dobrý den, pokud syn mluví pěkně a hodně, jistě máte na mysli především obsahovou stránku řeči - přiměřenou slovní zásobu a tvorbu vět. To je v tomto věku důležitější než výslovnost. U dítěte, které má 3,5 - 4 roky můžete ještě s pilováním artikulace u logopeda vyčkat. Mezitím můžete nenásilně občas předvést správnou artikulaci celého slova nebo izolovaný výdech znějící jako "chchch". Pro vyvození hlásky L je nutný vertikální pohyb jazyka shora dolů a pokud jej dítě v tomto věku nesvede, může to znamenat, že má ještě nezralou nervovou soustavu a vynucováním pohybu shora dolů stejně nic nesvedete. Kolem 4,5 roku je ale účelné konzultovat s logopedem, zda by se už nějaká stimulace motorických a sluchových funkcí dala zařadit a vývoj artikulace takto podpořit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2134 (25. 3. 2025)
Dobrý den, jak často se může měnit logoped? Teď jsme měli 2 roky logopedku a jde na mateřskou. Máme možnost tam zůstat u jiné, ale až za půl roku. Ráda bych ale dříve k jiné. Jde to na pár měsíců jinam a vrátit se potom k původní? Děkuji moc. P.
Odpověď: Dobrý den, lékaře či ambulantního specialistu můžete měnit po 3 měsících, pokud máte zájem Vy. Pokud by nastala objektivní překážka na straně lékaře či specialisty (ve smyslu ukončení aktivní činnosti, rozvázání smluv se zdravotní pojišťovnou) můžete i dříve - hned po té, co tato situace nastane.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2133 (24. 3. 2025)
Dobrý den, mám maminku v rehabilitačním ústavu po CMP, kde s ní pracuje logoped.
Je mi jasné, že po návratu domů budeme muset k logopedovi docházet. Maminka je ze Semil.
Můžete mi, prosím, doporučit nějakého klinického logopeda v jejím okolí?

Děkuji
J.H.
Odpověď: Dobrý den, lituji, konkrétní logopedy v online poradně nedoporučujeme. Zkuste se prosím poradit v rehabilitačním ústavu, zda s někým z vašeho regionu více spolupracují. Nebo prohledejte Adresář pracovišť na našem webu (v modré liště Pro veřejnost) a vyberte si třeba dle webových stránek, pokud je logoped provozuje.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2132 (24. 3. 2025)
Dobrý den, máme 2,5 letého syna. Zatím moc nemluví. Používá pouze pár slov: ,,ne, bum, táta, tady, baba" a docela dost citoslovcí, jak dělá kočka, pes, kráva, kůň, motorka, koza, čmelák,atd. Také používá pár znaků. Věty netvoří. Mám obavu zda je v pořádku. Dle naší pediatričky má na mluvení ještě čas. Prý je hlavní že rozumí a má snahu komunikovat.
Je tomu opravdu tak? Nebo máme raději navštívit Logopeda?

Děkuji
K.H.
Odpověď: Dobrý den, zkušená pediatrička může mít pravdu, ale vzhledem k dlouhým objednacím lhůtám bych už doporučila začít hledat logopeda s volnou kapacitou. Jsme toho názoru, že by rodič, který cítí nejistotu a obavy, měl mít možnost konzultace s klinickým logopedem. Možná bude stačit jen zhodnocení vývojové úrovně a vytýčení oblastí, kterým bude vhodné se více věnovat, možná bude doporučena intenzívnější diagnostika a terapie, možná odejdete uklidněni na duši s kontrolou naplánovanou až po pár měsících. I to je užitečný výsledek, protože pocit jistoty a bezpečí, který dítě nezbytně potřebuje ke zdárnému vývoji, předává dítěti klidný a sebejistý rodič.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2131 (22. 3. 2025)
Dobrý den, chtěla bych Vás moc poprosit o radu, synovi bude 5 let, komolil hlásky, ale hodně jsme už "opravili" sami spolu, že jsem ho třeba upozornila a on si to začal sám hlídat a byl z toho i šťastný, že už mu to jde...ale co nám pořád nejde, je spojení hlásek TL, např. tlapky, tlačit... říká KL (klapky, klačit) a vůbec už nemám nápad jak bychom to mohli doma trénovat... mockrát Vám děkuji za radu :)

S pozdravem
L.T.
Odpověď: Dobrý den, hodně záleží, zda se u synka jedná jen o prostou vadu výslovnosti (to se dnes vidí málokdy), nebo jsou problémy způsobeny například drobounkým deficitem v akustické analýze či deficitem v programování či jinými deficity. Zřejmě bych se zaměřila na cvičení sluchového rozlišování hlásek, na analýzu a syntézu slov, schopnost programování a plánování. Vám bych naslepo na dálku poradila, abyste se soustředili jen na nácvik spojení t - lá, t - lé, a to odděleně, názorně. Ke každé ze dvou kostiček přiřaďte jednu část (ukažte na ně prstem t + lá) a předříkávejte t, potom lá. Nechtějte po dítěti, aby hned vyslovovalo vše najednou, naopak, vše žádejte opakovat pouze odděleně. A to tak dlouho, až vás u opakování této činnosti po pár dnech "překvapí" a spontánně vše samo propojí. Potom nacvičené slabiky nechejte uležet pár dní, jen je průběžně opakujte. Upevněnou slabiku už pak jistě lehce použijete při pomalém skládání celého slova. Zase vše chtějte opakovat jen odděleně a nechejte uležet, až dítě "samo" vše propojí. Nesmírně si vážím Vaší snahy samostatně pracovat s dítětem, to je sen každého klinického logopeda. Více na dálku ale nedokážu poradit. Je možné, že kdybych dítě viděla osobně, poradila bych něco jiného. Ať se zadaří!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2130 (18. 3. 2025)
Dobrý den, obracím se na Vás s tímto dotazem. Vnuk (4,5 rpku) byl podruhé u paní logopedky. Cokoliv u paní logopedky řekne nebo udělá hodnotí to paní logopedka slovy .. hm,ale to už musíš umět,popř. se divím že to neumíš atd. Vnuk od ní odchází vždy se slzičkami. Navíc je to klidný a hodný kluk,ale paní logopedka prohlásila že má asi ADHD. Myslíte že si toto může dovolit ? Neměli by rodiče změnit logopeda ikdyž má tato logopedka kladné reference nepřipadá mi její přístup k dětem lidský. Děkuji za odpověď. Babička Jana
Odpověď: Dobrý den, je možno odpovědět stručně - pokud se nedaří rozvinout terapeutický vztah, je dobré pro obě strany zkusit jiného terapeuta. Ať už je pravda kdekoli. Ale je možno se na to podívat i šířeji. Nechci negovat Vaše prožívání, ale před vynesením soudů bych chtěla slyšet pohled i druhé strany. Navíc bych se zajímala, kdo z Vaší rodiny na sezení skutečně byl a kdo má líčení jen zprostředkované. Asi Vás to překvapí, ale i klidné a hodné dítě může mít nějaké potíže z okruhu ADHD, nemusí být vždy divoké a zlobivé, ale naopak pasivní a tiché. Takže pokud se ptáte, ano, logopedka je oprávněna a dokonce povinna sdělit svá podezření, která se mohou promítnout do dalšího postupu, případně doporučit či zvážit další vyšetření. Nabídnu vám i více info z druhé strany: Logoped, který má poctivou snahu vést dítě směrem k vyšším vývojovým stádiím a ne jen si líbivě hrát a chválit, může dítku předložit úkoly, které zatím nezvládá. Třeba proto, aby si dítě zdiagnostikoval nebo proto, aby doprovázející pochopili, co je budoucím cílem. Stává se, že milující rodina pod tlakem stresu a nových zážitků, kdy sezení neprobíhá dle jejich očekávání, nevnímá sezení jako inspiraci a návod jak dále ("..toto by měl v tomto věku už zvládat = k tomuto bychom chtěli dojít, toto je naším cílem.."). V návalu emocí vnímá rodina jen útok, kritiku, přísnou paní. Slyší negativní vyjádření, ale nezachytí kontext, nevnímá ten dobrý úmysl terapeuta. Dítě naopak velmi dobře nasává atmosféru a přesně vycítí, jak ze situace vyklouznout. Ve vašem případě si myslím, že by bylo dobré tomu ještě dát šanci nebo aspoň pouvažovat, zda očekávání ohledně chválení jsou přiměřená (opravdu na jakýkoli projev reaguje paní logopedka negativně)? Zamyslet se nad tím, jak dítě na setkání s logopedem připravujete a motivujete, to totiž zásadně ovlivňuje celé sezení (necítí v rodině podvědomý odpor či negativní emoce)? Vyžádat si konzultaci bez dítěte a v klidu vše probrat. Pak už je to jen na Vás, jak se dále rozhodnete.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2129 (28. 2. 2025)
Dobrý den, potřebovala bych potvrzení od logopeda, že netrpím žádnou vadou řeči. Musím to přiložit do přihlášky na univerzitu. Chtěla jsem se zeptat jak to chodí.. musím přijít k vám? Nebo stačí, že jsem nikdy u logopeda nebyla? Děkuji předem
K.N.
Odpověď: Dobrý den, pokud je v požadavcích napsáno, že je třeba potvrzení, je třeba to dodržet. Objednejte se ke klinickému logopedovi. Na osobní schůzku vezměte s sebou formulář, který zřejmě najdete v požadavcích VŠ ohledně přijímacího řízení a vytisknete si ho. To, že jste zatím nikdy nenavštívila logopeda nelze brát jako důkaz, že netrpíte nějakou poruchou. Navíc, nejde jen o “r, l, ř a sykavky”, ale o celkové zhodnocení komunikačních schopností - třeba slovní zásoby, gramatiky, stylistické zručnosti, pohotovosti, tempa, plynulosti, melodie řeči aj. Přeji, ať se zadaří!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2128 (25. 2. 2025)
Dobry den. Muzete mi prosim vysvetlit, co znamena opozdeny vyvoj reci v.s. vyvojova disfazie? Ta zkratka v.s.? Dekuji za odpoved. K.
Odpověď: Dobrý den, zkratka v.s. znamená “velmi suspektně”. Suspekce je podezření. Čili můžete to celé chápat takto: opožděný vývoj řeči (to je ve Vašem případě prostě konstatování určitého stavu vývoje řeči) s velikým podezřením na vývojovou dysfázii (to je diagnóza). Nebo více volněji: “předpokládám / mám podezření, že toto opoždění vývoje řeči je způsobeno vývojovou dysfázií”.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2127 (24. 2. 2025)
Dobrý deň Vám prajem.

Zháňam logopéda pre 4 ročného synčeka.
Na logopédiu nás nevezmú,skrz preplnené termíny.
Prosím Vás,ako riešiť túto situáciu ?

Za Vašu odpoveď Vám vopred ďakujem.


S pozdravom
Monika
Odpověď: Dobrý den, všechny nás velmi trápí nedostatek klinických logopedů. Můžete zvážit zápis do pořadníků, pokud jej některý logoped nabízí nebo dojíždění do jiného okresu či kraje, sledovat vznik nových ambulancí na FB AKL nebo zvážit péči u klinického logopeda, který nemá smlouvu se ZP a péči si hradíte sami. Věřím, že minim. 1x za měsíc dokážete tuto péči uhradit. Pozor ale na nelegální podnikatelky z řad pedagogů apod., pro poskytování logopedické péče z pozic OSVČ mají kvalifikaci jen kliničtí logopedové. Zvlášť zpozorněte, pokud dotyčný skrývá logopedii pod zavádějící názvy - třeba logohrátky, předškolní péče, příprava školáka nebo dokonce uvádí, že neposkytuje péči v oboru klinické logopedie. Tu totiž zrovna potřebujete! Žádné hrátky a prevence, ale cílenou terapii, kde jsou provázaně a cíleně rozvíjeny motorické řečové i kognitivní funkce. Vývoj kognitivních a řečových funkcí má svou logiku, nestačí nahodilé zadávání úkolů “na zrakové, sluchové vnímání a řeč”.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2126 (18. 2. 2025)
Dobrý den,
jsem absolventkou Spec. ped. předškolního věku (SZZ z logopedické intervence, zahájeno v r. 2018).
Nyní se pohybuji mezi osobami po CMP. Pomáhám jim v rámci celkové aktivizace s pamětí, pozorností, řečí, mimikou, motorikou - což mě velmi baví a naplňuje.
Momentálně si dodělávám NMgr. Speciální pedagogiku/SZZ Logopedie, SZZ Surdopedie. Chtěla bych se zeptat, zda je po absolvování zmíněného studijního programu možnost nastoupit do kurzu Logoped ve zdravotnictví? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, prosím obraťte se na studijní oddělení VŠ či na IPVZ Praha, kde jsou kompetentní rozhodovat o zařazení zájemců do postgraduálního studia. Závazné podmínky pro výkon povolání logopeda stanoví paragraf 23 zákona 96/2004 Sb. Co se týče péče o afatiky, musím upozornit, že se jedná o zdravotnickou péči a tu může ze zákona poskytovat pouze zdravotník. Ono to není se stimulací fatických funkcí tak jednoduché. Je tam plno provázaných aspektů a neodborná péče může zkomplikovat úzdravu. Nevím, zda je vám například známo, že mluva u některých pacientů může při důrazu na vědomou sebekontrolu stagnovat či se dokonce zhoršit. Pokora a postgraduální vzdělání v afaziologii je více než žádoucí.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2125 (17. 2. 2025)
Dobrý den,

mohla bych se prosím zeptat, na koho se konkrétně obrátit v případě obtížností s příjmem potravy u dcery (18 měsíců)? Trpí lehkou hypotonií v regresi (dle neurologa), ale přijde mi, že se jí těžko přijímají větší kousky a ráda bych tento problém zkonzultovala s někým v Praze (popř. v okolí Prahy).

Děkuji moc za odpověď,
J.M.
Odpověď: Dobrý den, doporučím vyhledat logopeda, který se zaměřuje na tzv. orofaciální stimulaci. Prosím projděte si Adresář pracovišť v Praze a zaměřte se například na logopedická pracoviště v nemocnicích spolupracující s neurologií, s neonatologií, s rehabilitací, pracoviště zaměřená na klienty s DMO, s vrozenými neurologickými či jinými vadami atp. I hodně kolegyň a kolegů z ambulancí je Vám schopno pomoci, pokud se více specializují na potíže v příjmu potravin a tekutin u dětí. Prozkoumejte jejich www stránky a zjistěte, na co se specializují.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2124 (16. 2. 2025)
Dobry den, chtěl bych se zeptat. Mám problém se zadrháváním řeči. A chtěl bych to nějak řešit. Je mi 38 let, mám to už delší dobu. Ale teď už bych to chtel řešit jestli je to ještě možné. Jestli je nějaká možnost se k vám objednat, nebo jestli potřebuji nějaké doporučení od obvodního lékaře. Děkuji M.
Odpověď: Dobrý den, děkuji za důvěru, omlouvám se velmi, já klienty přes online poradnu nenabírám, přijde mi to neetické. Svého terapeuta si můžete vytipovat třeba v Adresáři pracovišť nebo ve vyhledávačích, pokud zadáte heslo nejen “logopedie”, ale i “balbuties”. Pokud předložíte žádanku od lékaře, může být péče klinického logopeda hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2123 (14. 2. 2025)
Dobrý den, prosím o doporučení logopedky, který se zabývá koktavostí. Písek, Tábor popřípadě i Praha
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale v online poradně obecně nedoporučujeme jednotlivé logopedy. Proto vždy radím - podívejte se do Adresáře pracovišť v sekci Pro veřejnost (najdete ji v modrém pruhu). Tam si vyberte příslušný kraj či okres, který vás zajímá. Můžete si též prohlídnout webové stránky, pokud je má zdravotnické zařízení zřízeno a otipovat si, zda se této problematice konkrétní specialista více věnuje. V poslední fázi je nutno se s logopedem domluvit telefonicky či emailem, zda má kapacitu vás přijmout do péče. Přeji, ať rychle najdete.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2122 (12. 2. 2025)
Dobrý den, mám nejspíš poněkud hloupý dotaz, ale chtěla bych si být jistá. Nyní studuji speciální pedagogiku na JČU, SZZ budu vykonávat z předmětu "Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou
komunikační schopností" a "Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým
postižením". Obsah je totožný jako u logopedie a surdopedie, jen je jiný název. Je to problém pro budoucí kvalifikaci (navazující magisterské a později postgraduální)?
Děkuji Vám za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, Váš dotaz nejsem schopna odpovědně posoudit, protože to na mne působí velmi krkolomně a nevím, zda vše dobře chápu. Pokud máte SZZ nikoli z logopedie, ale z něčeho, co je formulováno jinak, vidím v tom osobně problém. V každém případě se musíte držet § 23 - zákona č. 96/2004. Odbornou způsobilost k výkonu povolání logopeda ve zdravotnictví získáte po absolvování akreditovaného bakalářského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie a navazujícícho akreditovaného magisterského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie. Dále je nutno absolvovat akreditovaný kvalifikační kurz logopeda ve zdravotnictví. Veškeré další otázky ohledně možnosti postgraduálního vzdělávání a složení atestace v oboru klinické logopedie prosím směrujte na studijní oddělení VŠ nebo na IPVZ Praha, kde jsou kompetentní rozhodovat o zařazení do specializačního vzdělávání.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2121 (10. 2. 2025)
Dobrý den, ráda bych se informovala ohledně atestace (Klinický logoped).
Vystudovala jsem na UPOLu v Olomouci obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogiku. Szzk mám mj. ze surdopedie a logopedie. Prosím, platí pro můj obor a dosažené Mgr. vzdělání možnost začít studovat v rámci celoživotního vzdělání na UPOLu Logopeda ve zdravotnictví a následně začít dělat atestaci na klinického logopeda? Děkuji za Váš čas a odpovědi na mé otázky.
Mgr. K.L. Šternberk
Odpověď: Dobrý den, vše upravuje § 23 zákona č. 96/2004. Odbornou způsobilost k výkonu povolání logopeda ve zdravotnictví získáte po absolvování akreditovaného bakalářského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie a navazujícícho akreditovaného magisterského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie. Dále je nutno absolvovat akreditovaný kvalifikační kurz logopeda ve zdravotnictví. Veškeré další otázky ohledně možnosti atestace v oboru klinické logopedie prosím směrujte na IPVZ Praha, kde rozhodují o zařazení do specializačního vzdělávání.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2120 (2. 2. 2025)
Dobrý den.

Mohli byste mi prosím dát kontakt na logopeda, který chodí za pacientem domů?

Děkuji za odpověď.

M. B.
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale v online poradně obecně nedoporučujeme jednotlivé logopedy. Ve Vašem případě ani nevím, kde bydlíte. Určitě by za Vámi nemohl dojíždět logoped z druhého konce republiky. Proto vždy radím - podívejte se do Adresáře pracovišť v sekci Pro veřejnost (najdete ji v modrém pruhu). Tam si vyberte příslušný kraj či okres, který vás zajímá. Zda logoped poskytuje návštěvní službu či ne se musíte telefonicky domluvit přímo s ním.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2119 (27. 1. 2025)
Syn má skoro 3,5roku, začal mluvit brzy (ve 2,5letech ve slozitych vetach) a už několik měsíců, když chce něco rychle říct, tak opakuje začáteční slova nebo slabiky, u určitých slov (di-di-di-dívej mámo) mi přijde, že už to má zažité.. poslední dny k večeru už ze sebe slova jakoby tlačí.. dneska plakal, že neumí mluvit, je mi ho moc líto. Má velkou slovní zásobu, umí zazpívat spoustu písniček.. neupozorňujeme ho na to, posloucháme, ale celkem mě to znepokojuje.děkuji V.
Odpověď: Dobrý den, vyhledejte klinického logopeda, který vám pomůže zorientovat se v nastalé situaci, poradí vhodné přístupy a reakce ze strany rodiny, ukáže, jak s dítětem pracovat či jak podporovat plynulou produkci. V určité fázi vývoje může dojít k tomu, že mozek dítěte nezvládá zároveň zpracovat všechny poznatky a k tomu programovat vše, co chce říci. Nechci vás chlácholit tím známým "počkejte, ono to přejde". Věřím, že při aktivním zapojení rodiny můžete vše zvládnout lépe. Vhodný je cílený rozvoj jazykových schopností i adekvátní reakce ze strany rodiny (např. mimo jiné i zpomalení mluvního a reakčního tempa celé rodiny).
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2118 (23. 1. 2025)
Dobrý den, manželka prodělala mozkovou mrtvici a je toho času v nemocnici v Brandýse nad Labem, která nemá žádního logopeda a nespolupracuje s nikým. Lze dohodnout s vámi docházení do nemocnice? s pozdravem H.
Odpověď: Dobrý den, já to k vám mám bohužel velmi daleko. Prosím vyhledejte si v Adresáři pracovišť (sekce Pro veřejnost) někoho ve Vašem regionu. Pacienty přijímám jen ty, kteří mohou dojet nebo být dopraveni za mnou na mé pracoviště. Děkuji Vám za pochopení.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2117 (14. 1. 2025)
Dobrý den,

obracím se na Vás s žádostí o radu ohledně logopedických služeb pro dospělého člověka. Mám zájem zlepšit svou výslovnost a komunikační dovednosti a rád bych se informoval o možnostech, jakým způsobem mohu využít logopedickou pomoc v dospělosti.

Pokud by bylo možné, rád bych se dozvěděl, jaký typ terapií a cvičení by pro mě mohl být vhodný, jak probíhá první konzultace a jaké jsou možnosti financování či pojištění.

Děkuji za Vaši pomoc a těším se na Vaši odpověď.

S pozdravem
R.J.
Odpověď: Dobrý den, bohužel nevím, zda splním Vaše očekávání. Obecně je činnost klinického logopeda zaměřena na zdravotnickou pomoc lidem se zdravotními potížemi. Pokud by byly Vaše potíže zdravotního rázu, lékař by Vám vystavil žádanku na logopedickou péči a ta by byla hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Pokud se jedná pomoc v rámci o osobního seberozvoje, je nutno ji hradit z vlastních prostředků. Vadná artikulace může být někdy vyhodnocena i v dospělém věku jako zdravotní problém a tehdy lékař vystaví žádanku. Ale záleží na osobním posouzení. Vhodná cvičení je možno vybrat až po individuálním vyšetření. Například se může jednat o dechová, hlasová, artikulační, rétorická cvičení. První konzultace zpravidla zahrnuje rozbor osobní anamnézy, neinvazivní posouzení funkcí dechového, fonačního a artikulačního ústrojí, orientační rozbor komunikačních schopností, vyjádření Vašich představ a očekávání a příp. uzavření tzv. terapeutického kontraktu, kdy se domluvíte, na čem a proč budete pracovat.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2116 (14. 1. 2025)
Dobrý den, může mít dítě 2 logopedy. Jedná se o rozvedené rodiče, kteří se nedokáží domluvit na 1 osobě. Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pokud chcete čerpat péči hrazenou ze zdravotního pojištění, je třeba si vybrat jednoho logopeda. Z obecně lidského a psychologického hlediska také není vhodné mít dva logopedy, protože každý může vyžadovat něco trošku jiného, každý má svůj styl a na dítě jsou pak kladeny dvojnásobné nároky. Je smutné, že k tomu dochází proto, že se dospělí nedokážou domluvit a ani jeden nedokáže ustoupit pro blaho dítěte. Ještě horší než dublovat péči je to, že dítě musí snášet rozkol rodičů a být třecí plochou mezi nimi. Propadá se pak do pocitů provinění vůči každému z rodičů, že má rádo i toho druhého.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2115 (8. 1. 2025)
Dobrý den, měla bych dotaz ohledně podpory vývoje dítěte s vývojovou dysfázií.
Ze strany rodiny je nám tvrzeno, že je kliničtí logopedové odmítají a tvrdí “dítě nemluví, nemáme co léčit”.
Je možné dítě odmítnout z toho důvodu?
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped děti z tohoto důvodu neodmítá, protože pracuje na stimulaci předřečových stádií, zahajuje diagnostiku či “alespoň” pravidelné monitorování stavu. Zásadní otázkou je, zda je tvrzení rodičů pravdivé. Pokud by se někdo osobně setkal s tím, že klinický logoped odmítá nemluvící děti, “protože tam není co léčit, když nemluví”, prosím napište nám o tom na adresu etickakomise@aklcr.cz. Na druhou stranu musím upozornit, že je plně na rodičích, zda a kdy se rozhodnou zahájit léčbu. Můžeme poradit, nemůžeme nutit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2114 (31. 12. 2024)
Dobrý den, existuje, prosím, přehled pracovišť zaměřených na léčbu pacientů po CMP s afázií, taková, kde by pacient mohl být třeba 14 dní na pravidelném programu (něco jako sanatorium nebo "lázně")? Mají taková pracoviště i nějaká hodnocení? Děkuji moc za odpověd. S pozdravy J. M.
Odpověď: Dobrý den, o seznamu pracovišť pro pacienty po CMP s afázií mi není nic známo. V podstatě máte možnost využívat rehabilitační programy v lázních, sanatoriích, rehabilitačních ústavech anebo v rehabilitačních odděleních některých nemocnic, kam jsou pacienti překládáni z akutních lůžkových pracovišť. Další možností jsou ambulantní pracoviště klinické logopedie, kde si frekvenci návštěv domluvíte podle možností konkrétního pracoviště a potřeb pacienta.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2113 (22. 12. 2024)
Dobrý den..Syn má 5 a půl,a začal nám zadrhávat v řeči,chodíme k logopedovi ale zatím žádné výsledky ..Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, neznám bližší okolnosti, např. zda se ve vašem životě před časem něco významného změnilo, zda se poruchy plynulosti rozvíjejí v rámci širší neurovývojové poruchy (název může znít hrozivě, ale jde o poruchu, které si ani nemusíte být vědomi, pokud vás na ni kompetentní odborník neupozorní). Nevím ani, jak dlouho chodíte k logopedovi a neznám další okolnosti, které by mohly hrát roli. Péče ale bývá dlouhodobá, trpělivost je nezbytná. Většinou jsou zpočátku viditelné výsledky alespoň u cvičení - např. dítě má lepší slovní zásobu, lepší tvorbu vět a mluvní pohotovost, více se osměluje v kontaktu s cizími lidmi. Pokud je v klidu u cvičení, daří se mu plynulejší projev a potíže se objevují až při přechodu do běžné komunikace, nasycené emocemi a časovým stresem. Pokud opravdu nevidíte žádné výsledky, zkuste vše otevřeně probrat s logopedem, ke kterému chodíte. Pamatujte i na to, že neplynulost bývá jen tzv. vnějším nabídnutým problémem, ale jiný problém může být hlouběji, uvnitř rodiny, ve vzájemných vztazích, v komentování, takže je nutno zohlednit i tuto stránku potíží a spolupracovat třeba i s psychologem. Můžete též zkusit terapii u jiného logopeda, pokud mezi vámi nefunguje důvěra a terapeutický vztah. Bez osobní konzultace nelze bohužel poradit přesněji.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2112 (17. 12. 2024)
Dobrý den,
je mně 24 let, student VŠ. V dětství logopedická péče. V dospělosti diagnostikována vývojová dysfázie.
Mám problémy s navázáním a udržením komunikace. Nemám kamarády. Ostatní jako slovní zásoba, slovosled, sklońovaní atd za mě dobrý. Před nedávnem terapie beofecbaku 80 sezení. Nepociťuji zlepšení.
Dá se tato porucha i v dospělém věku léčit, prosím poraďte jak, co pro to mohu udělat.
Mockrát děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, moc děkuji za Vaši důvěru. Poradila bych spíše spolupráci s psychologem či psychoterapeutem, který by Vám mohl dát zpětnou vazbu k Vašim potížím a taky poradit, jak s nimi pracovat. Komunikační schopnosti ovlivňují navazování lidských vztahů, ale není to jediné, co je limituje. Blízké lidi nejjednodušeji najdete při provozování společných koníčků, sportů, zálib. Doporučila bych nesoustředit se ani tak na dg. vývojové dysfázie jako na úvahy, do jakých společenství či k jakým aktivitám se přidáte (volejbal? divadlo? outdoorová cestovka?). Hledejte, co by Vás bavilo bez toho, abyste se hned soustředil na hlubší vztahy s ostatními. Vztahy se budují postupně a pomalu. Ještě bych Vás chtěla varovat před různými podnikavci, když čtu, že už jste utratil za 80 sezení biofeedbacku. Mnoho snaživců míří na ty, kteří se cítí osamoceně a nabízí jim různé služby či se snaží předstírat kamarádství a vylákat z nich peníze. Pamatujte, že přítel vás bude mít rád i když mu nepůjčíte :-) . Psychology či psychoterapeuty hledejte např. v poradnách, měly by být v každém okresním městě (poradny pro rodinu a vztahy, podpůrné skupiny), psychosociálních centrech, na klinických pracovištích apod. Vím, že objednací lhůty bývají delší, ale chce to vydržet.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2110 (9. 12. 2024)
Dobrý den,

můj synovec trpí vadou řeči. V porovnání s ostatními dětmi mluví hůře, ale intelektově je velice chytrý. Při mluvení křivý všelijak pusu a ani pohyb jeho jazyka při mluvení není obvyklý. Chtěl bych se zeptat, zdali je možné, že mu v mluvení nemůže vadit nějaké genetická vada a zdali to možné je, kde se nechá udělat vyšetření, které by popřípadě mohlo takovou vadou odhalit.


Odpověď: Dobrý den, některé genetické vady způsobují problémy v komunikačních schopnostech. Pokud máte závažné podezření či genetickou vadu v rodině, prokonzultujte vše s pediatrem. Klinický logoped neindikuje genetické vyšetření, ale může napomoci v popisu potíží hocha a především pak v terapii, která se odvíjí nikoli od přesného pojmenování genetické poruchy, ale od symptomů čili dílčích projevů. Sledujeme například snížený nebo zvýšený tonus svalstva, asymetrii v motorice, anatomické změny a mnohé jiné. Jinými slovy, většinou pro nás není důležitý ani tak název genetické poruchy, jako rozklíčování symptomů a jejich adekvátní seřazení do funkčních syndromů, které se pak snažíme ovlivnit. Se zahájením klinicko logopedické péče tedy neotálejte! Ještě troufale dodám svůj odhad naslepo - je velice pravděpodobné, že o žádnou genetickou vadu nepůjde a prostě bude nutno řádně rozvinout funkce svalů a jejich symetrii.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2109 (1. 12. 2024)
Dobrý den paní doktorko děkuji za Vaší odpověď .Mám ale jste dotaz můžou logopedické nácviky na logopedii probíhat bez účasti otce, že syn když bude u mne tak bude provádět nácvik a když bude u otce tak ne.Jaké by to mělo dopady na celou terapii .
Odpověď: Dobrý den, jistě že může. Počítejte ovšem s tím, že se doba terapie asi prodlouží. Možná bude užitečné dát synkovi s sebou alespoň malý úkol, který lze provádět někdy po vteřinách či minutách, například fixovat slabiky s požadovanou hláskou nebo zkoušet nějaký cvik ohledně motoriky jazyka.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2108 (30. 11. 2024)
Dobrý den, mohu poprosit o doporučení konkrétního logopeda v Kroměříži kromě logopedie Mgr Hábové, která z kapacitních důvodů nebere. Děkuji
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale v online poradně se nevěnujeme doporučování konkrétních logopedů. Prosím vyhledejte si terapeuta v Adresáři pracovišť klinické logopedie, který najdete na našem webu v sekci Pro veřejnost. Přeji, ať se brzo zadaří.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2107 (19. 11. 2024)
Dobrý den, jen dle laických poznatků se snažím najít souvislost mezi málo mluvícím dítětem, které i málo jí - téměř 2 roky, hodně preferuje kojení, dudlík již nemá. Kousky byly nabízeny již od začátku přikrmování, ale spíše žužlá, nebo jídlo rozkouše a plive, nepolkne. Jak se dá s tímto pracovat? Může mít jedno na druhé vliv? Slova tvoří vlastní hatmatilkou, z těch srozumitelných spíše jen slabiky nebo zdvojené slabiky (PE, PA, BŮ, MÁMA, MIMI a podobně) Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, souvislost tam určitě je, obojí potíže jsou z okruhu neurovývojových poruch. Ve spolupráci s klinickým logopedem a dalšími odborníky se můžete pokusit podporovat vyvíjející se funkce nervové soustavy, například motorické a senzitivní procesy a jejich integraci. Je možno využít prvků orofaciální stimulace a senzorické integrace. Pro vývoj jazykového systému jsou samozřejmě nezbytné i další schopnosti a dovednosti. Ty zase může podpořit neuropsychologický trénink kognitivních funkcí. S tím vším vám může pomoci včasná intervence už v raném věku. Prostě neváhejte a vyhledejte odborníky, pokud pozorujete u svého dítěte širší potíže než jen artikulační (čili tzv. šišlavost, patlavost), které jsou v raném věku považovány za fyziologické.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2106 (19. 11. 2024)
Dítě s vadou 18 a21 chromozomu,špatně slyší a vidí,,nosí brejlicky jak na řeč, a samostatnost u jídla.
Odpověď: Dobrý den, váš problém je příliš rozsáhlý na to, abychom jej řešili a vyřešili v poradně na dálku. Bude nutné systematicky a dlouhodobě spolupracovat s klinickým logopedem a dalšími odborníky. Správně tušíte, že je nutno věnovat se několika rovinám zároveň - např. komunikaci, mentálním a kognitivním schopnostem, příjmu potravin a tekutin a samozřejmě i citovému, emočnímu rozvoji a mnoha dalším.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2105 (14. 11. 2024)
Dobrý den,
syn 15 měsíců odmítá jist kousky, nekouše. Buď jidlo polyká asi skoro celé nebo ho to nadavuje. Jenom sušenky, křupky nebo banan. Pečivo nechce vůbec.
Četla jsem, že tyto problémy řeší logoped. Myslíte, že už je na čase se objednat nebo ještě počkat? Popřípadě co bych mohla zkusit sama doma než bychom někam šli?
Děkuji za informace a za Váš čas.
Odpověď: Dobrý den, problémy s příjmem potravin lze konzultovat s logopedem od raného věku. Vyhledejte logopeda, který se na tyto potíže více zaměřuje a nebo ergoterapeuta ve Škole papání. Doporučuje se např. orofaciální stimulace, jejímž cílem je, zjednodušeně napsáno, rozvoj motorické i senzitivní stránky procesu příjmu potravy či mluvy. Zahrnuje různé masáže, nácvik kousání, žvýkání, stisku rtů, pohybů jazyka atp. i bez potravin. Je nutno též vytipovat, co je v jídle pro dítě ještě přijatelné - např. jaká konzistence, chuť, barva, teplota, samostatný úchop potraviny a co brání pokročit k další konzistenci a k přidávání dalších potravin. Na dálku nedokážu více poradit. Pro vaši představu zkuste kouknout i do eshopu kolegyně www.logopediecervenkova.cz, kde najdete různé pomůcky pro rozvoj orofaciální oblasti.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2104 (10. 11. 2024)
Dobrý den chtěla bych poprosit o radu jak funguje logopedie když máme s otcem střídavou péči je možno navštěvovat logopeda u tatínka a logopeda u maminky. Vzdálenost mezi rodiči je 120 km máme týdenní střídání synovi je v prosinci 5 let .A jak náročné by to bylo pro syna .
Odpověď: Dobrý den, začnu od konce. Pro syna by to bylo extrémně velké zatížení. Dvojí terapeutické vedení, dvojí vztah, dvojí styl (i kdyby se terapeuti snažili maximálně se sladit), může u dítěte zvýšit vnitřní napětí, ale nemůže přispět ke zvýšení efektivity terapie. Ta je totiž systematickým procesem žádajícím si svůj čas, řád, důvěru a klid. Ani metodika zdravotních pojišťoven ohledně úhrady péče nepřipouští úhradu u dvou terapeutů zároveň. Chápu, že vaše situace je velmi obtížná, ale bude vhodné se rozhodnout pro jednoho terapeuta, který vás celým procesem provede. Ideální by bylo, kdyby každý z rodičů byl schopen dojet na sezení osobně, aby věděl, jak s dítětem cvičit. Koneckonců syn musí takto cestovat každý týden. Třeba se vám podaří domlouvat si logopedii na den předání a aspoň trochu vše skloubit.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2103 (24. 10. 2024)
Dobrý den, může si klinicky logoped, který má smlouvu s pojišťovnou účtovat poplatek za první schůzku a za sepsání zprávy, když klient měl poukaz doporučení od pediatra? Jako se pediatr dozví výsledky ze sezení, když logoped nevydá zprávu? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, obecně řečeno, péče klinického logopeda je hrazena ze zdravotního pojištění, pokud dodáte žádanku na péči a jedná se o specialistu, který má se zdrav. pojišťovnami uzavřeny smlouvy o úhradě poskytnuté zdravotní péče. Součástí vstupního vyšetření je i formulace výsledků vyšetření a sepsání zprávy. Diagnóza se ale ještě může průběžně časem upřesňovat. Pediatr se může dozvědět výsledky vyšetření ze zprávy nebo z konzultace mezi logopedem a lékařem, případně z interního informačního systému, pokud se jedná o zaměstnance např. nemocnice. Jen ještě zdůrazním, že vyšetření a zprávy s neléčebným cílem (např. pro různé sociální a školské instituce, pro účely pojišťovny apod.) nejsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištěni a hradí si je žadatel.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2102 (24. 10. 2024)
Dobrý den. Jsem dospělá. Mám problem, že hlasitě mluvím. Dle kolegyně kricim. Já si toho nejsem vědoma. Co s tím mám delat? Na koho se obrátit? Zdá se mi, že jsem vyřazena z kolektivu. Děkuji za radu
Odpověď: Dobrý den, nabízí se myšlenka absolvovat vyšetření u foniatra, zda za Vašimi potížemi není nějaký skrytý problém. Též bych doporučila vše zkonzultovat u klinického logopeda, aby Váš projev posoudil ze svého hlediska. K posouzení mohou případně napomoci i nahrávky situací. Ovšem nahrávat lze jen se souhlasem všech zúčastněných. Za pomoci zpětné vazby odborníků či laických nahrávek je možno na vašem problému popracovat. Pokud na vašem projevu odborníci na mluvní projev neshledají nic patologického, může jít i o problém v mezilidských vztazích. Váš problém s hlasitou produkcí může být jen zástupným problémem a záminkou k odtažitosti. V posuzování vašeho trápení je třeba zachovávat velkou opatrnost. Jsou např. i situace, kdy se v "umělých" podmínkách v ambulanci vše daří, ale ve spontánním živelném projevu, kdy vstoupí do hry třeba neuvědomované emoce, může být projev jiný. Možností je mnoho, doufám, že jsem vám aspoň ujasnila, kde začít a kam se obrátit pro pomoc. Ostatní už vyplyne z výsledků vyšetření.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2100 (18. 10. 2024)
Dobry den,rada bych se zeptala,jak vnimate perspektivy sve profese s ohledem na ocekavany rozvoj umele inteligence? Jake cinnosti logopeda by casem AI mohla nahradit? Domnivate se,ze se v tomto kontextu stale jedna o perspektivni studijni obor i do budoucna? Dekuji,SH
Odpověď: Dobrý den, umělá inteligence může pomoci v dílčí diagnostice, může navrhovat i dílčí terapeutické postupy v závislosti na výsledcích vyšetření. Ale nedovedu si představit, že by mohla plně nahradit komplexní posouzení stavu klienta, do kterého patří mj. i chápání emočních a sociálních aspektů jeho potíží. Taktéž netuším, jak by mohla AI suplovat to "lidské", co každý pracovník v pomáhající profesi vkládá do své činnosti. Logopedi ve zdravotnictví se významnou měrou podílejí na "zlidštění" zdravotnického prostředí. Sdílejí se svými klienty upřímnou radost z pokroků, dodávají jím naději, poskytují jim bezpečný prostor pro vyjádření obav a strachů. To vše je nedílnou součástí terapie. Věřím, že náš obor je velmi perspektivní. Navíc se v něm objevují stále nové výzvy, neprobádané problémy i diagnózy.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2099 (18. 10. 2024)
Dobrý den, část nse mi stává že řeknu něco jiného než chci, při psaní na počítači se mi paletou písmena. Jsem částo unavený a motá se mi hlava.
Děkuji F.
Odpověď: Dobrý den, to co popisujete, může být příznakem velké únavy či vyčerpání. Můžete také brát veškeré potíže jako informaci, že ve vašem životním stylu je něco nevhodného a napravit to. Ale nic prosím nepodceňte a navštivte praktického lékaře či neurologa s žádostí o posouzení vašeho stavu. Vámi popisované příznaky se mohou vyskytnout u mnoha různých onemocnění. Čím dříve je začnete řešit, tím lépe. Možnosti moderní medicíny jsou obrovské a u motivovaných spolupracujících pacientů mohou pomoci k vyřešení mnoha potíží. Přeji, ať je Vám brzy lépe!
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2098 (18. 10. 2024)
Dobrý den, synovi bude za měsíc 9 let a pořád mu nenaskočilo R...pravidelně na logopedii nikam nedochází, teď už se asi půl roku snažím sehnat logopedii poblíž našeho bydliště, ale všude mi řekli termíny za rok apod. Vím, že jsem to měla řešit dřív. Prosím, myslíte, že by pomohlo nějaké domácí cvičení než nás někde přijmou? Naše dětská Dr mi právě doporučila tuto stránku.
Děkuji
K.D.
Odpověď: Dobrý den, tak jak píšu v předminulém dotaze, těžko něco doporučit bez osobního posouzení potřeb vašeho dítěte. Možná bude třeba rozvinout artikulační motoriku či úder na horní dásně, možná bude nutné zlepšit sluchové vnímání a analýzu struktury slova apod. Možná syn umí vibraci hrotu a ani o tom nevíte a je jen třeba ji zapojit do slov. Nevím, co odpovědně poradit. Pokud budete cvičit nepřesně, nepomůže to a jen dítě otrávíte zbytečným cvičením či vyčerpáte jeho trpělivost. V této nemilé situaci asi bude lepší vyčkat na kvalifikovanou osobní péči.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2097 (17. 10. 2024)
Dobry den Prosim vas mam 2 rocnu vnucku a nerozprava
Odpověď: Dobrý den, váš dotaz je příliš stručný na to, abych mohla poradit něco konkrétního. Obecně platí, nevíte-li si rady s vývojem dítěte, obraťte se na odborníky. Nejdříve zkuste probrat situaci s pediatrem, ten vás po celkovém zhodnocení situace, pokud to uzná za vhodné, odešle k dalším konzultacím, například k foniatrovi, neurologovi, psychologovi, klinickému logopedovi aj. Konkrétní rady, "jak mluvit s dítětem do tří let", můžete načerpat v publikaci stejného názvu, o níž píšu v podobném dotazu níže. Pokud vnučka vůbec nemluví, soustřeďte se zatím na její neřečové dovednosti - rozvíjejte motoriku, zrakové, sluchové vnímání a komunikaci všemi způsoby - gestem, mimikou, podáním obrázku, hračky atd. Konkrétní rady je možno dát až po osobním zhodnocení vývojové úrovně dívenky.
Vilma Mikešová Nahoru na začátek stránky